Nowy Lexus UX z aż trzema napędami. Co zmieniono w crossoverze?

Nowy Lexus UX z aż trzema napędami. Co zmieniono w crossoverze?

Nowy Lexus UX
Nowy Lexus UX Źródło:Lexus
Lexus UX, najchętniej kupowany model marki w Europie, otrzymał szereg modyfikacji. Samochód oferowany jest w trzech wersjach napędowych – benzynowej UX 200, hybrydowej UX 250h oraz elektrycznej UX 300e.

Wszystkie wersje otrzymały nowy system multimedialny Lexus Link z 8 lub 12,3-calowym ekranem, który pracuje szybciej, jest bardziej intuicyjny i ma większą liczbę funkcji. Poszerzono też zakres działania pakietu systemów bezpieczeństwa czynnego Lexus Safety System+ 2.5, a także urozmaicono dostępne konfiguracje wnętrza.

Elektryczny UX 300e, pierwszy model marki z takim napędem, otrzymał nową baterię, która zwiększyła zasięg auta aż o 40 proc., do 450 km. Ta wersja również poddana została delikatnym zmianom stylistycznym, a także ma udoskonalony układ jezdny.

W wersjach UX 200 oraz UX 250h są dostępne nowe lakiery, nowe możliwości dwukolorowego malowania nadwozia, a także zupełnie nowa wersja wyposażenia F Sport Design z wyjątkowymi elementami stylistycznymi. Z kolei usportowiona wersja F Sport w standardzie ma zawieszenie adaptacyjne (AVS).

Modyfikacje wprowadzono już do wersji UX 200 i UX 250h, a nowy UX 300e dostępny będzie wiosną 2023 roku.

Nowy Lexus UX

Trzy napędy do wyboru

Hybrydowy UX 250h napędzany jest 2-litrowym, czterocylindrowym silnikiem połączonym z dwoma silnikami elektrycznymi. Łączna moc układu wynosi 184 KM (135 kW). Samochód jest też dostępny z napędem na cztery koła E-Four, który wykorzystuje dodatkowy silnik elektryczny zamontowany przy tylnej osi. Wykorzystując układ VSC (Vehicle Stability Control) system rozpoznaje utratę przyczepności i automatycznie dobiera odpowiedni rozdział momentu obrotowego między przednią a tylną oś. Napęd E-Four poprawia też prowadzenie auta w zakrętach, zapobiegając, w zależności od sytuacji, nadsterowności lub podsterowności. Tylny silnik elektryczny pełni również funkcję generatora, odzyskując energię z hamowania lub z toczenia się i przekazując ją do akumulatora.

UX 300e jest pierwszym elektrycznym modelem marki. UX 300e otrzymał nową, większą baterię o pojemności 72,8 kWh, zachowując dotychczasową moc (204 KM, 150 kW). Zmiany te pozwoliły na zwiększenie zasięgu o 40 proc., a w cyklu mieszanym WLTP auto może przejechać do 450 km (w zależności od wybranej wersji wyposażenia).

Nowy Lexus UX

UX 300e ma też poprawiony układ kierowniczy oraz amtoryzatory. Za sprawą dodatkowych spawów osiągnięto większą sztywność nadwozia. Umieszczona pod podłogą bateria sprawia, że auto ma nisko położony środek ciężkości, co też pozytywnie wpływa na jego prowadzenie. W nowym UX-ie 300e udoskonalono też wyciszenie kabiny.

UX 200 wykorzystuje wolnossący 2-litrowy, czterocylindrowy silnik benzynowy o mocy 173 KM i 204 Nm momentu obrotowego.

Cechy SUV-a, prowadzenie jak w hatchbacku

UX ma nisko położony środek ciężkości za sprawą baterii umieszczonej pod fotelami w wersji hybrydowej lub pod podłogą w wersji elektrycznej. Ponadto, drzwi, błotniki oraz maskę wykonano z aluminium, a tylną klapę z materiałów kompozytowych.

Przy pomocy Lexus Drive Mode Select kierowca może wybrać jeden z trzech trybów jazdy. W trybie Normal auto zachowuje najlepszy kompromis między osiągami a zużyciem paliwa. Tryb Eco pomaga osiągnąć jak najniższe spalanie, dopasowując także odpowiednio reakcję na naciśnięcie padłu gazu oraz pracę układu klimatyzacji. Z kolei w trybie Sport, auto rozpędza się szybciej, a układ kierowniczy jest bardziej czuły.

Wersja wyposażenia F Sport w standardzie ma adaptacyjne zawieszenie o zmiennej sztywności (AVS), a także pięć trybów jazdy: Normal, Eco, Sport S, Sport S+ oraz Custom. W trybach Sport S+ oraz Custom i zawieszeniu ustawionym na Sport, siła tłumienia amortyzatorów zostaje usztywniona, by zapewnić bardziej dynamiczne wrażenia z jazdy. Tryb Custom pozwala kierowcy na dowolne skonfigurowanie pracy napędu, zawieszenia oraz układu klimatyzacji.

Nowy Lexus UX

Nowy system multimedialny

Nowy UX najbardziej zmienił się we wnętrzu. Nowy system multimedialny sprawił, że z tunela środkowego zniknął touchpad, a dotykowy ekran zamontowano 143 mm bliżej kierowcy, by łatwiej było go obsługiwać. Ponadto, wyświetlacz ma teraz 8 cali lub 12,3 cala w wariancie HD. System działa szybciej od poprzednika, jest bardziej intuicyjny i ma większą liczbę funkcji.

Nowy UX ma też w standardzie nowego asystenta głosowego Lexus Concierge, wywoływanego komendą „Hey Lexus”. Przy pomocy instrukcji głosowych można wykonywać połączenia telefoniczne, sterować systemem audio i klimatyzacją czy przeszukiwać internet. Lexus Concierge został zaprogramowany tak, by rozumieć naturalną mowę, a także rozpoznać komendy mimo hałasów w tle. System jest w stanie rozróżnić, czy mówi do niego kierowca czy pasażer.

Standardem jest również nawigacja w chmurze, która na bieżąco przekazuje informacje o ruchu drogowym i korkach. Samochód ma łączność z internetem, więc jest w stanie uzyskać informacje np. o cenach na stacjach paliw, jeśli są dostępne. Wersja z 12,3-calowym ekranem ma wbudowany moduł nawigacji, który w razie przerwania łączności internetowej, będzie nadal pokazywał trasę, korzystając z pobranych wcześniej danych.

Samochód łączy się bezprzewodowo ze smartfonem przy pomocy Apple CarPlay oraz przewodowo za pośrednictwem Android Auto. Przy pomocy aplikacji Lexus Link można sterować zdalnie wybranymi funkcjami auta, w tym otwieraniem i zamykaniem drzwi, a także systemem klimatyzacji, by schłodzić lub ogrzać wnętrze przed podróżą.

Nowy UX ma przeprojektowaną konsolę środkową. W miejscu dotychczasowego touchapda umieszczono przyciski do sterowania ogrzewaniem foteli lub, jeśli auto nie jest w nie wyposażone, funkcjonalną przestrzeń do przechowywania drobiazgów. Wygodnie umieszczono też jeden port USB-A w konsoli centralnej oraz dwa porty USB-C. Konsola przed panelem do obsługi klimatyzacji ma także podświetlaną półkę, która pomieści smartfona o znacznych rozmiarach.

W standardzie jest też moduł DCM pojazdu z kartą SIM, przy pomocy którego przeprowadzane są automatyczne aktualizacje oprogramowania systemu multimedialnego przez internet, bez konieczności wizyty w serwisie, a system multimedialny jest w stanie zapamiętać preferencje ustawień do trzech użytkowników.

Nowy lakier, dwukolorowe malowanie nadwozia i nowa tapicerka

Perforowana tapicerka skórzana ma nowe wykończenie Kagome, inspirowane tradycyjnym japońskim splotem koszykowym, a tapicerka ze skóry syntetycznej zyskała nowe przeszycie Sashiko. Do wszystkich wersji wyposażenia poza F Sport można zamówić nową kolorystykę wnętrza Hazel, która dostępna jest z tapicerką z tkaniny, ze skóry syntetycznej oraz ze skóry naturalnej. Ponadto, tekstura deski rozdzielczej ma wygląd tradycyjnego japońskiego papieru Washi, górna część konsoli środkowej jest teraz czarna we wszystkich wersjach wyposażenia, a przycisk Start jest w kolorze srebrnym.

Do palety kolorów oferowanych w modelu UX dołącza Sonic Platinum. W wersjach F Sport oraz F Sport Design można też zdecydować się na dwukolorowe malowanie nadwozia w sześciu konfiguracjach z czarnym dachem i czarnymi relingiami.

Nowa wersja F SPORT Design

UX 200 oraz UX 250h dostępne są w nowej wersji wyposażenia F Sport Design. Auto otrzyma charakterystyczny dla linii F Sport czarny grill ze wzorem kratki w kształcie litery L i chromowanym wykończeniem dolnej części. Ten sam wzór zastosowano w okolicy świateł przeciwmgielnych w przednim zderzaku, a wnęki również wykończono chromem. Tylny zderzak ma stylistykę znaną z linii F Sport, a tylny spojler oraz listwy wokół kloszy lamp są czarne. Auto porusza się na 18-calowych felgach aluminiowych o 10 ramionach, które pokryto ciemnym metalicznym lakierem.

W standardzie wersji F Sport Design znajdziemy tapicerkę ze skóry syntetycznej, podgrzewane przednie fotele oraz kierownicę, dwustrefową klimatyzację automatyczną z technologią oczyszczania powietrza Nanoe, kamerę cofania, automatyczne wycieraczki, reflektory LED z automatycznymi światłami drogowymi, religi dachowe, czarne nakładki na błotniki oraz liczne oznaczenia „F”, charakterystyczne dla usportowionych wersji aut Lexusa. Ponadto, auto wyposażono w ładowarkę indukcyjną oraz elektrycznie sterowaną pokrywę bagażnika, a system monitorujący „martwe pole” w lusterkach (BSM) oraz system ostrzegający o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdy z funkcją samodzielnego zatrzymania (RCTAB), który pomaga uniknąć kolizji przy wyjeżdżaniu tyłem z prostopadłych miejsc parkingowych.

AVS w standardzie w wersji F Sport

UX 200 oraz UX 250h w wersji F SPORT są teraz wyposażone standardowo w adaptacyjne zawieszenie o zmiennej sztywności (AVS), wyczynowe amortyzatory z tyłu oraz wyczynowe drążki stabilizatora z przodu i z tyłu.

System AVS został tak zestrojony, że płynnie zwiększa siłę tłumienia, gdy wymagają tego warunki na drodze. Dostrojenie systemu pozwoliło także na zredukowanie nadmiernych wibracji.

Wersja F SPORT ma także ulepszony układ kierowniczy. Górna część mocowania przekładni kierowniczej zyskała nowe, sztywne połączenie z zawieszeniem. Ponadto, siła tłumienia amortyzatorów została odpowiednio dostrojona.

Rozbudowany pakiet Lexus Safety System+

Nowy Lexus UX ma udoskonalony pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego Lexus Safety System+ z udoskonalonym systemem wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) z asystentem skrętu na skrzyżowaniu (ITA), który pomaga w bezpiecznym wykonaniu manewru, a także z funkcją wspomagania kierownicy w razie ryzyka zderzenia (Emergency Steering Assist), która pomaga ominąć przeszkodę bez opuszczania swojego pasa ruchu. Aktywny tempomat zyskał funkcję redukcji prędkości w zakręcie, by dostosować prędkość do optymalnego toru jazdy.

Czytaj też:
Niesamowity wóz od Lexusa. 600 koni mocy i torowe geny
Czytaj też:
40 proc. większy zasięg w bestsellerze Lexusa, który przeszedł facelifting

Źródło: Lexus