Wiadomo co dalej z zasadami dotyczącymi odliczania VAT od aut służbowych

Wiadomo co dalej z zasadami dotyczącymi odliczania VAT od aut służbowych

Leasing nowych samochodów
Leasing nowych samochodów Źródło: Santander Consumer Multirent
Zasady dotyczące odliczania VAT od zakupu i eksploatacji aut służbowych użytkowanych prywatnie najpewniej pozostaną po nowym roku bez zmian. Komisja Europejska dała polskiemu rządowi zielone światło w tej sprawie, wkrótce ostateczną decyzję ma podjąć Rada UE.

O derogacji VAT obszernie pisze Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar. Jak czytamy, obecne trzyletnie upoważnienie Polski do stosowania odliczenia 50 proc. VAT od wydatków związanych z samochodami służbowymi użytkowanymi także prywatnie wygaśnie z końcem 2022 roku. Najpewniej zostanie ono jednak przedłużone.

Wszystko zgodnie z planem

IBRM Samar został poinformowany przez Biuro Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów, że: „Komisja Europejska 3 listopada bieżącego roku przedstawiła wniosek (projekt) legislacyjny dotyczący decyzji wykonawczej Rady zmieniającej decyzję wykonawczą 2013/805/UE upoważniającą Polskę do stosowania środków stanowiących odstępstwo od art. 26 ust. 1 lit. a) i art. 168 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (COM (2022)569). Projekt decyzji przewiduje przedłużenie o kolejne 3 lata (tj. do 31 grudnia 2025 r.) tzw. derogacji samochodowej”.

Jak kilka miesięcy temu dowiedział się Instytut w resorcie finansów, stosowny wniosek o derogację upoważniającą Polskę do przedłużenia derogacji VAT na okres od 1 stycznia 2023 roku do 31 grudnia 2025 r. został skierowany do Komisji Europejskiej w lutym 2022 roku. Zgodnie z art. 395 ust. 4 dyrektywy VAT, Komisja Europejska ma 8 miesięcy na zapoznanie się ze sprawą i wydanie wobec państwa członkowskiego rozstrzygnięcia. Przedstawia w nim Radzie Unii Europejskiej stosowny wniosek wraz z projektem decyzji przyznającej zgodę na wnioskowane odstępstwo lub (jeżeli wniosek o odstępstwo budzi jej zastrzeżenia) – komunikat przedstawiający te zastrzeżenia. A zatem, by decyzja KE nabrała ostatecznej mocy prawnej, potrzebna jest jeszcze zgoda Rady Unii Europejskiej. Kiedy można się jej spodziewać? Jak IBRM Samar dowiedział się od przedstawicieli Rady, na zatwierdzenie odstępstwa (derogacji) unijnych zasad VAT-owskich czekają jeszcze dwa kraje: Polska i Włochy.

Decyzja do zatwierdzenia

Instytut cytuje Katharinę Pausch-Homble, z biura prasowego Rady UE, odpowiedzialną za sprawy gospodarcze i finansowe: „Oba odstępstwa zostały niedawno omówione i nieformalnie zatwierdzone na szczeblu ekspertów przez przedstawicieli państw członkowskich. Aby były ważne, musimy je również formalnie zatwierdzić. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, na najbliższym posiedzeniu Rady do Spraw Gospodarczych i Finansowych 6 grudnia formalnie zatwierdzimy zarówno polską, jak i włoską derogację. Odbędzie się to już bez dyskusji”.

Poprzedni wniosek polskiego rządu o wydłużenie na lata 2020-2022 obowiązywania upoważnienia do stosowania odstępstwa od unijnej dyrektywy VAT-owskiej, Rada Unii Europejskiej zaakceptowała 24 września 2019 roku. Podobnie, jak w przypadku aktualnego wniosku, sprawa dotyczyła kontynuacji ograniczenia do 50 proc. możliwości odliczania tego podatku od kosztów nabycia, eksploatacji i paliwa do aut służbowych wykorzystywanych zarazem do celów prywatnych.

Czytaj też:
Leasing czy wynajem długoterminowy samochodu? Czym się różnią i dla kogo są?
Czytaj też:
Jest sposób na obniżenie rat leasingowych. Możesz płacić nawet o 30 proc. mniej

Źródło: IBRM Samar
 0

Czytaj także