Koniec pierwszego elektryka Audi. Bez obaw, jego następca imponuje

Koniec pierwszego elektryka Audi. Bez obaw, jego następca imponuje

Audi Q8 E-Tron
Audi Q8 E-Tron Źródło: Audi
Najpierw był Audi e-tron, pierwszy elektryk z Ingolstadt. Teraz model odchodzi, a zastępuje go Audi Q8 e-tron. Czy po nowym aucie możemy spodziewać się czegoś więcej niż zmiany nazwy? Zdecydowanie tak!

Modelem Audi e-tron, koncern z Ingolstadt w 2018 roku wkroczył w erę elektromobilności. Nowe Audi Q8 e-tron to topowy elektryczny SUV marki, z poprawioną aerodynamiką, wyższą wydajnością ładowania, większą pojemnością akumulatorów oraz zwiększonym do 582 kilometrów zasięgiem w wersji SUV i do 600 kilometrów w wersji Sportback. Znaczące zmiany, zwłaszcza w przedniej części pojazdu, nadają nowemu flagowemu SUV’owi Audi świeżego wyglądu.

Nowa twarz i nowa nazwa

Nazywając ten model Q8, Audi wyraźnie zaznacza, że Audi Q8 e-tron jest topowym modelem wśród elektrycznych SUV-ów i crossoverów marki. Audi Q8 e-tron i Q8 Sportback e-tron już na pierwszy rzut oka można zidentyfikować jako modele w pełni elektryczne. To zasługa nowej stylistyki przodu z charakterystyczną maską Singleframe i odwróconym grillem oraz tyłu z blade’em nad przeprojektowanym tylnym dyfuzorem.

Audi Q8 E-Tron

Maksimum przestrzeni i komfortu

Przy długości pojazdu wynoszącej 4,915 metra, szerokości 1,937 metra i wysokości 1,619 metra dla Sportbacka i 1,633 metra dla SUV-a, Q8 e-tron oferuje najwięcej miejsca spośród elektryków marki. SQ8 e-tron i SQ8 Sportback e-tron są niższe o dwa milimetry i szersze o 39 milimetrów. Rozstaw osi wynoszący 2,928 metra pozwala uzyskać dużo miejsca na nogi także na tylnych siedzeniach. Pojemność bagażnika wynosi 569 litrów dla SUV-a i 528 litrów dla Sportbacka. Przedni schowek ma 62 litry pojemności.

Trzy warianty napędu

Audi Q8 E-Tron

Dla obu wersji nadwoziowych można wybrać jeden z trzech wariantów układu napędowego z elektrycznym napędem na wszystkie koła. Dzięki dwóm silnikom, bazowe modele Audi Q8 50 e-tron i Audi Q8 50 Sportback e-tron generują 250 kW w trybie boost i 664 Nm momentu obrotowego, a ich zasięg wynosi do 491 km (SUV) i do 505 km (Sportback), zgodnie z normami WLTP.

Wyposażone również w dwa silniki elektryczne, Audi Q8 55 e-tron i Audi Q8 55 Sportback e-tron generują 300 kW w trybie boost i 664 Nm momentu obrotowego. Ich zasięgi wynoszą do 582 km dla SUV-a i do 600 km dla Sportbacka. Ich prędkość maksymalna, a także prędkość Q8 50 e-tron, jest ograniczona do 200 km/h.

Topowe Audi SQ8 e-tron i Audi SQ8 Sportback e-tron napędzane są trzema silnikami. Ich wydajność w trybie boost wynosi 370 kW i 973 Nm momentu obrotowego. Zasięg modeli S to do 494 km dla SUV-a i do 513 km dla Sportbacka. Ich prędkość maksymalna jest ograniczona do 210 km/h.

Większa pojemność akumulatora i wyższa wydajność ładowania

Dla tego samochodu można wybrać jedną z dwóch wielkości akumulatorów. Akumulator modelu Q8 50 e-tron ma pojemność 89 kilowatogodzin netto (95 kWh brutto), natomiast mocniejsze wersje Q8 55 e-tron i SQ8 e-tron mają 106 kWh netto (114 kWh brutto).

Audi Q8 E-Tron

Na stacji ładowania o dużej mocy, Audi Q8 50 e-tron osiąga maksymalną moc ładowania 150 kW. W przypadku Q8 55 e-tron i SQ8 e-tron, maksymalna moc ładowania wzrasta do 170 kW. Duży akumulator można naładować od dziesięciu do 80 procent podczas mniej więcej 31-minutowego postoju na ładowanie. Na stacji ładowania AC lub przy wallboxie, Audi Q8 e-tron ładuje się z mocą do 11 kW.

W idealnych warunkach, przy mocy ładowania 11 kW Audi Q8 50 e-tron może się całkowicie naładować prądem przemiennym w około 9 godzin i 15 minut (22 kW: około 4 godzin i 45 minut). Liczby dotyczące dużego akumulatora to około 11 godzin i 30 minut przy mocy 11 kW i sześć godzin przy mocy 22 kW.

Równowaga między komfortem a sportowym charakterem

Nowe Audi Q8 e-tron wyposażone jest standardowo w zawieszenie pneumatyczne z kontrolą stopnia amortyzacji. Wysokość nadwozia, w zależności od sytuacji na drodze, można zmieniać o 76 milimetrów. By zoptymalizować dynamikę boczną pojazdu, zestrojenie pneumatycznego zawieszenia zostało odpowiednio dostosowane. Elektroniczna kontrola stabilizacji toru jazdy (ESC) pozwoli w przyszłości na większą zwrotność – zwłaszcza w ciasnych zakrętach. Dzięki zmienionemu, progresywnemu układowi kierowniczemu, Audi Q8 e-tron pokonuje je z zauważalnie większą zwinnością. Przełożenie układu kierowniczego zostało zmienione tak, że reaguje on znacznie szybciej, nawet podczas wykonywania delikatnych ruchów kierownicą.

Poprawiona aerodynamika

W przypadku Audi Q8 e-tron, temat aerodynamiki był najwyższym priorytetem konstruktorów i designerów. Zaowocowało to obniżeniem współczynnika oporu powietrza z 0,26 do 0,24 Cx dla Q8 Sportbacka e-tron i z 0,28 do 0,27 Cx dla Q8 e-tron. Spoilery zamontowane w podwoziu pomagają przekierować przepływ powietrza wokół kół. Spojlery na przedniej osi zostały powiększone, a Audi Q8 Sportback e-tron ma teraz także spojlery przy tylnych kołach. W przypadku SQ8 Sportback e-tron, spojlery montowane są tylko na tylnej osi. Po raz pierwszy w modelu Audi, oprócz elektrycznych żaluzji które automatycznie zamykają chłodnicę, zastosowano system samouszczelniający. System ten dodatkowo optymalizuje przepływ powietrza z przodu samochodu i zapobiega niepożądanym stratom.

Premiera rynkowa wiosną 2023

Rynkową premierę nowego Audi Q8 e-tron i Audi Q8 Sportbacka e-tron, które będzie można zamawiać od połowy listopada, zaplanowano na koniec lutego 2023 roku w Niemczech i na najważniejszych rynkach europejskich. W USA model ma pojawić się na rynku pod koniec kwietnia 2023.

Czytaj też:
Nowy wygląd dla Audi A4/A5 i S4 /S5. Sport ma być bardziej widoczny
Czytaj też:
Testował elektryczne audi. Samochód za ponad 600 tys. zł został doszczętnie zniszczony

Źródło: Audi