Jak czytamy, ponad połowa samochodów zamówionych przez Krakowski Holding Komunalny to osobowe Renault Megane e-Tech o zasięgu powyżej 400 km. Kraków otrzyma także Volkswageny ID.4 oraz Ople Corsa-e Elegance, a w przypadku pojazdów dostawczych Arval dostarczy Ople Combo-e oraz Ople Vivaro-e. Zeroemisyjne pojazdy mają być wykorzystywane przez miejskie spółki m.in. do realizacji codziennych zadań. Umowę wynajmu zawarto na okres 36 miesięcy. To nie pierwsza współpraca firmy Arval i Krakowskiego Holdingu Komunalnego. W 2019 roku miejskie spółki podpisały umowę na wynajem 47 samochodów elektrycznych.
Kraków liderem zmian
Jak informuje Krakowski Holding Komunalny, wydania pierwszych pojazdów w ramach realizacji nowego kontraktu rozpoczęły się już w marcu. Zdecydowana większość z 83 zamówionych aut trafi do Krakowskiego Holdingu Komunalnego w I połowie 2023 roku. Jak podkreślono w opublikowanym 17 maja komunikacie, gdy zamówienie zostanie w całości zrealizowane, Gmina Miejska Kraków podtrzyma wysoki wskaźnik realizacji ustawowego obowiązku wynikającego z ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych.
– Kraków to pierwsze i na razie jedyne miasto w Polsce, które tak poważnie podchodzi do transformacji energetycznej. Ustawa o elektromobilności aktualnie narzuca na organy administracji państwowej i jednostki samorządowe obowiązek posiadania we flotach co najmniej 10 proc. pojazdów zeroemisyjnych, a od 2025 roku będzie to wymóg na poziomie 30 proc. Tymczasem stolica Małopolski podwaja właśnie liczbę użytkowanych aut elektrycznych i korzysta już głównie z takich pojazdów – mówi Paweł Doleciński z firmy Arval Service Lease Polska.
SCT w Krakowie
Jak przypomina IBRM Samar, Kraków będzie pierwszym miastem w Polsce, które stworzy Strefę Czystego Transportu. Ma ona zacząć obowiązywać od 1 lipca 2024 roku, na początek ograniczając wjazd do miasta samochodom najbardziej zatruwającym środowisko. Od tego momentu do centrum Krakowa wjadą tylko samochody spełniające normy Euro 1 dla aut benzynowych i Euro 2 dla silników Diesla oraz auta elektryczne, napędzane wodorem lub gazem ziemnym. Od 1 lipca 2026 kryteria dla samochodów spalinowych zostaną podniesione i wymagane będzie spełnienie norm Euro 3 dla silników benzynowych oraz Euro 5 dla diesli.
Czytaj też:
Kraków na wojnie z porzuconymi hulajnogami. Operatorzy zapłacą miastuCzytaj też:
Ogromna zmiana w Krakowie. Turyści mogą się zdziwić