Co i gdzie tankują Polacy? Diesel jest wciąż na topie

Co i gdzie tankują Polacy? Diesel jest wciąż na topie

Stacja Orlen
Stacja OrlenŹródło:Shutterstock / Karolis Kavolelis
Zużycie paliw w Polsce kolejny raz wzrosło – wynika z raportu Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego. Najbardziej pożądanym paliwem na polskim rynku był w 2022 roku olej napędowy, na który zapotrzebowanie było około trzy razy większe niż na benzyny.

Jak informuje Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN), w 2022 r. w naszym kraju wzrosło zapotrzebowanie na wszystkie trzy główne rodzaje paliw silnikowych. Sprzedaż oleju napędowego była większa o 3 proc., benzyn o 5 proc., a LPG o 8 proc. wobec 2021 r.

Według POPiHN, było to możliwe m.in. dzięki działaniom podjętym przez operatorów stacji paliw, którzy w odpowiedzi na znaczny wzrost cen starali się podtrzymywać popyt poprzez ograniczenie marży, co wraz z rządowymi tarczami antyinflacyjnymi działało stymulująco na rynek. Najbardziej pożądanym paliwem na polskim rynku był olej napędowy, na który krajowe zapotrzebowanie było około trzy razy większe niż na benzyny silnikowe.

Liczba stacji na tym samym poziomie

Jak czytamy w raporcie, kierowcy w Polsce mają do dyspozycji gęstą sieć stacji paliw – pod koniec 2022 r. co najmniej dwa gatunki paliwa oferowało 7898 ogólnodostępnych obiektów. W ciągu zeszłego roku ich liczba wzrosła o niewiele ponad pół procenta, co potwierdza nasycenie rynku stacji paliw w Polsce. 57 proc. z nich działało pod marką firm zrzeszonych w ramach POPiHN. Sprzedaż na tych stacjach w 2022 r. odpowiadała za około 74 proc. całkowitej sprzedaży detalicznej benzyn silnikowych, około 54 proc.% oleju napędowego oraz 42 proc. autogazu.

Spory wzrost importu

W 2022 r. do Polski sprowadzono około 13,7 mln m3 paliw gotowych z zagranicy. Oznacza to wzrost importu o 9 proc., czyli o prawie 1,2 mln m3 względem 2021 r. Zagraniczne dostawy odpowiadały za znaczną część krajowego zapotrzebowania na paliwa, dla oleju napędowego było to 32 proc., dla benzyny 24 proc., a dla LPG 89 proc.

Wzrost importu miał miejsce mimo większej krajowej produkcji paliw gotowych w rafineriach, które w 2022 r. przerobiły prawie 27 mln ton ropy naftowej. Oznacza to wzrost o 8 proc. względem 2021 r. Paliwa wyprodukowane w Polsce powstały z ropy niemal w całości pochodzącej z zagranicy, krajowe wydobycie ropy naftowej stanowi jedynie około 3 proc. surowca przerabianego w Gdańsku i Płocku.

Czytaj też:
Kupno używanej hybrydy albo elektryka. Co trzeba sprawdzić w warsztacie?
Czytaj też:
Kierowcy diesli mają powody do zadowolenia. Cena ON goni benzynę

Źródło: POPiHN