Przybywa ekologicznych autobusów. Ale to diesle rządzą rynkiem

Przybywa ekologicznych autobusów. Ale to diesle rządzą rynkiem

Solaris
Solaris Źródło: Solaris
W Unii Europejskiej przybywa autobusów z napędem elektrycznym, ale to pojazdy napędzane silnikami Diesla wciąż dominują, jeśli chodzi o rejestracje.

W minionym roku pojazdy z silnikami Diesla stanowiły 67,3 proc. całej sprzedaży nowych autobusów w Unii Europejskiej. Jednocześnie wzrosła liczba rejestracji pojazdów zelektryfikowanych (bez hybryd HEV), dzięki czemu na koniec ubiegłego roku miały one już 12,7 proc. całego rynku – poinformowało Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA).

Autobusy z silnikiem wysokoprężnym i benzynowym

Rejestracje nowych autobusów z silnikami Diesla w UE spadły w ubiegłym roku o 7,8 proc. do 18 500 sztuk. Autobusy napędzane olejem napędowym nadal były jednak najpopularniejsze, stanowiąc 67,3 proc. całej sprzedaży. Trzy z czterech głównych rynków regionu odnotowały dwucyfrowe spadki: Niemcy (-28,9 proc.), Francja (-21,4 proc.) i Włochy (-21,4 proc.). Natomiast w Hiszpanii liczba rejestracji nowych autobusów z silnikami Diesla była większa (rok do roku) o 52,2 proc. Zarazem w UE w 2022 roku sprzedano tylko trzy autobusy napędzane benzyną.

Pojazdy zelektryfikowane

W 2022 roku sprzedaż nowych autobusów zelektryfikowanych (do których ACEA zalicza pojazdy elektryczne, z ogniwami paliwowymi, tzw. pojazdy hybrydowe o rozszerzonym zasięgu i hybrydy plug-in) wzrosła o 13,7 proc. do poziomu 3 505 sztuk. Stanowiło to 12,7 proc. całego rynku autobusowego w UE. Francja – największy rynek dla tego rodzaju paliwa – odnotowała wzrost o 26,4 proc. W Niemczech i Danii, czyli na drugim i trzecim co do wielkości rynku, również odnotowano duży wzrost (odpowiednią o 10,1 proc. i 79,5 proc.).

Klasyczne pojazdy hybrydowe (HEV)

Natomiast sprzedaż klasycznych autobusów hybrydowych (HEV) spadła o 25,9 proc., a ich udział w rynku zmniejszył się z 10,3 proc. w 2021 r. do 8,1 proc. w ubiegłym roku. Wynikało to głównie z gwałtownego spadku odnotowanego w Niemczech (-25,3 proc.), które mają prawie połowę unijnego rynku wszystkich HEV zarejestrowanych w UE.

Paliwa alternatywne

W sumie 11,9 proc. wszystkich nowych autobusów i autokarów zarejestrowanych w 2022 r. było napędzanych paliwami alternatywnymi, do których ACEA zalicza pojazdy napędzane gazem ziemnym, LPG, biopaliwami i etanolem. Większość autobusów z kategorii „paliwo alternatywne” było zasilanych gazem ziemnym. Francja – największy rynek w UE – poniosła straty (-11,5 proc.), jednak Włochy i Hiszpania odnotowały trzy- i dwucyfrowe wzrosty (+112,6 proc. i +28,6 proc.). Przełożyło się to na ogólny wzrost o 8,0 proc., przy 3 262 sztukach zarejestrowanych w całej UE.

Czytaj też:
Volvo Buses zamknie fabrykę autobusów we Wrocławiu. 1500 osób straci pracę
Czytaj też:
Autobus zderzył się z wozem strażackim. Groźny wypadek w Łodzi