Zmiana warty w Kii. Na szczycie osiągów EV6 GT zastępuje Stingera GT

Zmiana warty w Kii. Na szczycie osiągów EV6 GT zastępuje Stingera GT

Kia Stinger GT i Kia EV6 GT
Kia Stinger GT i Kia EV6 GT Źródło: Kia
Prąd wygrał z cylindrami i benzyną. Po 6 latach produkcji gamę modeli marki Kia opuszcza spalinowy Stinger GT. Miejsce najbardziej sportowego samochodu w historii koreańskiego producenta zajęło elektryczne EV6 GT.

Elektryczne EV6 GT zasługuje na miano następcy Stingera GT nie tylko pod względem parametrów układu napędowego i osiągów. Dwa elektryczne silniki generują łącznie maksymalną moc wynoszącą 585 KM, czyli o 219 KM więcej niż moc spalinowego silnika V6 Stingera GT. Maksymalny moment obrotowy wynosi 740 Nm (o 230 Nm więcej niż w Stingerze GT) i jest dostępny od chwili uruchomienia samochodu. Ponieważ każdy z elektrycznych silników napędza koła tylko tej osi, przy której jest zamontowany, EV6 GT nie ma ani wału napędowego, ani tunelu środkowego, jak w Stingerze GT. Pozytywnie przekłada się to zarówno na większą ilość miejsca na nogi, szczególnie pasażerów tylnej kanapy, jak również na komfort podróżowania.

Kia Stinger GT i Kia EV6 GT

Więcej miejsca i przestrzeni

Konstruktorzy modelu EV6 GT, od początku projektowanego jako samochód elektryczny, mieli niemal nieograniczone możliwości aranżacji jego wnętrza. Kompaktowych rozmiarów silniki elektryczne umieszczone przy każdej z osi, akumulator znajdujący się pod podłogą i brak pewnych podzespołów, bez których samochód z silnikiem spalinowym nie może funkcjonować, pozwoliły wygospodarować znacznie więcej miejsca w kabinie. Mimo że EV6 GT i Stinger GT mają niemal identyczny rozstaw osi, we wnętrzu elektrycznego crossovera jest znacznie więcej miejsca niż w kabinie Gran Turismo z silnikiem spalinowym. Dotyczy to także bagażnika – w Stingerze GT ma on 406 litrów, a w EV6 GT 480 litrów. EV6 GT jest również wyposażone w bardziej praktyczną konsolę środkową z licznymi schowkami, miejscem na torebkę, a nawet na mały plecak.

Kia Stinger GT i Kia EV6 GT

Osiągi i koszty

Napęd na obydwie osie zapewnia EV6 GT lepszą trakcję i sprawia, że sprint ze startu zatrzymanego do pierwszych 100 km/h trwa 3,5 s. Po wybraniu trybu jazdy „Drift” elektryczny crossover, napędzany wówczas wyłącznie przez mocny silnik umieszczony przy tylnej osi, zmienia się w „driftowóz”.

Kia Stinger GT i Kia EV6 GT

EV6 GT jest nieporównywalnie tańsze również w serwisowaniu. W silniku elektrycznym nie wymienia się oleju, a w samochodzie elektrycznym nie ma takich elementów, jak pasek rozrządu, filtr paliwa, turbosprężarka czy układ wydechowy. Tarcze hamulcowe i klocki zużywają się trzykrotnie wolniej niż w autach spalinowych, bo samochody elektryczne przez większość czasu hamują bardzo efektywnie jedynie z wykorzystaniem odzysku energii. Przeglądy EV6 GT sprowadzają się głównie do wymiany filtra kabinowego.

Kia Stinger GT i Kia EV6 GTKia Stinger GT i Kia EV6 GTCzytaj też:
Nowy flagowy samochód marki Kia. Koreańczycy pokazali EV9
Czytaj też:
Plebiscyt na Światowy Samochód Roku 2023 na ostatniej prostej. Zostali najmocniejsi kandydaci

Źródło: Kia