Początek 2023 roku jest bardzo optymistyczny. Salony sprzedają na potęgę

Początek 2023 roku jest bardzo optymistyczny. Salony sprzedają na potęgę

Salony samochodowe marki Cupra
Salony samochodowe marki Cupra Źródło:Cupra
Po trudnym 2022 roku, naznaczonym kryzysem półprzewodników, rok 2023 w salonach samochodowych rozpoczął się lepiej niż dobrze (w Unii Europejskiej).

W pierwszym miesiącu nowego roku unijny rynek nowych samochodów osobowych wzrósł w stosunku do stycznia 2022 r. o ponad 11 procent. Coraz większą popularnością cieszyły się elektryki i klasyczne hybrydy, mimo to benzyna pozostała najpopularniejszym rodzajem paliwa – informuje Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA).

Nowy rok na Starym Kontynencie rozpoczął się na plusie. W styczniu 2023 roku w Unii Europejskiej zostało zarejestrowanych 760 041 nowych samochodów osobowych, co było wynikiem o 11,3 proc. lepszym niż przed rokiem. Jak przyznaje w swoim opracowaniu IBRM Samar, w dużej mierze wynikło to jednak z niezwykle skromnej bazy porównawczej z 2022 roku, kiedy to rynek zanotował najniższą styczniową liczbę rejestracji w historii.

Trzy z czterech największych unijnych rynków mogą pochwalić się w styczniu wzrostami. Największe odnotowano w Hiszpanii (+51,4 proc.) i we Włoszech (+19,0 proc.), we Francji wzrost liczby rejestracji nowych osobówek był nieco skromniejszy (+8,8 proc.). Wyjątkiem od tej tendencji były Niemcy, które w ubiegłym miesiącu poniosły stratę w wysokości 2,6 proc. Według danych ACEA polski rynek wzrósł w styczniu rok do orku o 21 proc.

Ranking producentów

Wśród producentów w styczniu 2023 r. triumfowała Grupa Volkswagen, której samochody osobowe zostały zarejestrowane w liczbie 197 490 egzemplarzy. Był to wynik o 10,6 proc. lepszy niż w takim samym miesiącu przed rokiem. Na drugiej pozycji znalazł się koncern Stellantis z 141 160 rejestracjami (plus 0,9 proc.). Brązowy medal za styczeń przypadł w udziale Grupie Renault (88 636 egzemplarzy, wzrost o 24,6 proc. rok do roku). W całym zestawieniu najbardziej imponujący wzrost liczby rejestracji zanotowała Tesla. Mieszkańcy UE kupili i zarejestrowali w styczniu 8 749 elektryków tej amerykańskiej marki, o 1 096,8 proc. więcej w zestawieniem ze styczniem 2022 roku. Z kolei największą stratę procentową w gronie producentów poniosło Mitsubishi. Wynik japońskiego koncernu to 2 402 zarejestrowane auta, o 32,3 proc. mniej w zestawieniu ze styczniem ubiegłego roku.

Rodzaje paliwa w nowych autach osobowych

W pierwszym miesiącu 2023 roku w Unii Europejskiej nadal rosły rejestracje samochodów osobowych z napędem elektrycznym i hybrydowym, osiągając odpowiednio 9,5 i 26,0 proc. udziału w rynku. Tym niemniej to auta z silnikami benzynowymi pozostały najpopularniejszym segmentem z udziałem rynkowym w wysokości 37,9 proc.

Samochody elektryczne

Styczniowe rejestracje nowych, osobowych aut elektrycznych (BEV) wzrosły o 22,9 proc. do 71 984 egzemplarzy. W pierwszym miesiącu nowego roku auta z takim napędem miały 9,5 proc. udziału w unijnym rynku wobec 8,6 proc. w styczniu 2022 roku. Większość rynków regionu znacząco przyczyniła się do tego wzrostu, notując dwu- i trzycyfrowe wzrosty procentowe. Było jednak kilka wyjątków np.: Niemcy (-13,2 proc.), Szwecja (-18,5 proc.) i Włochy (-8,7 proc.).

Dobry początek roku dla hybryd HEV

Liczba rejestracji klasycznych hybryd (HEV) wzrosła w styczniu o 22,1 proc. do 197 982 sztuk. Główne unijne rynki zanotowały dwucyfrowe wzrosty liczby rejestracji: Hiszpania (+59,3 proc.), Włochy (+24,7 proc.), Niemcy (+19,0 proc.) i Francja (+12,5 proc.). Dzięki temu udział HEV w unijnym rynku wyniósł 26,0 proc., co oznacza poprawę o 2,3 punktu procentowego w porównaniu do stycznia 2022 r.

Coraz mniej chętnych na hybrydy z wtyczką

Jak pisze IBRM Samar, na podstawie danych ACEA, z drugiej strony sprzedaż pojazdów hybrydowych typu plug-in (PHEV) w UE spadła w styczniu o 9,9 proc. do 53 649 sztuk. W głównej mierze przyczynił się do tego spadek liczby rejestracji tego typu hybryd w Niemczech (-53,2 proc.), a jak zaznaczają eksperci ACEA, kraj ten do ubiegłego roku był największym rynkiem dla takich samochodów. W efekcie udział hybryd PHEV w unijnym rynku skurczył się z 8,7 proc. w styczniu 2022 roku do 7,1 proc. w roku bieżącym.

Samochody benzynowe i z silnikiem Diesla

Rejestracje nowych samochodów benzynowych w UE odnotowały w styczniu wzrost o 12,3 proc., co w efekcie przyczyniło się do zwiększenia ich udziału w rynku do 37,9 proc. (wobec 37,6 proc. w 2022 roku). Do tego wzrostu przyczyniły się wszystkie główne rynki regionu: Hiszpania (+59,4 proc.), Włochy (+15,5 proc.), Francja (+11,9 proc.) i Niemcy (+3,5 proc.). Natomiast unijny rynek samochodów z silnikami Diesla nadal borykał się z problemami. W ubiegłym miesiącu odnotował on spadek o 1,6 proc. i to pomimo znaczącego wzrostu rejestracji we Włoszech (+21,4 proc.) i Hiszpanii (+19,0 proc.). Spowodowało to spadek udziału w rynku aut z silnikami wysokoprężnymi o 2 punkty procentowe (z 17,9 proc. do 15,9 proc.

Czytaj też:
Największa motoryzacyjna firma świata ma nowego szefa. Jakie zmiany czekają giganta?
Czytaj też:
Nawet 85 proc. rządowego dofinansowania do zakupu auta z zabudową dla osób z niepełnosprawnością

Źródło: ACEA, IBRM Samar