Kierowców czeka kolejna podwyżka. GDDKiA uważa, że jest bezzasadna

Kierowców czeka kolejna podwyżka. GDDKiA uważa, że jest bezzasadna

Bramka na autostradzie
Bramka na autostradzie Źródło: Yanosik
Stalexport Autostrada Małopolska S.A., koncesjonariusz odcinka autostrady A4 Katowice – Kraków, planuje podniesienie stawki opłat za przejazd pojazdów od 3 kwietnia 2023 roku. W ocenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wzrost ten jest niezasadny oraz uderzający bezpośrednio w kierowców i transport samochodowy. Może też wpłynąć na poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego na trasach lokalnych.

Jak pisze Dyrekcja, prawo do podwyższenia opłaty za przejazd autostradą płatną wynika z umowy koncesyjnej. GDDKiA nie posiada więc realnych uprawnień do wpływania na decyzje związane ze zmianami stawek opłat, jeżeli są one zgodne z postanowieniami tej umowy. Dyrekcja zapowiada jednak, że zwróci się do koncesjonariusza z prośbą o rozważenie wszystkich okoliczności, które mogłyby wpłynąć na zmianę propozycji w zakresie podwyższenia stawki opłat za przejazd.

Jak podkreśla GDDKiA, autostrada A4 jest m.in. strategiczną trasą łączącą Polskę z Ukrainą. W sytuacji trwającej od 24 lutego 2022 r. wojny na terenie Ukrainy, zasadne byłoby co najmniej wstrzymanie się z planowaną podwyżką do momentu ustabilizowania się sytuacji politycznej w tym kraju, uważa Dyrekcja.

Podwyżki zachęcą do omijania autostrady

GDDKiA argumentuje, że należy wziąć pod uwagę wszystkie efekty, które może przynieść planowane podwyższenie opłat. Jednym z nich, jak zauważa Dyekcja, jest przeniesienie części ruchu na drogi alternatywne do autostrady A4. Wyższe koszty przejazdu mogą zachęcić kierowców np. pojazdów ciężkich, do omijania autostrady i korzystania z obciążonych już ruchem dróg lokalnych. „To wiąże się natomiast ze spadkiem poziomu bezpieczeństwa zarówno samych kierowców, jak i innych uczestników ruchu, a także mieszkańców okolicznych miejscowości. Stoi również w sprzeczności z rolą, jaką mają pełnić autostrady w systemie komunikacyjnym kraju”, czytamy w uzasadnieniu Dyrekcji.

Na autostradach zarządzanych przez GDDKiA bez podwyżek

Jednocześnie GDDKiA podkreśla, że stawki opłat za przejazd autostradami zarządzanymi przez Dyrekcję od lat pozostają niezmienione. Ustalone zostały rozporządzeniem Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z 25 kwietnia 2012 r. Za pobór opłat na tych odcinkach, od 1 lipca 2020 r., odpowiada szef Krajowej Administracji Skarbowej.

Podwyżka od kwietnia

Przypomnijmy, że w piśmie złożonym 31 stycznia do Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad koncesjonariusz autostrady A4 Katowice-Kraków zawnioskował o zmianę stawek opłat za przejazd dla wszystkich kategorii pojazdów od 3 kwietnia 2023 roku.

We wniosku SAM S.A. wystąpił o zgodę na zmianę od 3 kwietnia br. stawek opłat za przejazdy:

  • dla kategorii 1 (pojazdów innych niż motocykle) – o 2 zł, z kwoty 13 zł do kwoty 15 zł;
  • dla kategorii 2, 3, 4 i 5 – o 6 zł, z kwoty 40 zł do kwoty 46 zł.

Niemal 1800 km autostrad, większość bez opłat

Przypomnijmy, że sieć dróg szybkiego ruchu na terenie Polski liczy obecnie 4 886,6 km. W skład tego wchodzi 1 799,7 km autostrad oraz 3 086,9 km dróg ekspresowych. Opłaty obowiązują na niektórych odcinkach autostrad zarządzanych przez GDDKiA: A2 Konin – Stryków oraz A4 Wrocław – Sośnica (łącznie 261,4 km), a także na trzech odcinkach koncesyjnych.

W zarządzie koncesjonariuszy znajduje się:

  • ok. 152 km autostrady A1 na odcinku Gdańsk (Rusocin) – Toruń (Toruń Południe) – Gdańsk Transport Company,
  • ok. 255 km (z czego 238 km płatne) autostrady A2 na odcinku Konin – Świecko – Autostrada Wielkopolska,
  • ok. 61 km autostrady A4 na odcinku Kraków (Balice) – Katowice (Murckowska) – Stalexport Autostrada Małopolska.

Czytaj też:
Śmiertelny wypadek na A4. W czasie prac remontowych zginął 67-latek
Czytaj też:
Tragedia na autostradzie A4 w pobliżu Opola. Dwie osoby nie żyją, sześć zostało rannych

Źródło: GDDKiA