Nowa Klasa E ma proporcje klasycznej trójbryłowej limuzyny: krótki przedni nawis, długą pokrywę silnika, cofniętą kabinę i proporcjonalny nawis z tyłu. Osłonę chłodnicy z reflektorami łączy błyszcząca powierzchnia przypominająca czarny panel – to nawiązanie do elektrycznych modeli Mercedes-EQ. Trójwymiarowa osłona chłodnicy może być progresywna albo klasyczna, w zależności od linii wyposażenia.
Nowa Klasa E jest standardowo wyposażona w reflektory LED. Opcjonalnie dostępne są reflektory DigitalLight, bez lub z funkcją projekcji. Wszystkie warianty lamp wyróżnia charakterystyczna sygnatura świetlna, widoczna zarówno w świetle dziennym, jak i po zmroku. Typowo dla Mercedes-Benz światła do jazdy dziennej swoim kształtem przypominają brwi. Na pokrywie silnika znalazły się wyraziste przetłoczenia.
Widok z profilu ukazuje proporcje nowej Klasy E. Na życzenie nabywcy mogą zamówić zlicowane klamki drzwi, znane z luksusowych modeli Mercedesa-Benza. Usportowiony charakter limuzyny podkreślają dwa osobne przełamania płaszczyzn – tzw. linie charakterystyczne.
Do kluczowych elementów stylistycznych tylnego pasa należą dwuczęściowe lampy LED o specjalnym wzornictwie: motyw gwiazdy w obu modułach świetlnych wyróżnia nową Klasę E.
Superekran MBUX Superscreen
Jeśli Klasa E jest wyposażona w opcjonalny wyświetlacz dla pasażera z przodu, rozległa szklana powierzchnia superekranu MBUX Superscreen rozciąga się aż do centralnego wyświetlacza. Osobny moduł stanowi zestaw wskaźników umieszczony w polu widzenia kierowcy. Egzemplarze bez wyświetlacza dla pasażera wyróżnia ozdobne wykończenie sięgające konsoli środkowej. Nad jego wklęsłą powierzchnią wizualnie unosi się odseparowany centralny ekran.
Przednia część panelu instrumentów jest rozświetlona listwą aktywnego nastrojowego (ambientowego) oświetlenia otoczenia, która biegnie od przedniej szyby przez drzwi. Pozornie swobodnie unoszący się panel obsługi w górnej części boczków drzwi nawiązuje do szklanych powierzchni wyświetlaczy.
Konsola środkowa została zaprojektowana jako jednolita całość, która łączy się z dolną partią deski rozdzielczej. Pod trójwymiarowym elementem ozdobnym w przedniej części znajduje się schowek z uchwytami na pojemniki z napojami, a dalej zlokalizowano miękko wyściełany podłokietnik.
Kierowca ma o 5 mm więcej miejsca nad głową niż w poprzedniku. Pasażerowie z tyłu korzystają z powiększonego o 2 cm rozstawu osi: przestrzeń na kolana i maksymalna przestrzeń na nogi wzrosły, odpowiednio, o 10 i 17 mm. O 25 mm zwiększono szerokość wnętrza na wysokości łokci z tyłu – wartość 1519 mm to niemal poziom Klasy S. Pojemność bagażnika wynosi 540 litrów.
Połowa wariantów silnikowych to hybrydy typu plug-in
Połowa wszystkich wariantów silnikowych to hybrydy plug-in czwartej generacji. Innymi słowy, trzy z sześciu wersji Klasy E łączą w sobie zalety samochodów z motorem spalinowym oraz elektrycznym.
Silniki spalinowe to cztero- i sześciocylindrowe jednostki z aktualnej modułowej rodziny silników Mercedes-Benz FAME (Family of Modular Engines).
Jako tzw. łagodne (miękkie) hybrydy zarówno motory wysokoprężne, jak i benzynowe korzystają nie tylko z turbodoładowania, ale i ze wsparcia zintegrowanego rozrusznikoalternatora (ISG). Dzięki nowemu akumulatorowi moc silnika elektrycznego wzrosła z 15 do 17 kW, a jego moment obrotowy, który przekłada się na dodatkową siłę napędową w ramach funkcji boost – do 205 Nm.
Od chwili rynkowej premiery nowa generacja biznesowej limuzyny Mercedes-Benz będzie oferowana co najmniej z trzema hybrydowymi wariantami plug-in z napędem czwartej generacji. Za sprawą 129-konnego silnika elektrycznego i nawet ponad 100-kilometrowego zasięgu w trybie całkowicie elektrycznym w wielu przypadkach będą one mogły przez wiele dni poruszać się po drogach wyłącznie siłami prądu, bez użycia jednostki spalinowej. Wkrótce pojawią się kolejne hybrydy plug-in z silnikami wysokoprężnymi.
Opcjonalnie dostępne zawieszenie Airmatic i skrętna tylna oś
Prowadzenie nowej Klasy E to rezultat zastosowania czterowahaczowego zawieszenia. Zoptymalizowane wielowahaczowe zawieszenie tylnej osi (konstrukcja pięciowahaczowa) zapewnia kontrolę nad kołami i stabilność na prostej. Na obu osiach sprężyny i amortyzatory łączą się w pojedyncze kolumny – nie biorą udziału w zadaniach prowadzenia kół, dlatego zawieszenie z odpowiednią wrażliwością reaguje na zmieniający się stan nawierzchni. Ramy pomocnicze przedniej i tylnej osi izolują zawieszenie oraz nadwozie od wibracji i hałasów. Miękkie hybrydy są standardowo wyposażone w zawieszenie Agility Control ze stalowymi sprężynami oraz systemem selektywnego tłumienia, które jest o 15 mm niższe niż w hybrydach plug-in.
Opcjonalnie nowa Klasa E jest dostępna z pakietem technologicznym, który obejmuje zawieszenie pneumatyczne Airmatic z bezstopniową regulacją tłumienia ADS+ oraz skrętną tylną oś. Zawieszenie Airmatic z kolumnami pneumatycznymi i adaptacyjnymi amortyzatorami ADS+ dodatkowo oferuje funkcję poziomowania, utrzymując stałą odległość od nawierzchni niezależnie od obciążenia pojazdu – a w razie potrzeby może też regulować prześwit.
Nowa Klasa E jest zwrotna i stabilna dzięki opcjonalnej skrętnej tylnej osi, której towarzyszy bardziej bezpośrednie przełożenie układu kierowniczego osi przedniej. Kąt skrętu tylnych kół wynosi do 4,5 stopnia. Efekt: średnica zawracania mniejsza nawet o 90 cm.
Rozrywka na pokładzie
Nowa Klasa E będzie oferowana z pakietem MBUX Entertainment Plus. Obejmuje on usługi Mercedes me connect i pakiet danych od zewnętrznego dostawcy. W zależności od rynku stosowany jest moduł komunikacyjny z technologią transmisji 5G. Standard telefonii komórkowej 5G umożliwia znacznie szybsze przesyłanie danych niż LTE/UMTS.
Cyfrowy klucz do samochodu sprawia, że do uruchomienia i zamknięcia Klasy E wystarczy mieć ze sobą kompatybilne urządzenie mobilne. Za pośrednictwem rożnych cyfrowych kanałów można udostępniać klucz członkom rodziny lub przyjaciołom. Właściciel ma przy tym wybór – przyznaje jedynie dostęp do samochodu lub zezwala na jego prowadzenie. Klasa E potrafi rozpoznawać kilku użytkowników jednocześnie, a cyfrowy klucz może być współużytkowany przez maksymalnie 16 osób. Na rynkach, na których dostępne
są usługi Mercedes me connect, wstępna instalacja cyfrowego klucza stanowi element odpowiedniego pakietu Keyless-Go
Muzyka na wyższym poziomie
Podróżujący nową Klasą E mogą odbierać muzykę trzema zmysłami: fragmenty utworów i dźwięki z filmów lub aplikacji mogą być słyszane (w razie potrzeby z technologią Dolby Atmos), odczuwane (za pomocą rezonujących przetworników opcjonalnego systemu dźwięku przestrzennego Burmester 4D), a teraz także „widziane”. Wizualizacja odbywa się za pomocą listwy świetlnej aktywnego nastrojowego (ambientowego) oświetlenia – to nowa opcja w Klasie E. Na przykład szybkie basowe sekwencje mogą powodować gwałtowne zmiany oświetlenia.
Pasażer z przodu ma wiele opcji rozrywki. Dostępny na życzenie dodatkowy wyświetlacz może prezentować dynamiczne treści, takie jak telewizja lub strumieniowo przesyłane wideo – nawet wtedy, gdy spogląda na niego kierowca. To efekt zastosowania zaawansowanej, bazującej na kamerze funkcji przełączania obrazu, która w razie potrzeby zmniejsza jego jasność, a tym samym ryzyko rozproszenia uwagi kierowcy.
Nowe aplikacje zewnętrznych firm oraz kamera do selfie i wideo
W dniu premiery Klasy E na centralnym wyświetlaczu mogą być dostępne następujące aplikacje: platforma rozrywkowa TikTok, gra Angry Birds, aplikacja do wideokonferencji Webex i aplikacja biurowa Zoom, a także przeglądarka Vivaldi. Ponadto portal rozrywkowy ZYNC (opcja) oferuje strumieniowe przesyłanie wideo, treści na żądanie, interaktywne doświadczenia, lokalne programy wideo, sport, wiadomości, gry i wiele więcej – zarówno na centralnym ekranie, jak i na wyświetlaczu dla pasażera. Wszystko za pośrednictwem jednego interfejsu użytkownika.
Kolejną nowością jest kamera do selfie i wideo (część opcjonalnego superekranu MBUX SuperScreen) zamontowana u góry deski rozdzielczej. Podczas postoju kierowca może uczestniczyć w wideokonferencjach online m.in. za pośrednictwem aplikacji Webex, robić zdjęcia oraz nagrywać filmy. W późniejszym czasie funkcja ma być dostępna także dla pasażera z przodu.
Czytaj też:
Ranking najczęściej kradzionych aut. Trzy pierwsze miejsca dla jednego producentaCzytaj też:
Czesi zatrzymali polskiego złodzieja aut... TIR-em. Niemcy nie mieli takiej odwagi
Mercedes-Benz Klasy E