Program „Mój elektryk” dostał duży zastrzyk finansowy. Dopłat będzie więcej

Program „Mój elektryk” dostał duży zastrzyk finansowy. Dopłat będzie więcej

Ładowanie samochodu elektrycznego
Ładowanie samochodu elektrycznegoŹródło:Porsche
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zaakceptował wniosek Banku Ochrony Środowiska o zwiększenie o 150 mln zł środków na dopłaty do leasingu e-pojazdów. Oznacza to, że kwota całkowita do wykorzystania w tzw. ścieżce leasingowej programu „Mój elektryk” wzrosła do 400 mln zł.

O sprawie informuje BOŚ i IBRM Samar. Jak czytamy, zwiększenie puli dopłat do leasingu pojazdów elektrycznych wynika z rosnącego zainteresowania programem „Mój elektryk”. Tylko od początku tego roku do BOŚ trafiło 1130 wniosków o dopłaty na łączną kwotę 36,5 mln zł, a Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) zatwierdził dofinansowanie dla 1105 wniosków na sumę prawie 35 mln zł.

Program „Mój elektryk”, zakłada dwie ścieżki – dofinansowanie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych. Dotacje dla osób fizycznych obsługuje bezpośrednio NFOŚiGW, natomiast ścieżka leasingowa jest prowadzona od listopada 2021 r. przez Bank Ochrony Środowiska. Przy jej uruchamianiu BOŚ początkowo miał do dyspozycji 20 mln zł. Następnie, w marcu 2022 r., NFOŚiGW zdecydował o zwiększeniu tej puli do 100 mln zł. Utrzymująca się duża popularność programu skłoniła Fundusz do sukcesywnego zwiększania jego budżetu – do 200 mln zł w sierpniu 2022 r. oraz do 250 mln zł w styczniu 2023 r. W związku z ostatnią decyzją łączna pula środków przeznaczonych na dopłaty wzrosła do 400 mln zł.

Coraz więcej elektryków

Od początku realizacji programu do BOŚ wpłynęło już 7 900 wniosków o dotacje o łącznej wartości przekraczającej 262 mln zł. NFOŚiGW zaakceptował dotychczas ponad 7,3 tys. wniosków na sumaryczną kwotę ponad 244 mln zł, z czego ponad 5 500 sztuk (146 mln zł) dotyczyło samochodów osobowych, a około 1 700 szt. (98 mln zł) – pojazdów dostawczych.

Według danych dostępnych w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, podawanych przez IBRM Samar, w ostatnim dniu kwietnia 2023 roku liczba zarejestrowanych w Polsce elektrycznych (BEV) samochodów osobowych i dostawczych o dmc do 3,5 tony przekroczyła poziom 40 tysięcy sztuk.

Czytaj też:
10 tys. zł to już norma. Poniżej tej kwoty mechanicy nie chcą pracować
Czytaj też:
Europa już teraz akceptuje elektryki. Niestety, Polska jest na szarym końcu