Tak będą wyglądały Peugeoty przyszłości. Jeszcze więcej awangardy

Tak będą wyglądały Peugeoty przyszłości. Jeszcze więcej awangardy

Peugeot Incepction Concept
Peugeot Incepction ConceptŹródło:Peugeot
Francuzi zawsze robili samochody, które imponowały futurystycznym designem. Teraz też postanowili pójść w tę stronę. Peugeot pokazał koncepcyjny model Incepction, który naprawdę robi wrażenie.

Peugeot Incepction Concept to model, który zapoczątkowuje nową epokę i jest prezentacją wizji przyszłych elektrycznych modeli marki. To pierwszy „manifest designu” pod kierunkiem Matthiasa Hossanna.

Auto ma Peugeot i-Cockpit nowej generacji i intuicyjny systemem sterowania za pomocą gestów – Hypersquare – który zmienia przyjemność prowadzenia. Skyspace z kolei to unikatowa koncepcja panoramicznej powierzchni przeszklonej – zapewnia pasażerom całkiem nowy rodzaj emocji i wrażeń. Innowacyjną konstrukcję wzbogacono o materiały, które barwnymi refleksami eliminują czerń z wnętrza i pokazują na nowo trwałość dzięki nowym technikom wytwarzania.

Peugeot Incepction Concept

Model oparty jest na platformie nowej generacji BEV-by-design. Od 2025 roku ten studyjny model będzie inspiracją przy projektowaniu przyszłych, także najbardziej kompaktowych, modeli marki.

Nowy początek

Peugeot Incepction Concept

Nazwa Peugeot Incepction Concept (łac. „Inceptio”) oznacza „początek”. Wyraża cel przyświecający powstaniu studyjnego modelu. Peugeot Incepction Concept jest zbudowany na jednej z czterech przyszłych platform „BEV-by-design” grupy Stellantis. Wprowadzenie nowej gamy platform poczynając od 2023 roku zrewolucjonizuje przyszłe modele Peugeota. Nowe platformy, zaprojektowane pod kątem elektryfikacji modeli marki, wykazują wiele istotnych różnic pod względem architektury, co designerzy wykorzystali do całkowitego przeprojektowania kabiny, aby zapewnić kierowcy unikatową pozycję za kierownicą i zaoferować pasażerom całkiem nowy rodzaj doznań.

Platforma STLA Large, na której zbudowany jest Peugeot Incepction Concept, stanowi podstawę dla nisko wyprofilowanego nadwozia typu sedan (wysokość 1,34 m) o długości 5 m. Wymiary dobrano tak, aby lepiej wyeksponować innowacyjne rozwiązania, zastosowane w tym studyjnym modelu.

Peugeot Incepction Concept

Nowe platformy „BEV-by-design”, zaprojektowane specjalnie do napędu elektrycznego, będą również połączone z modułami technologicznymi wykorzystującymi sztuczną inteligencję: STLA Brain, STLA SmartCockpit i STLA Autodrive.

800 km zasięgu

W 100 proc. elektryczny Peugeot Incepction Concept jest wyposażony w technologię 800 V. Jego akumulator trakcyjny o pojemności 100 kWh pozwala na pokonanie na jednym pełnym ładowaniu dystansu 800 km. Zużycie energii jest niskie i wynosi 12,5 kWh/100 km. Doładowanie akumulatora trakcyjnego pozwala odzyskać 30 km zasięgu w ciągu jednej minuty, a 150 km w ciągu pięciu minut. Ładowanie auta odbywa się indukcyjnie, co upraszcza procedurę dzięki wyeliminowaniu przewodu ładowania.

Dwa kompaktowe silniki elektryczne, jeden zamontowany z przodu, drugi z tyłu, zapewniają Peugeotowi Incepction Concept napęd na cztery koła. Łączna moc silników wynosi niemal 680 KM (500 kW). Samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w ciągu niecałych 3 sekund.

Peugeot Incepction Concept

Nowa koncepcja wnętrza

Z modelu znika kierownica, jaką znamy od dziesięcioleci. Zostaje zastąpiona rozwiązaniem o nazwie Hypersquare. Zamiast mechanicznych połączeń wykorzystano układy cyfrowego sterowania elektrycznego.

Pasażerowie Peugeota Incepction Concept podróżują wewnątrz przeszklonej kapsuły o powierzchni szyb 7,25 m2. Wszystkie przeszklenia: przednia szyba, szyby boczne i szyby w tylnych słupkach są wykonane ze szkła architektonicznego. Szkło to zachowuje wyjątkowe właściwości termoizolacyjne i jest poddane powierzchniowej obróbce kolorystycznej (powlekanie tlenkami metali), pierwotnie stosowanej przez NASA w przyłbicach hełmów astronautów. To szkło z efektami kolorystycznymi odbija głównie ciepłe barwy, zbliżone do żółtego, i przepuszcza kolory zimne w strefie odcieni niebieskiego.

Czytaj też:
Właściciele „Francuzów” muszą udać się do warsztatów. 10 tys. aut z usterkami
Czytaj też:
Polski Car Of The Year 2023 wybrany. Wygrał samochód z Francji

Źródło: Stellantis