Ford wprowadza system jazdy bez korzystania z rąk na autostradach. Na razie w jednym kraju

Ford wprowadza system jazdy bez korzystania z rąk na autostradach. Na razie w jednym kraju

Ford wprowadza system jazdy bez korzystania z rąk na autostradach w Wielkiej Brytanii
Ford wprowadza system jazdy bez korzystania z rąk na autostradach w Wielkiej Brytanii Źródło:Ford
Ford jest pierwszym producentem samochodów, który wprowadza system zaawansowanego wspomagania kierowcy, działający w trybie „hands-off, eyes-on” (bez korzystania z rąk, pod kontrolą wzroku), na dopuszczonych brytyjskich autostradach.

Ford przekazał dziś kierowcom rozwiązanie – zaawansowany system wspomagania kierowcy pozwalający na jazdę bez korzystania z rąk, reprezentujący Poziom 2 automatyki. System został dopuszczony formalnie do użycia na odcinkach autostradowych Wielkiej Brytanii i jest pierwszym tego typu rozwiązaniem wprowadzonym w Europie.

Kierowcy 193 tys. samochodów marek Ford i Lincoln wyposażonych w to rozwiązanie, przejechali już w Kanadzie i USA więcej niż 102 miliony kilometrów, pozwalając by prowadzenie samochodu przejmował system BlueCruise, który został niedawno najwyżej ocenionym systemem aktywnego wspomagania kierowcy w rankingu Consumer Report.

Brytyjczycy się zgodzili

Zielone światło dla technologii Ford BlueCruise od brytyjskiego Departamentu Transportu oznacza, że kierowcy skomunikowanych Mustangów Mach-E mogą już korzystać z możliwości prowadzenia w trybie „hands-off, eyes-on” (bez korzystania z rąk, pod kontrolą wzroku) na liczących 3 700 kilometrów odcinkach autostrad w Anglii, Szkocji i Walii, które zostały dopuszczone jako Blue Zones.

BlueCruise to system, który monitoruje oznaczenia dróg, znaki ograniczenia prędkości i zmieniające się warunki drogowe, dzięki czemu może przejęć kontrolę nad układem kierowniczym, przyspieszeniem, hamowaniem i położeniem na pasie ruchu, a także utrzymywać bezpieczną, stałą odległość od pojazdów poprzedzających – aż do całkowitego zatrzymania się w sytuacji, kiedy porusza się w korku.

Ponadto system kamer na podczerwień nieustannie kontroluje stan koncentracji kierowcy, aby zachować bezpieczeństwo i pewną kontrolę nad prowadzeniem.

Jako pierwsi będą mogli aktywować subskrypcję BlueCruise właściciele Fordów Mustangów Mach-E z rocznika modelowego 2023 w Wielkiej Brytanii. Pierwsze 90 dni otrzymuje się wraz z zakupionym pojazdem, a po nich w miesięcznej subskrypcji w cenie 17,99 funtów brytyjskich właściciel kupuje aktywację, która w elastycznym rozliczeniu pokrywa dłuższe podróże i urlopowe wypady, pozwala także włączać zaawansowany system wspomagania kierowcy na czas przewidywanego wykorzystania pojazdu.

Ford wprowadza system jazdy bez korzystania z rąk na autostradach w Wielkiej Brytanii

Ford spodziewa się, że BlueCruise zostanie aktywowany w innych krajach europejskich, gdy pozwolą na to warunki prawne, a w najbliższych latach będzie wprowadzał system w kolejnych modelach Forda.

Bez korzystania z rąk, pod kontrolą wzroku

BlueCruise wykorzystuje możliwości opracowanego przez Forda tempomatu adaptacyjnego (IACC), który pozwala na automatyczne podążanie za ruchem drogowym w granicach dozwolonej prędkości, aż do całkowitego zatrzymania. Tryb bez korzystania z rąk pozwala kierowcom na jazdę z rękami zdjętymi z kierownicy na dopuszczonych odcinkach autostrad w tzw. Blue Zone, jeśli nadal zwracają uwagę na drogę przed sobą.

BlueCruise może funkcjonować do prędkości 130 km/h, wykorzystując zestaw pięciu radarów, które wykrywają i śledzą pozycję i prędkość innych pojazdów na drodze. Kamera skierowana do przodu wykrywa oznakowanie poziome pasów ruchu i znaki ograniczenia prędkości, a co najważniejsze, system wykorzystuje również kamerę na podczerwień skierowaną w stronę kierowcy, umieszczoną pod tablicą rozdzielczą, która monitoruje aktywność oczu kierowcy i pozycję jego głowy – nawet jeśli nosi on okulary przeciwsłoneczne, system upewnia się, czy prowadzący koncentruje się na drodze.

Źródło: Ford