Toyota Gazoo Racing Europe Motorsport Museum w Kolonii ma niepowtarzalną kolekcję samochodów rajdowych i wyścigowych, które reprezentowały japońską markę w najbardziej prestiżowych zawodach na całym świecie. Do tej pory dostęp do kolekcji mieli jedynie pracownicy Toyota Gazoo Racing oraz zaproszeni goście. Od 11 maja w wybrane dni wystawę mogą odwiedzać grupy liczące do 24 osób. Zwiedzanie trwa 90 minut, a gościom przez cały czas towarzyszy przewodnik. Koszt wizyty wynosi 420 euro za całą grupę.
Tylko 6 dni dla zwiedzających
Muzeum zaplanowało na ten rok sześć dni, w które można zapoznać się z kolekcją Toyoty. Każdy z nich będzie miał inny motyw przewodni. 11 maja oraz 21 lipca głównym tematem będzie wyścig Le Mans 24h, 4 sierpnia i 22 września czas poświęcony będzie autom z WEC, WRC i F1, 25 sierpnia przedstawiona zostanie rajdowa historia Toyoty do 1999 roku, a 29 września zwiedzający szczegółowo poznają historię Toyoty w Formule 1.
Muzeum zlokalizowane jest w Kolonii w centrum technologicznym Toyota Gazoo Racing Europe. Sale wystawowe znajdują się pod dwoma tunelami aerodynamicznymi, z których na co dzień korzystają różne działy koncernu. W trakcie zwiedzania z przewodnikiem nie zabraknie wyjątkowych atrakcji. Goście, którzy pojawią się w muzeum 11 maja, będą mieli okazję posłuchać, jak brzmi silnik 3,6 litra V8 twin-turbo z modelu GT-One.
Ważne eksponaty w muzeum Toyoty
Toyota Gazoo Racing Europe Motorsport Museum w Kolonii to spojrzenie na historię Toyoty w międzynarodowym motorsporcie od 1973 roku po dziś dzień. To jedyne miejsce na świecie, gdzie można oglądać wszystkie samochody, które dla japońskiej marki wygrywały kultowy wyścig w Le Mans. Co ważne, każde z tych aut jest wystawione w stanie, w jakim było tuż po ukończeniu 24-godzinnej rywalizacji, czyli z drobnymi uszkodzeniami, pyłem i wyścigowym brudem. W zbiorach brakuje jedynie TS050 HYBRID z 2020 roku, które zostało wypożyczone Le Mans 24 Hours Museum.
Zwiedzający mogą prześledzić całą historię startów Toyoty w wyścigach długodystansowych w tym takie auta, jak prototyp Grupy C TS010, jedyny na świecie jeżdżący egzemplarz cywilnego GT-One, TS040 HYBRID, które zdobyło dla marki pierwszy tytuł mistrzowski, a także samochody klas LMP1 i Hypercar.
W muzeum można zobaczyć wszystkie generacje samochodów Formuły 1 Toyoty od TF101 z 2001 roku po TF109, które w 2009 roku wzięło udział w Grand Prix Abu Zabi. Ważną częścią ekspozycji jest też wystawa poświęcona startom Toyoty w rajdowych mistrzostwach świata, na której można podziwiać tak unikatowe auta jak B-grupowa Toyota Celica Twincam Turbo, która zyskała przydomek „Królowa Afryki”.
Czytaj też:
Kultowe Toyoty Corolle AE86 z bezemisyjnymi napędami. Niezwykły projekt Gazoo RacingCzytaj też:
Torowe auto na drogi. Czym się różni się wyczynowa Toyota GR Supra GT4 od „cywila”?