To najważniejszy nowy Mercedes-Benz. Klasa E w techno-odsłonie z TikTokiem

To najważniejszy nowy Mercedes-Benz. Klasa E w techno-odsłonie z TikTokiem

Mercedes-Benz Klasy E
Mercedes-Benz Klasy E Źródło:Mercedes-Benz
Mercedes-Benz pokazał nową Klasę E. Jak przyznaje producent, seria 214 wytycza szlak dla przejścia od silnika spalinowego do napędu elektrycznego. Pierwsze egzemplarze Klasy E trafią do europejskich salonów jesienią 2023 r.

Nowa Klasa E ma proporcje klasycznej trójbryłowej limuzyny: krótki przedni nawis, długą pokrywę silnika, cofniętą kabinę i proporcjonalny nawis z tyłu. Osłonę chłodnicy z reflektorami łączy błyszcząca powierzchnia przypominająca czarny panel – to nawiązanie do elektrycznych modeli Mercedes-EQ. Trójwymiarowa osłona chłodnicy może być progresywna albo klasyczna, w zależności od linii wyposażenia.

Nowa Klasa E jest standardowo wyposażona w reflektory LED. Opcjonalnie dostępne są reflektory DigitalLight, bez lub z funkcją projekcji. Wszystkie warianty lamp wyróżnia charakterystyczna sygnatura świetlna, widoczna zarówno w świetle dziennym, jak i po zmroku. Typowo dla Mercedes-Benz światła do jazdy dziennej swoim kształtem przypominają brwi. Na pokrywie silnika znalazły się wyraziste przetłoczenia.

Widok z profilu ukazuje proporcje nowej Klasy E. Na życzenie nabywcy mogą zamówić zlicowane klamki drzwi, znane z luksusowych modeli Mercedesa-Benza. Usportowiony charakter limuzyny podkreślają dwa osobne przełamania płaszczyzn – tzw. linie charakterystyczne.

Mercedes-Benz Klasy E

Do kluczowych elementów stylistycznych tylnego pasa należą dwuczęściowe lampy LED o specjalnym wzornictwie: motyw gwiazdy w obu modułach świetlnych wyróżnia nową Klasę E.

Superekran MBUX Superscreen

Jeśli Klasa E jest wyposażona w opcjonalny wyświetlacz dla pasażera z przodu, rozległa szklana powierzchnia superekranu MBUX Superscreen rozciąga się aż do centralnego wyświetlacza. Osobny moduł stanowi zestaw wskaźników umieszczony w polu widzenia kierowcy. Egzemplarze bez wyświetlacza dla pasażera wyróżnia ozdobne wykończenie sięgające konsoli środkowej. Nad jego wklęsłą powierzchnią wizualnie unosi się odseparowany centralny ekran.

Mercedes-Benz Klasy E

Przednia część panelu instrumentów jest rozświetlona listwą aktywnego nastrojowego (ambientowego) oświetlenia otoczenia, która biegnie od przedniej szyby przez drzwi. Pozornie swobodnie unoszący się panel obsługi w górnej części boczków drzwi nawiązuje do szklanych powierzchni wyświetlaczy.

Konsola środkowa została zaprojektowana jako jednolita całość, która łączy się z dolną partią deski rozdzielczej. Pod trójwymiarowym elementem ozdobnym w przedniej części znajduje się schowek z uchwytami na pojemniki z napojami, a dalej zlokalizowano miękko wyściełany podłokietnik.

Kierowca ma o 5 mm więcej miejsca nad głową niż w poprzedniku. Pasażerowie z tyłu korzystają z powiększonego o 2 cm rozstawu osi: przestrzeń na kolana i maksymalna przestrzeń na nogi wzrosły, odpowiednio, o 10 i 17 mm. O 25 mm zwiększono szerokość wnętrza na wysokości łokci z tyłu – wartość 1519 mm to niemal poziom Klasy S. Pojemność bagażnika wynosi 540 litrów.

Połowa wariantów silnikowych to hybrydy typu plug-in

Mercedes-Benz Klasy E

Połowa wszystkich wariantów silnikowych to hybrydy plug-in czwartej generacji. Innymi słowy, trzy z sześciu wersji Klasy E łączą w sobie zalety samochodów z motorem spalinowym oraz elektrycznym.

Silniki spalinowe to cztero- i sześciocylindrowe jednostki z aktualnej modułowej rodziny silników Mercedes-Benz FAME (Family of Modular Engines).

Jako tzw. łagodne (miękkie) hybrydy zarówno motory wysokoprężne, jak i benzynowe korzystają nie tylko z turbodoładowania, ale i ze wsparcia zintegrowanego rozrusznikoalternatora (ISG). Dzięki nowemu akumulatorowi moc silnika elektrycznego wzrosła z 15 do 17 kW, a jego moment obrotowy, który przekłada się na dodatkową siłę napędową w ramach funkcji boost – do 205 Nm.

Od chwili rynkowej premiery nowa generacja biznesowej limuzyny Mercedes-Benz będzie oferowana co najmniej z trzema hybrydowymi wariantami plug-in z napędem czwartej generacji. Za sprawą 129-konnego silnika elektrycznego i nawet ponad 100-kilometrowego zasięgu w trybie całkowicie elektrycznym w wielu przypadkach będą one mogły przez wiele dni poruszać się po drogach wyłącznie siłami prądu, bez użycia jednostki spalinowej. Wkrótce pojawią się kolejne hybrydy plug-in z silnikami wysokoprężnymi.

Opcjonalnie dostępne zawieszenie Airmatic i skrętna tylna oś

Mercedes-Benz Klasy E

Prowadzenie nowej Klasy E to rezultat zastosowania czterowahaczowego zawieszenia. Zoptymalizowane wielowahaczowe zawieszenie tylnej osi (konstrukcja pięciowahaczowa) zapewnia kontrolę nad kołami i stabilność na prostej. Na obu osiach sprężyny i amortyzatory łączą się w pojedyncze kolumny – nie biorą udziału w zadaniach prowadzenia kół, dlatego zawieszenie z odpowiednią wrażliwością reaguje na zmieniający się stan nawierzchni. Ramy pomocnicze przedniej i tylnej osi izolują zawieszenie oraz nadwozie od wibracji i hałasów. Miękkie hybrydy są standardowo wyposażone w zawieszenie Agility Control ze stalowymi sprężynami oraz systemem selektywnego tłumienia, które jest o 15 mm niższe niż w hybrydach plug-in.

Opcjonalnie nowa Klasa E jest dostępna z pakietem technologicznym, który obejmuje zawieszenie pneumatyczne Airmatic z bezstopniową regulacją tłumienia ADS+ oraz skrętną tylną oś. Zawieszenie Airmatic z kolumnami pneumatycznymi i adaptacyjnymi amortyzatorami ADS+ dodatkowo oferuje funkcję poziomowania, utrzymując stałą odległość od nawierzchni niezależnie od obciążenia pojazdu – a w razie potrzeby może też regulować prześwit.

Nowa Klasa E jest zwrotna i stabilna dzięki opcjonalnej skrętnej tylnej osi, której towarzyszy bardziej bezpośrednie przełożenie układu kierowniczego osi przedniej. Kąt skrętu tylnych kół wynosi do 4,5 stopnia. Efekt: średnica zawracania mniejsza nawet o 90 cm.

Rozrywka na pokładzie

Mercedes-Benz Klasy E

Nowa Klasa E będzie oferowana z pakietem MBUX Entertainment Plus. Obejmuje on usługi Mercedes me connect i pakiet danych od zewnętrznego dostawcy. W zależności od rynku stosowany jest moduł komunikacyjny z technologią transmisji 5G. Standard telefonii komórkowej 5G umożliwia znacznie szybsze przesyłanie danych niż LTE/UMTS.

Cyfrowy klucz do samochodu sprawia, że do uruchomienia i zamknięcia Klasy E wystarczy mieć ze sobą kompatybilne urządzenie mobilne. Za pośrednictwem rożnych cyfrowych kanałów można udostępniać klucz członkom rodziny lub przyjaciołom. Właściciel ma przy tym wybór – przyznaje jedynie dostęp do samochodu lub zezwala na jego prowadzenie. Klasa E potrafi rozpoznawać kilku użytkowników jednocześnie, a cyfrowy klucz może być współużytkowany przez maksymalnie 16 osób. Na rynkach, na których dostępne

są usługi Mercedes me connect, wstępna instalacja cyfrowego klucza stanowi element odpowiedniego pakietu Keyless-Go

Muzyka na wyższym poziomie

Podróżujący nową Klasą E mogą odbierać muzykę trzema zmysłami: fragmenty utworów i dźwięki z filmów lub aplikacji mogą być słyszane (w razie potrzeby z technologią Dolby Atmos), odczuwane (za pomocą rezonujących przetworników opcjonalnego systemu dźwięku przestrzennego Burmester 4D), a teraz także „widziane”. Wizualizacja odbywa się za pomocą listwy świetlnej aktywnego nastrojowego (ambientowego) oświetlenia – to nowa opcja w Klasie E. Na przykład szybkie basowe sekwencje mogą powodować gwałtowne zmiany oświetlenia.

Pasażer z przodu ma wiele opcji rozrywki. Dostępny na życzenie dodatkowy wyświetlacz może prezentować dynamiczne treści, takie jak telewizja lub strumieniowo przesyłane wideo – nawet wtedy, gdy spogląda na niego kierowca. To efekt zastosowania zaawansowanej, bazującej na kamerze funkcji przełączania obrazu, która w razie potrzeby zmniejsza jego jasność, a tym samym ryzyko rozproszenia uwagi kierowcy.

Nowe aplikacje zewnętrznych firm oraz kamera do selfie i wideo

W dniu premiery Klasy E na centralnym wyświetlaczu mogą być dostępne następujące aplikacje: platforma rozrywkowa TikTok, gra Angry Birds, aplikacja do wideokonferencji Webex i aplikacja biurowa Zoom, a także przeglądarka Vivaldi. Ponadto portal rozrywkowy ZYNC (opcja) oferuje strumieniowe przesyłanie wideo, treści na żądanie, interaktywne doświadczenia, lokalne programy wideo, sport, wiadomości, gry i wiele więcej – zarówno na centralnym ekranie, jak i na wyświetlaczu dla pasażera. Wszystko za pośrednictwem jednego interfejsu użytkownika.

Kolejną nowością jest kamera do selfie i wideo (część opcjonalnego superekranu MBUX SuperScreen) zamontowana u góry deski rozdzielczej. Podczas postoju kierowca może uczestniczyć w wideokonferencjach online m.in. za pośrednictwem aplikacji Webex, robić zdjęcia oraz nagrywać filmy. W późniejszym czasie funkcja ma być dostępna także dla pasażera z przodu.

Czytaj też:
Ranking najczęściej kradzionych aut. Trzy pierwsze miejsca dla jednego producenta
Czytaj też:
Czesi zatrzymali polskiego złodzieja aut... TIR-em. Niemcy nie mieli takiej odwagi

Galeria:
Mercedes-Benz Klasy E
Źródło: Mercedes-Benz