Trudne czasy nie są trudne dla krezusów. Ten gigant bardzo skorzystał

Trudne czasy nie są trudne dla krezusów. Ten gigant bardzo skorzystał

Mercedes-Benz EQE SUV
Mercedes-Benz EQE SUV Źródło: Mercedes-Benz
Kryzysowy rok 2022 był kryzysowy, ale niemal wyłącznie dla średnio i niżej uposażonych. Krezusom nie spadł włos z głowy, o czym świadczy chociażby radykalny wzrost udziału w rynku aut z wyższej półki. Skorzystał na tym chociażby Mercedes-Benz, który właśnie pochwalił się rocznymi wynikami.

W 2022 roku, naznaczonym kryzysem dostępności aut, zerwaniem łańcuchów dostaw, wojną rosyjsko-ukraińską i kryzysem dostępności półprzewodników, niemiecki koncern sprzedał na całym świecie ponad 2 miliony aut osobowych i ponad 415 tysięcy samochodów dostawczych. Zysk netto Mercedes-Benz Group wzrósł o... 34 procent do 14,8 mld euro.

Co było zapowiadane, w minionym roku Mercedes-Benz Group w większym stopniu koncentrowała się na luksusowych samochodach osobowych i samochodach dostawczych klasy premium. Dzięki temu – jak utrzymuje producent – oraz dzięki konsekwentnemu utrzymywaniu dyscypliny kosztów, możliwe było zwiększenie obrotu o 12 proc. do 150 mld euro, a zysku operacyjnego EBIT o 28 proc. – do 20,5 mld euro. Zysk netto wyniósł 14,8 mld euro, o 34 proc. więcej rok do roku.

Poprawa wyników mimo kłopotów

Jak poinformował koncern, osiągnięte w minionym roku wyniki potwierdzają poprawę rentowności, pomimo że pandemia Covid-19 i utrudnienia w łańcuchu dostaw półprzewodników, a także skutki wojny prowadzonej przez Rosję przeciwko Ukrainie, nadal negatywnie wpływały na działalność biznesową.

W tym trudnym otoczeniu makroekonomicznym sprzedaż Mercedes-Benz Cars (samochody osobowe) wyniosła w ubiegłym roku 2 040 719 pojazdów (+5 proc.). Firma odnotowała sprzedaż 149 227 sztuk samochodów elektrycznych (liczonych wraz ze Smartem), co było wynikiem lepszym w stosunku do poprzedniego roku o 67 proc. W segmencie Mercedes-Benz Vans całoroczna sprzedaż na całym świecie wyniosła 415 344 pojazdów (+8 proc.). Liczba sprzedanych elektrycznych samochodów dostawczych (eVan) wyniosła 15 000 sztuk (+15 proc.), z czego około dwie trzecie stanowiły elektryczne samochody dostawcze do użytku komercyjnego.

Optymistyczne prognozy

Według ostrożnych prognoz w 2023 roku firma spodziewa się sprzedaży w segmencie Mercedes-Benz Cars na poziomie poprzedniego roku. Jak czytamy, Mercedes oczekuje lekkiego wzrostu sprzedaży pojazdów z segmentu top-end – dzięki nowemu SUV-owi EQS i innym przygotowywanym produktom, takim jak Mercedes-Maybach EQS SUV. Oczekiwany jest mniej więcej dwukrotny wzrost sprzedaży pojazdów z napędem elektrycznym (BEV). Koncern spodziewa się skorygowanego wskaźnika rentowności sprzedaży w przedziale od 12 proc. do 14 proc.. Według przewidywań całkowita sprzedaż Mercedes-Benz Vans pozostanie na stabilnym poziomie, a skorygowana rentowność sprzedaży ukształtuje się w przedziale od 9 proc. do 11 proc.

Czytaj też:
Właściciele tych aut dotąd rzadko odwiedzali warsztaty. To wkrótce się zmieni
Czytaj też:
Ciąg dalszy dobrych wieści z salonów. Auta sprzedają się coraz lepiej

Źródło: Mercedes-Benz, IBRM Samar