Strefa Czystego Transportu w Warszawie. Ile aut do niej nie wjedzie?

Strefa Czystego Transportu w Warszawie. Ile aut do niej nie wjedzie?

Panorama centrum Warszawy
Panorama centrum Warszawy Źródło: Shutterstock / Mike Mareen
Jak pisaliśmy wczoraj (26 stycznia 2023 roku) Warszawa zadeklarowała (wzorem Wrocławia, Kraków decyzję już przegłosował), że powstanie w niej Strefa Czystego Transportu. Ruszyły już społeczne konsultacje dotyczące SCT. Tymczasem analitycy IBRM Samar wyliczyli, ile samochodów miałoby zakaz wstępu do strefy.

Przypomnijmy, władze stolicy zamierzają w przyszłym (2024) roku utworzyć w mieście Strefę Czystego Transportu, która ograniczy wjazd do miasta najbardziej zanieczyszczającym powietrze autom. Według Instytutu Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar, w planowanym na przyszły rok I etapie realizacji projektu, zakaz wjazdu do SCT objąłby blisko 5,5 proc. całego parku samochodów osobowych w Warszawie.

Jak czytamy, Strefa Czystego Transportu to wydzielony obszar, po którym mogą poruszać się wyłącznie pojazdy spełniające odpowiednie normy emisji spalin (tzw. normy Euro, które są powiązane z datą produkcji pojazdu). SCT to stosowany w Europie od lat sposób na poprawę jakości powietrza w miastach oraz dbania o zdrowie mieszkańców. W Europie funkcjonuje już ponad 320 stref czystego transportu, najwięcej w Niemczech i we Włoszech. W Polsce uchwałę o utworzeniu SCT na terenie miasta przyjął już Kraków – tam strefa w łagodnej wersji zacznie obowiązywać od 1 lipca 2024 r. Własny projekt SCT pod koniec grudnia 2022 r. zaprezentowały także władze Wrocławia.

Centrum, ale nie tylko

Strefa warszawska ma funkcjonować od lipca 2024 r. i objąć większość Śródmieścia oraz przylegające do niego fragmenty Woli, Ochoty, Saskiej Kępy, Grochowa i Pragi. Granice strefy będą pokrywały się z głównymi drogami i liniami kolejowymi, które nie zostaną objęte strefą. Granice te wyznaczą: al. Prymasa Tysiąclecia, Al. Jerozolimskie, ul. Kopińska, ul. Wawelska, al. Armii Ludowej, al. Stanów Zjednoczonych, ul. Wiatraczna, a następnie tory kolejowe wzdłuż północnej obwodnicy kolejowej – aż do al. Prymasa Tysiąclecia.

Jakie auta nie wjadą?

W pierwszym etapie, jak pisze IBRM Samar, ograniczenie wjazdu do SCT dotyczyłoby pojazdów benzynowych niespełniających normy Euro 2 (starszych niż 27 lat) i pojazdów z silnikiem Diesla niespełniających normy Euro 4 (starszych niż 18 lat). Według analiz Instytutu, opartych na danych Centralnej Ewidencji Pojazdów, na koniec 2021 roku (ostatnie dostępne dane) w parku pojazdów w Warszawie widniało zarejestrowanych 1 153 801 samochodów osobowych (dane te nie obejmują tzw. samochodów archiwalnych, zwanych potocznie martwymi duszami). Z tej liczby 63 193 sztuki (5,48 proc. całego parku) to auta niespełniające wyżej wspomnianych norm. Jako takie, pozbawione zostałyby prawa do wjazdu do warszawskiej Strefy Czystego Transportu od lipca 2024 roku.

W koljnych latach zwiększane mają być wymagania dotyczące standardów emisji spalin dla aut poruszających się w strefie. Rada Miasta może też w przyszłości zdecydować o powiększeniu strefy.

Czytaj też:
Warszawa też wprowadzi strefę czystego transportu. Ruszyły konsultacje społeczne
Czytaj też:
Mieszkańcy Warszawy chcą ograniczenia szkodliwych emisji z transportu drogowego