Jak czytamy, w kwietniu 2023 roku zarejestrowano w Polsce 62 335 sprowadzonych z zagranicy używanych samochodów osobowych i dostawczych o dmc do 3,5 tony. Po jednorazowym wzroście w marcu, w czwartym miesiącu roku znowu odnotowany został spadek, tym razem o 7,7 proc.
Łącznie od początku roku do końca kwietnia import wyniósł 251 699 sztuk, o 5,2 proc. mniej niż rok wcześniej. Jak informuje IBRM Samar, zdecydowaną większość sprowadzonych pojazdów – dokładnie 229 856 sztuk – stanowią samochody osobowe, których rejestracje wykazały spadek o 4,7 proc. Tegoroczny import samochodów użytkowych – 21 843 sztuki – jest o 10,2 proc. mniejszy niż przed rokiem.
Wiek aut się ustabilizował
Z wyliczeń Instytutu wynika, że wiek importowanych aut utrzymuje się na wysokim poziomie, ale nie rośnie tak drastycznie, jak rok wcześniej. Średni wiek aut sprowadzonych w kwietniu bieżącego roku osiągnął dokładnie 12,83 roku, a po czterech miesiącach wynosi 12,96 roku. Decydujący wpływ na taki wynik ma wiek aut osobowych, który przekroczył 13 lat (13,05), a w przypadku silników benzynowych coraz bardziej zbliża się do poziomu 14 lat (13,91 roku).
Audi A4 na czele, drugi VW Golf
W rankingach popularności marek od lat niewiele się zmienia. Wśród samochodów osobowych pierwsze miejsce zajmuje Volkswagen, a w kategorii aut dostawczych – Renault. Jest jednak istotna zmiana na liście popularności modeli: pierwsze miejsce zajmuje nadal Audi A4, ale na drugą pozycję awansował Volkswagen Golf, zastępując Opla Astrę, ubiegłorocznego lidera importu. W segmencie pojazdów dostawczych najpopularniejszy jest Renault Master.
Czytaj też:
Kupno używanej hybrydy albo elektryka. Co trzeba sprawdzić w warsztacie?Czytaj też:
Ile naprawdę jest w Polsce samochodów i jaki jest ich wiek?