Volkswagen żegna ręczne skrzynie biegów. Póki co na największym rynku świata

Volkswagen żegna ręczne skrzynie biegów. Póki co na największym rynku świata

Kierownica Volkswagena
Kierownica Volkswagena Źródło:Volkswagen
Koniec z manualnymi przekładniami w Volkswagenach na rynku chińskim. To może być zapowiedź zmian, które nadchodzą na całym świecie. Nie ma dobrych wiadomości dla miłośników ręcznego zmieniania biegów.

Jeszcze nie tak dawno temu ręczne skrzynie biegów były podstawowym wyborem klientów w większości segmentów. Automaty uchodziły za zbytek, popularny głównie w samochodach luksusowych i amerykańskich. Mówiło się, że takie przekładnie spowalniają samochód, zwiększają spalanie i odbierają przyjemność z jazdy. Dziś wszystko się zmieniło. Automaty są szybsze, działają płynnie i właściwie nie wpływają na zużycie paliwa, a brak konieczności wciskania sprzęgła i „machania” lewarkiem to komfort, który coraz więcej kierowców docenia. Mówi się, że kto raz spróbuje jazdy dobrym automatem, nie będzie już chciał wrócić do manualnej skrzyni.

Nowoczesne auta hybrydowe – które szturmem zdobywają rynek – też mają automatyczne przekładnie. W elektrycznych w ogóle nie ma mowy o zmienianiu biegów. To wszystko sprawia, że aut, w których trzeba wciskać sprzęgło, jest na rynku coraz mniej.

W Chinach Volkswagen przestaje je produkować

„Spółka joint-venture Volkswagena w Chinach, SAIC Volkswagen od 2023 roku będzie produkowała wyłącznie samochody z automatycznymi skrzyniami biegów” – podaje Moto Interia. Chiny to największy rynek samochodowy na świecie, więc mówimy tu o ważnej decyzji. Ostatnie auta z „manualem” zjadą z taśmy w Szanghaju w marcu 2023 roku. Potem cały zakład zostanie zamknięty. Powodem ma być głównie rozwój alternatywnych źródeł napędu, czyli właśnie hybryd czy „elektryków”.

Co z resztą świata?

Na naszym rynku wciąż można kupić jeszcze Volkswageny z manualnymi skrzyniami. Można się jednak spodziewać, że z roku na rok będzie ich coraz mniej i będą mniej popularne. Nadchodzi koniec pewnej epoki w motoryzacji. Za kilkadziesiąt lat pewnie mało który kierowca będzie wiedział, jak działały ręczne przekładnie i jak obsługiwać sprzęgło.

Czytaj też:
Nowy Ford dla przedsiębiorców? Nie tylko, bo i dla podróżników
Czytaj też:
Toyota GR Yaris. Nowa pula bestsellerowych sportowych hatchbacków trafia na polski rynek

Źródło: Motoryzacja.interia.pl