W Czechach zalegalizowano nowy rodzaj oświetlenia do używanych aut. Polska wciąż nie pozwala

W Czechach zalegalizowano nowy rodzaj oświetlenia do używanych aut. Polska wciąż nie pozwala

Samochód wyposażony w retrofity
Samochód wyposażony w retrofity Źródło: Philips
Czechy dołączyły do krajów Unii Europejskiej, które akceptują retrofity firmy Philips. Tymczasem użytkownicy starszych samochodów w Polsce są wciąż skazani na żarówki halogenowe.

Z roku na rok powiększa się lista krajów, które dopuszczają wymianę tradycyjnych żarówek halogenowych w samochodach używanych na tzw. retrofity wykorzystujące technologię LED. Przemawiają za nimi lepsza jakość światła, znacznie większa trwałość i względy ekologiczne – retrofity nie wymagają tak częstej wymiany jak przepalające się żarówki konwencjonalne i nie stosuje się w nich szkodliwych gazów (halogenów). Przypomnijmy – od żarówek halogenowych już dawno odeszliśmy w przypadku oświetlenia domowego.

Kraje UE, w których legalnie można korzystać na drogach publicznych z retrofitów to Niemcy, Austria, Chorwacja i Francja. Ze względu na fakt, że montaż retrofitów w reflektorach, które konstruowano kiedyś wyłącznie z myślą o żarówkach halogenowych jest pewną formą przeróbki, odpowiednie organy poszczególnych państw stworzyły listy konkretnych modeli, w których takie zmiany zostały przetestowane i zaakceptowane. Za legalne uznaje się także retrofity wyłącznie dwóch producentów, z których jednym jest właśnie Philips.

Drogę wskazały Niemcy

Wzorowym przykładem rozwiązania problemu żarówek typu LED retrofit mogą poszczycić się Niemcy. Nieczęsto dzieje się tak, że z wprowadzonych zmian cieszą się zarówno ekolodzy, kierowcy jak i administracja.

W Niemczech kompleksowy program badań przeprowadzony we współpracy z TUV Rheinland bardzo szybko potwierdził wydajność nowej żarówki Philips LED, co umożliwiło uzyskanie homologacji przez niemiecki Federalny Urząd Transportu Samochodowego (KBA). Świadectwo homologacji „ABG” zostało przyznane przez KBA na podstawie krajowego rozporządzenia §22a StVZO umożliwiającego stosowanie w wybranych modelach pojazdów. Analogiczną drogą poszły Austria i Chorwacja, a ostatnio także Francja i Czechy.

W Polsce sprawa wciąż tkwi w martwym punkcie, a proponowane rozwiązania nakładające na każdego zainteresowanego indywidualny obowiązek homologacyjny wydają się nierealne.

Retrofity Philipsa – najważniejsze fakty

Dzięki specjalnej konstrukcji retrofity Philipsa idealnie pasują do wielu istniejących reflektorów bez konieczności stosowania adapterów lub pierścieni łączących. Zintegrowana elektronika zapewnia kompaktowe wymiary, dzięki czemu instalacja jest łatwa dla majsterkowiczów i mechaników, nawet w miejscach o ograniczonej przestrzeni – wystarczy podłączyć i włączyć.

Po zamontowaniu retrofity Ultinon zapewniają do 230 proc. jaśniejsze światło niż minimalne wymogi prawne dla żarówek halogenowych. Chłodna biała wiązka światła o temperaturze barwowej do 5800 Kelwinów zwiększa widoczność, dzięki czemu kierowcy widzą więcej, a chipy LED produkowane przez Lumileds również na rynek OEM dla wiodących producentów samochodów (OEM Lumileds), zapewniają doskonały wzór wiązki, która świeci nie oślepiając innych użytkowników drogi. Philips Ultinon Pro6000 H7 i H4-LED charakteryzują się również większą trwałością – żywotność wynosi 3000 godzin.

Czytaj też:
Nowy Volkswagen Touareg przechodzi ostatnie testy. Znamy pierwsze szczegóły na jego temat
Czytaj też:
Jesteś świadkiem wypadku na drodze. Co powinieneś robić, a czego nie?

Źródło: Philips