Firmy kupują mniej dostawczaków. Wyczekują na rozwój sytuacji

Firmy kupują mniej dostawczaków. Wyczekują na rozwój sytuacji

Ford E-Transit Custom
Ford E-Transit Custom Źródło:Ford
O ile samochody osobowe sprzedają się coraz lepiej, to auta dostawcze wspomagające działalność przedsiębiorstw sprzedają się w tym roku gorzej niż w ubiegłym. Liczby nie kłamią, biznesmeni czekają na to, co z sytuacją rynkową i wstrzymują się z inwestycjami w rozwój floty.

Według danych zawartych w Centralnej Ewidencji Pojazdów w lutym 2023 roku zarejestrowano w Polsce 4 789 samochodów dostawczych, o 8,31 proc. mniej niż rok wcześniej i o 7,37 proc. mniej niż w styczniu 2023 roku. W 2023 roku zarejestrowano dotychczas w Polsce 9 959 samochodów dostawczych, o 2,5 proc. więcej w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku.

Osiem marek na plusie, Renault liderem

Jak pisze prowadzący statystyki Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar, osiem z pierwszych piętnastu marek na liście rankingowej zanotowało wzrost liczby aut zarejestrowanych w 2023 roku w porównaniu do 2022 roku, w tym najbardziej Ssangyong, o 700 proc. Największy spadek zanotował Citroen – o 31,90 proc.

Tytuł lidera rynku w 2023 roku dzierży Renault. Klienci kupili i zarejestrowali 2 266 aut tej marki, o 8,74 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2022 roku. Udział Renault w polskim rynku aut dostawczych wyniósł 22,75 proc. Na pozycji wicelidera znalazł się Fiat, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 1 512 sztuk, o 136,62 proc. więcej niż w 2022 r. Udział marki w rynku wyniósł 15,18 proc. Na trzecim miejscu jest Ford. W 2023 r. klienci tego producenta zarejestrowali 1 265 pojazdów dostawczych, o 14,07 proc. więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 12,70 proc.

Najczęściej kupowanym modelem auta dostawczego w 2023 r. jest dotychczas Renault Master. Na drugiej pozycji uplasowało się Iveco Daily, na trzeciej Fiat Ducato, a na czwartej Mercedes Sprinter. Pierwszą piątkę zamyka Fiat Doblo.

Źródło: IBRM Samar