Popularność wynajmu długoterminowego rośnie. Polacy przekonali się do nowego

Popularność wynajmu długoterminowego rośnie. Polacy przekonali się do nowego

Salon samochodowy Inchcape
Salon samochodowy InchcapeŹródło:Inchcape Polska
Polacy przekonali się do wynajmu długoterminowego. Na koniec grudnia 2022 r. tempo jego wzrostu w Polsce wyniosło rok do roku 10,3 proc. Dynamika rozwoju jest drugi kwartał z rzędu na poziomie dwucyfrowym i rośnie nieprzerwanie już od blisko 2 lat.

Niestabilność gospodarcza, niepewna przyszłość, w tym rosnące ceny aut i stopy procentowe, wpływające na koszty finansowania spowodowały, że wielu przedsiębiorców i firm w Polsce wstrzymało decyzje o nabywaniu nowych aut na potrzeby swojej działalności. W efekcie łączna sprzedaż nowych samochodów do firm w 2022 r., a więc we wszelkich formach finansowania dostępnych na rynku, była mniejsza o 9,9 proc. rok do roku. Jeszcze większy spadek był widoczny w przypadku zakupu ze środków własnych, kredytu i klasycznego leasingu liczonych razem, gdyż wyniósł 14 proc. rok do roku.

Wszystko w dół, a wynajem rośnie

Jak twierdzą przedstawiciele Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP), inaczej sytuacja wyglądała jeśli chodzi o wynajem długoterminowy. – W odróżnieniu od konkurencyjnych rozwiązań, w przypadku wynajmu długoterminowego sprzedaż była w 2022 r. wyższa o 2,3 proc. rok do roku. Wzrost nie jest wielki, ale biorąc pod uwagę sytuację rynkową i wszechobecne spadki, wyróżnia pozytywnie wynajem długoterminowy na tle rynku. Na wynajem długoterminowy coraz częściej decydują się również najmniejsi w Polsce przedsiębiorcy, często są to podmioty, które wcześniej korzystały z klasycznego leasingu. Wysoka inflacja i stopy procentowe, a także rosnące ceny samochodów, to sytuacja która dodatkowo stymuluje wzrost popularności wynajmu długoterminowego, ponieważ zapewnia on małemu przedsiębiorcy możliwość precyzyjnego zaplanowania wszystkich kosztów związanych z autem, gwarantując przy tym stabilność tych obciążeń finansowych. Poza tym, w przypadku wynajmu długoterminowego w większości przypadków nie jest wymagana opłata wstępna i nigdy nie ma konieczności wykupu auta po zakończeniu umowy – mówi Rogier Klop, członek zarządu PZWLP.

Udział wynajmu długoterminowego w sprzedaży nowych aut

Konsekwencją spadków sprzedaży w konkurencyjnych formach finansowania samochodów jest wzrost udziału wynajmu długoterminowego w całkowitej sprzedaży aut do firm w Polsce w 2022 r. W wynajmie znalazły się niemalże 3 na 10 nowych aut osobowych (28,1 proc.), które kupiły w minionym roku firmy i przedsiębiorcy. Udział wynajmu długoterminowego w sprzedaży do firm zwiększył się o 3,3 punty procentowe w ciągu roku. Na potrzeby tej formy finansowania branża nabyła w 2022 r. 83,9 tys. nowych samochodów osobowych.

Według danych PZWLP, udział wynajmu długoterminowego w sprzedaży aut do firm w Polsce konsekwentnie rośnie na przestrzeni ostatnich lat. Tylko w ciągu ostatnich 5 lat powiększył się o prawie 7 punktów procentowych. Wyraźne przyśpieszenie w tym zakresie widać od roku 2020 r., czyli od początku pandemii, a więc od momentu, kiedy rozpoczęła się trudna sytuacja gospodarcza.

Tempo wzrostu wynajmu rośnie od prawie 2 lat

Rosnąca sprzedaż oraz popularność wynajmu długoterminowego jest widoczna także przez pryzmat najważniejszego wskaźnika mierzącego rozwój tej branży w Polsce, a więc łącznej liczby aut znajdujących się w tej usłudze (aktywny portfel pojazdów). Pod tym względem, na koniec grudnia 2022 r. tempo wzrostu wynajmu długoterminowego wyniosło 10,3 proc. rok do roku. Dynamika rozwoju jest drugi kwartał z rzędu na poziomie dwucyfrowym i rośnie nieprzerwanie już od blisko 2 lat.

Czytaj też:
Płynność finansowa największym wyzwaniem dla branży transportowej w 2023 roku
Czytaj też:
Dofinansowanie w programie „Mój elektryk” trzeba zwiększyć, postuluje branża motoryzacyjna

Źródło: PZWLP