Mogłoby się wydawać, że cofanie to bezpieczny manewr, bo jest wykonywany z bardzo niską prędkością. Praktyka pokazuje jednak co innego: w 2019 r. doszło do 459 wypadków drogowych, których przyczyną było właśnie nieprawidłowe cofanie. W takich zdarzeniach zginęło 12 osób.
Cofanie wymaga skoordynowania wielu czynności: kontrolujemy odległość od stojących obok aut czy innej przeszkody, staramy się nie zajechać nikomu drogi i utrzymać właściwy tor jazdy. – W takiej sytuacji łatwo na przykład przeoczyć pieszego czy rowerzystę pojawiającego się za pojazdem, dlatego niezbędna jest maksymalna koncentracja podczas wykonywania manewru – mówi Krzysztof Peła, ekspert Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.
Jak bezpiecznie cofać?
Jeszcze zanim wsiądziemy do samochodu, oceńmy sytuację z zewnątrz. Sprawdźmy, w jakiej odległości od nas znajdują się inne samochody lub przeszkody. Zwróćmy też uwagę na to, czy w pobliżu nie poruszają się piesi, a zwłaszcza dzieci, które trudno zauważyć, szczególnie z dużego samochodu.
Podczas cofania kluczowe jest również zachowanie odpowiedniej prędkości. Nawet gdy nam się spieszy, powinniśmy cofać auto powoli i spokojnie, by mieć czas na ocenę wszystkich zagrożeń.
Obserwujmy przestrzeń obok i za pojazdem zarówno za pomocą lusterek, jak i przez tylną oraz prawą tylną szybę. W ten sposób zapewniamy sobie maksymalną widoczność. Jeżeli jednak to wciąż za mało, bo widok zasłania nam jakaś przeszkoda albo mamy mało miejsca, warto poprosić o pomoc pasażera.
Na czas cofania możemy także przyciszyć radio, które nas rozprasza i może zagłuszać czujniki parkowania (jeśli samochód jest w nie wyposażony) oraz sygnały z otoczenia, np. ostrzegawczy krzyk. W wielu samochodach dostępna jest funkcja automatycznego wyciszenia muzyki, gdy włączamy bieg wsteczny.
Gdzie nie cofać?
Warto pamiętać, że są przestrzenie, gdzie w ogóle nie wolno wykonywać manewru cofania. Jest to zabronione w tunelu, na moście, wiadukcie, autostradzie czy drodze ekspresowej. W takich miejscach cofanie może być szczególnie niebezpieczne, dlatego grożą za to punkty karne i mandat.
Jednocześnie jeżeli mamy taką możliwość, warto unikać wyjeżdżania tyłem z miejsca parkingowego czy garażu. Bezpieczniejszą opcją jest w tym przypadku zaparkowanie tyłem, tak aby później móc spokojnie wyjechać do przodu.
Czytaj też:
90 proc. Warszawy z ograniczeniem do 30 km/h? Prawdopodobnie już wkrótceCzytaj też:
Najważniejszy samochód tego roku „dla Kowalskiego” debiutuje w polskich salonach