Przedsiębiorcy zmienili front. Służbowy samochód to już raczej nie diesel

Przedsiębiorcy zmienili front. Służbowy samochód to już raczej nie diesel

Ford Transit
Ford Transit Źródło:Ford
Przez całe lata wiadomo było, że jeśli przedsiębiorcy kupują auta flotowe, muszą to być diesle. Teraz nastąpił koniec dominacji wozów z silnikami wysokoprężnymi.

Na koniec września 2022 roku samochody z silnikami wysokoprężnymi stanowiły 41,9 proc. ogółu aut w wynajmie długoterminowym w Polsce, a ich udział zmniejszył się w ciągu roku aż o 7,2 punktu procentowego – poinformował Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP).

Najliczniej w wynajmie długoterminowym występują obecnie samochody z silnikami benzynowymi, które reprezentują niemal połowę całego parku pojazdów (49,2 proc.). W ciągu roku ich udział zwiększył się o 5,6 puntu procentowego. Przybywa również, choć wolniej (wzrost o 1,6 puntu procentowego rok do roku), aut z ekologicznymi napędami, czyli wszelkiego typu hybryd oraz elektryków, które na koniec trzeciego kwartału stanowiły 8,9 proc. ogółu pojazdów w wynajmie długoterminowym.

Rośnie liczba elektryków

Samochody w pełni elektryczne to nadal margines we flotach, gdyż reprezentują jedynie 0,99 proc. ogółu. Na uwagę zasługuje jednak bardzo szybki wzrost liczby aut tego typu – w ciągu roku ich udział zwiększył się ponad dwukrotnie (z poziomu 0,4 proc. rok wcześniej). Eksperci PZWLP przekonują jednak, że liczba elektryków w wynajmie długoterminowym będzie dynamicznie rosła w najbliższym czasie, najprawdopodobniej szybciej niż w konkurencyjnych formach finansowania.

Gdzie ładować nowe auta?

– Przedsiębiorcy zastanawiający się nad autami elektrycznymi wciąż mają szereg obaw, np. związanych z codzienną eksploatacją tego typu pojazdów i ich ładowaniem, wobec nadal zbyt mało rozwiniętej infrastruktury, późniejszą odsprzedażą takiego auta na rynku wtórnym i jego wartością po kilku latach, czy trwałością baterii i ryzykiem jej kosztownej wymiany. Wynajem długoterminowy jest w takiej sytuacji doskonałą odpowiedzią, rozwiewającą większość, jeśli nie wszystkie, tego typu wątpliwości. Użytkownik nie musi wykupić auta na koniec umowy, nie musi się więc również martwić jego odsprzedażą, w miesięcznej racie może sfinansować ładowarki, koszty wszelkich napraw go nie zaskoczą, ponieważ są zryczałtowane w racie o stałej wysokości. Dodatkowo, w przypadku wynajmu długoterminowego coraz słabszym argumentem są także wysokie koszty aut elektrycznych. Dzięki dofinansowaniu z publicznego programu dopłat „Mój Elektryk” dostępnemu w wynajmie długoterminowym, wysokość rat za samochody elektryczne zbliża się już do poziomu porównywalnych aut spalinowych – twierdzi Tomasz Kulesza, członek zarządu PZWLP.

Jak informuje ponadto Związek, średnia emisja dwutlenku węgla nowych samochodów osobowych kupionych przez branżę wynajmu długoterminowego w trzecim kwartale 2022 roku była identyczna jak w analogicznym okresie rok wcześniej i wyniosła 130,9 g/km. Jeśli zaś chodzi o auta dostawcze, to średnia emisja w ich przypadku wyniosła 146,8 g/km i była wyższa o 5 proc. i 7 g/km w stosunku do stanu w porównywalnym okresie roku 2021.

Czytaj też:
Wynajem długoterminowy samochodów: 5 korzyści dla Twojej firmy!
Czytaj też:
Najpopularniejsze służbowe auto w Polsce? To już nie Octavia

Źródło: PZWLP