Lexus do swoich aut wprowadza system Predictive Efficient Drive, który pozwoli efektywniej wykorzystać działanie zarówno klasycznego napędu hybrydowego, jak i hybrydy typu plug-in. Jego działanie jest połączone z wbudowaną nawigacją, a auto uczy się ekonomicznej jazdy i optymalnego wyboru trybu jazdy, bazując na wskazaniach GPS oraz zachowaniu kierowcy. Pod uwagę brane są także warunki na trasie, ruch drogowy, czy ukształtowanie terenu, dzięki czemu układ jest w stanie przewidzieć, jak dużo energii będzie potrzebne.
System, który uczy się kierowcy
Jak czytamy, dane z systemu nawigacji pomagają wcześniej i szybciej uruchomić rekuperację energii w miejscach, gdzie najczęściej dochodzi do nagłych zatorów, czy przed wjechaniem w obszar o większym natężeniu ruchu, wcześniej doładuje baterię, zidentyfikuje też podjazd pod wzniesienie lub zjazd. System przygotuje auto do jazdy zarówno w ruchu miejskim, jak i po autostradzie, a tym samym pozwoli zmniejszyć zużycie paliwa. Predictive Efficient Drive uczy się zachowań kierowcy takich jak np. miejsca, w których najczęściej zwalnia lub się zatrzymuje. Wraz ze wzrostem liczby przejechanych kilometrów, zwiększa się liczba zebranych danych, które pozwalają efektywniej wykorzystać napęd hybrydowy.
System Predictive Efficient Drive zadebiutuje w Lexusie NX z roku modelowego 2024 z wbudowaną nawigacją Lexus Link Pro. Technologia ma wkrótce trafić do kolejnych modeli marki.
Czytaj też:
Kultowe Toyoty Corolle AE86 z bezemisyjnymi napędami. Niezwykły projekt Gazoo RacingCzytaj też:
Można już testować nowego Lexusa RX. Salony w całej Polsce oferują trzy hybrydy