Nowy Prius Plug-in Hybrid poszerza gamę nisko- i bezemisyjnych modeli, opartą na wszystkich technologiach elektryfikacji napędów i obejmującą samochody reprezentujących wszystkie segmenty i rodzaje nadwozia. Gama ta na całym świecie liczy ponad 60 modeli, w tym hybrydy, hybrydy plug-in, auta elektryczne na baterie i pojazdy elektryczne na wodór.
Wraz z nowym modelem debiutuje kolejna generacja napędu plug-in hybrid o wyższej mocy i większej, bardziej pojemnej baterii. Układ z mocniejszym silnikiem elektrycznym i 2,0-litrowym silnikiem benzynowym generuje łącznie 223 KM, co sprawia, że nowy Prius jest najmocniejszym i najbardziej dynamicznym autem w historii modelu.
Prius zawsze wyróżniał się stylistyką, stanowiącą wyraźny znak technologii. Teraz ikona hybryd zyskała bardziej dynamiczną sylwetkę w stylu coupe. Auto powstało w architekturze Toyota New Global Architecture (TNGA) na platformie GA-C drugiej generacji, lżejszej i sztywniejszej od poprzedniej. Środek ciężkości auta jest teraz położony niżej dzięki korzystniejszemu umieszczeniu baterii i zbiornika paliwa.
Lepsze właściwości jezdne
Nowa generacja napędu hybrydowego plug-in została udoskonalona w każdym aspekcie, zapewniając znacząco większą moc i wydajność. Silnik TNGA o pojemności 2,0 l wytwarza 148 KM (111 kW) mocy i współpracuje z nowym elektrycznym silnikiem o mocy 160 KM (120 kW). Całkowita moc napędu wynosi 223 KM (164 kW), co w porównaniu ze 122-konnym napędem aktualnego Priusa Plug-in Hybrid stanowi wzrost o ponad 80 proc.
Zasięg w trybie elektrycznym wzrósł o ponad 50 proc. dzięki czemu Prius Plug-in Hybrid nowej generacji może na co dzień służyć jako auto elektryczne, a w czasie długich podróży oferować praktyczność i wydajność hybrydy. Większe możliwości bezemisyjnej jazdy to efekt nowej baterii litowo-jonowej o pojemności 13,6 kWh. Jej ogniwa mają wyższą gęstość energii, dzięki czemu pomimo większej pojemności akumulator jest na tyle kompaktowy, że mieści się pod tylnym siedzeniem, obniżając środek ciężkości. Zasięg auta w trybie EV może dodatkowo zwiększyć panel fotowoltaiczny na dachu, generujący czystą, darmową energię.
Auto jest o 50 mm niższe i ma o 50 mm większy rozstaw osi. Jednocześnie nadwozie zostało skrócone o 46 mm i poszerzone o 22 mm, a szczyt dachu został przesunięty do tyłu. Dynamiczny charakter podkreślają duże, 19-calowe koła oraz nowy projekt przednich świateł o zdecydowanym wyrazie. Stylistyka tyłu jest zaakcentowana przez trójwymiarowy pas świetlny, skupiający uwagę na logo PRIUS.
Nowy projekt wnętrza
Wnętrze zostało zaprojektowane według nowej koncepcji „Island Architecture”. Podzielono je na trzy strefy – kokpit kierowcy, konsolę centralną i otoczenie.
Centralnym elementem kokpitu kierowcy jest 7-calowy wyświetlacz TFT LCD. Nowo zaprojektowana konsola centralna stawia na komfort, przejrzysty układ z minimalną ingerencją w pole widzenia kierowcy do przodu, praktyczność i styl. Składa się na nią niżej niż do tej pory umieszczony centralny ekran dotykowy i smukły panel sterowania klimatyzacją. Podświetlenie deski rozdzielczej jest powiązane z powiadomieniami systemu Toyota Safety Sense, sygnalizując ostrzeżenia poprzez zmianę kolorów.
Przedsprzedaż auta rozpocznie się w pierwszym kwartale 2023 roku.
Czytaj też:
Najważniejszy samochód tego roku „dla Kowalskiego” debiutuje w polskich salonachCzytaj też:
Toyota GR Corolla Rally wygląda, jakby zjechała z odcinka specjalnego. To jeden jedyny egzemplarz