Ile samochodów jeździ po Warszawie? W jednej sprawie stolica ma przewagę nad resztą Polski

Ile samochodów jeździ po Warszawie? W jednej sprawie stolica ma przewagę nad resztą Polski

Audi RS e-tron GT
Audi RS e-tron GT Źródło: Audi
Ile jest aut w Warszawie? Na podstawie danych Centralnej Ewidencji Pojazdów IBRM Samar przygotował analizę stanu parku samochodów osobowych zarejestrowanych w stolicy (stan na koniec grudnia 2022 roku).

Jak czytamy, według najnowszych danych, w ostatnim dniu 2022 roku w Warszawie zarejestrowanych było ponad 1,2 miliona samochodów osobowych. To 38 proc. aut zarejestrowanych w województwie mazowieckim i 6 proc. wszystkich zarejestrowanych w Polsce. Po odliczeniu martwych dusz na 1000 mieszkańców stolicy przypada 671 samochodów (przed odliczeniem wskaźnik ten wynosi 863), o 154 więcej niż wynosi średnia krajowa (517 szt.).

Po Warszawie jeżdżą młodsze auta

Jak wylicza IBRM Samar, Warszawa wyróżnia się pozytywnie na tle kraju szczególnie jednym wskaźnikiem – chodzi o średni wiek, który dla stołecznych aut wynosi 10,2 roku, o 5,7 roku mniej niż średnia krajowa (15,9).

Najpopularniejszą marką samochodów zarejestrowanych w Warszawie jest Toyota (ponad 145 tys. szt.), a najpopularniejszym modelem Skoda Octavia (ponad 48 tys. szt.). 60 proc. zarejestrowanych samochodów stanowią samochody z silnikami benzynowymi, a 32 proc. z nich posiadają jednostki Diesla. 7,5 proc. aut wyposażono w instalację LPG, a zaledwie 0,5 proc. (około 6,2 tys. szt.) to modele czysto elektryczne.

Strefa Czystego Transportu nie dla wszystkich

Dane pokazują, że w Warszawie zarejestrowanych jest ponad 92 tysiące samochodów (7,7 proc. ogółu), które nie będą spełniać wymagań Stref Czystego Transportu, mających obowiązywać w Warszawie od lipca 2024 roku. To modele z silnikami benzynowymi (udział 31 proc.) poniżej normy Euro 2 (wyprodukowane przed 1997 rokiem) oraz diesle (udział 69 proc.) poniżej normy Euro 4 (wyprodukowane przed 2006 rokiem), czyli takie, które w przyszłym roku przekroczą wiek odpowiednio: 27 i 18 lat.

Czytaj też:
Elektromobilność w Polsce za 7 lat. W 2030 roku kraj będzie wyglądał inaczej
Czytaj też:
Kupno używanej hybrydy albo elektryka. Co trzeba sprawdzić w warsztacie?

Źródło: IBRM Samar