Warszawiacy już mogą jeździć nowym wiaduktem na Trasie Łazienkowskiej

Warszawiacy już mogą jeździć nowym wiaduktem na Trasie Łazienkowskiej

Nowy wiadukt na Trasie Łazienkowskiej
Nowy wiadukt na Trasie Łazienkowskiej Źródło:Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta
Po niespełna roku warszawiacy wjechali na nowy wiadukt w ciągu Trasy Łazienkowskiej. Teraz rozebrany zostanie drugi. Prace zostaną zakończone wiosną 2024 roku.

Remont trwał jedenaście miesięcy. Pierwszy z nowych wiaduktów Trasy Łazienkowskiej przy Parku Agrykola jest już gotowy. Kierowcy wjechali na niego jeszcze wczoraj, 22 grudnia 2022 roku. Na nowym wiadukcie wyznaczone są po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Wszystkie prace związane z przebudową Trasy Łazienkowskiej przy Parku Agrykola mają być zrealizowane do marca 2024 r.

Przełączanie ruchu na nowo wybudowany, północny wiadukt Trasy Łazienkowskiej przy Parku Agrykola rozpoczęło się 22 grudnia, po godz. 18.00. Kierowcy jadący w stronę centrum wjechali na nowy wiadukt jako pierwsi. Ruch w stronę Pragi pozostał na wiadukcie południowym do czasu wykonania niezbędnego oznakowania i został przełączony na nowy wiadukt ok. godz. 23.00.

Do czasu wybudowania drugiego z wiaduktów – południowego – ruch na Trasie Łazienkowskiej przy Parku Agrykola w obydwu kierunkach będzie się odbywał po stronie północnej. Zostały tam wyznaczone cztery pasy ruchu – po dwa w każdym kierunku: buspas o szerokości 3 m (z dopuszczeniem ruchu taksówek, MTON, motocykli, karetek i służb miejskich) oraz pas dla samochodów osobowych o szerokości 2,25 m. Wejścia piesze na nowy wiadukt nie będą jeszcze czynne.

Na nowym obiekcie autobusy jeżdżą po zewnętrznej (prawej) stronie jezdni. Dzięki temu przywrócono przystanek Torwar 02 w kierunku centrum, znajdujący się nad jezdniami Wisłostrady. Zatrzymują się tu autobusy linii 138, 143, 151, 182, 188 oraz na żądanie linii 411, 502, 514, 520, 523, 525 i N25. Nieczynne pozostaną przystanki Rozbrat (w obydwu kierunkach).

Po przeniesieniu ruchu na wiadukt północny zamknięty został wiadukt południowy, po którym odbywał się przejazd w obydwu kierunkach. Teraz rozpocznie się jego rozbiórka. W pierwszej kolejności demontowane będzie wzmocnienie konstrukcji starego wiaduktu, następnie balustrady, bariery energochłonne i latarnie. Przed rozbiórką elementów żelbetowych frezarki do nawierzchni mineralno-bitumicznych usuną z wiaduktu nawierzchnię. Wiadukt południowy składa się z siedmiu trzyprzęsłowych ram, czyli w sumie z 21 przęseł. Rozbieranie jego konstrukcji ruszy po nowym roku od części znajdującej się nad rondem S. Sedlaczka. Spowoduje to konieczność zamknięcia ronda na około dwa tygodnie. W miejscu rozebranego wiaduktu wybudowany zostanie nowy obiekt.

Bezpieczeństwo, trwałość i dostępność drogi

Przebudowywane wiadukty Trasy Łazienkowskiej przy Parku Agrykola nad rondem S. Sedlaczka (skrzyżowanie ulic Łazienkowskiej, Myśliwieckiej i Rozbrat) zaprojektowane i wybudowane zostały jako dwa bliźniacze żelbetowe wiadukty płytowe w układzie ramowym. Długość każdego z nich to blisko 400 m. Wiadukty powstały wraz z pozostałą częścią Trasy Łazienkowskiej i udostępniono je do ruchu w 1974 r. Przed rozpoczęciem trwającej przebudowy przejeżdżało nimi ponad 110 tysięcy pojazdów dziennie. W 2015 r. specjaliści z Politechniki Warszawskiej wykonali ekspertyzę stanu technicznego wiaduktów, w której rekomendowali rozebranie obiektów i odbudowanie ich od podstaw. W maju 2020 r. do czasu przebudowy wprowadzono na nich ograniczenia tonażowe (do 5 ton dla pojazdów poruszających się lewymi, wewnętrznymi pasami) i prędkości (do 40 km/h). Na nowych, trwalszych i bardziej wytrzymałych wiaduktach zostaną wytyczone obustronne ciągi pieszo-rowerowe, powstaną też pochylnie, które poprawią dostępność Trasy Łazienkowskiej dla osób z ograniczeniami ruchowym.

Czytaj też:
Autostrada A4 z Katowic do Krakowa za darmo? Minister nie wyklucza
Czytaj też:
Co z rozbudową autostrady A2? Zapytali ministerstwo, czy zabrakło na to pieniędzy

Źródło: Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta