Warszawscy kierowcy polubili elektryki bardziej niż inni. Zbadano, jaka jest tego przyczyna

Warszawscy kierowcy polubili elektryki bardziej niż inni. Zbadano, jaka jest tego przyczyna

Parkomat
Parkomat Źródło:ZDM
Elektryki być może wciąż nie są bardzo popularne w całej Polsce, ale w Warszawie już tak. W tej chwili, w ciągu roboczego tygodnia, średnio 5-7 procent zaparkowanych w SPPN (strefa płatnego parkowania niestrzeżonego) Śródmieście i Mokotów samochodów to auta z zielonymi tablicami rejestracyjnymi.

Dane ze Strefy Płatnego Parkowania na warszawskim Mokotowie i w Śródmieściu pokazują, przy których ulicach parkuje najwięcej aut z zielonymi tablicami i jaką część wszystkich samochodów stanowią. W ciągu roboczego tygodnia jest ich nawet 5-7 procent, co jest odsetkiem znacznie wyższym, niż na innych polskich drogach. Zebrane w ramach raportu opracowanego m.in. przez markę Volkswagen informacje sugerują, że darmowy postój w strefie jest atrakcyjny dla kierowców elektryków, co z kolei oznacza, że wprowadzenie takich przepisów działa.

Warszawa spełnia nieformalną funkcję stolicy polskiej elektromobilności. To tu rejestruje się najwięcej aut elektrycznych w Polsce, a dane Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA) wskazują, że w stolicy w 2022 roku sprzedano co piąty nowo zarejestrowany samochód elektryczny i hybrydę plug-in w Polsce.

Parkowanie za darmo to mocny argument

Ponadto w zeszłym roku elektryki miały w Warszawie ponad 2 razy wyższy odsetek wśród wszystkich zarejestrowanych aut osobowych niż średnio w Polsce. Tyle mówią statystki, ale powstający z nich obraz warto uzupełnić opisem realnych sytuacji na warszawskich ulicach. W tym celu marka Volkswagen i InsightOut Lab wykorzystali dane na temat parkowania w dwóch warszawskich Strefach Płatnego Parkowania Niestrzeżonego (SPPN) – mokotowskiej i śródmiejskiej, dostarczone przez firmę Smart Factor. Z analiz wynika, że elektryki są w nich jeszcze bardziej widoczne niż w innych częściach Warszawy. Jedną z efektywnych zachęt dla kierowców do zakupu elektryka jest darmowy postój w granicach SPPN, a większa obecność takich pojazdów z kolei stanowi bezsprzeczną korzyść dla środowiska zatłoczonego centrum miasta.

Warszawa stolicą elektromobilności

Zgodnie z informacją uzyskaną przez InsightOut Lab z Urzędu m.st. Warszawy, w 2022 r. zarejestrowano w stolicy 116 tys. samochodów osobowych, z czego 3149 to auta z napędem wyłącznie elektrycznym. Przekłada się to na 2,7-procentowy udział tego typu pojazdów w ogólnej liczbie rejestracji. A jak Warszawa prezentuje się pod tym względem na tle całego kraju? Aby się tego dowiedzieć wykorzystajmy statystyki CEPiK oraz dane, publikowane przez PSPA. Według CEPiK w Polsce w 2022 r. zarejestrowano 1,13 mln samochodów osobowych. Z raportu „Polish EV Outlook 2023” PSPA wynika, że w tym czasie rejestracji aut elektrycznych było 13,9 tys. Widzimy zatem, że w Polsce auta w pełni elektryczne stanowiły w 2022 r. ok. 1,2 procent wszystkich rejestracji.

Czytaj też:
Nowy Volkswagen Touareg. Spore zmiany w bestsellerowym SUV-ie
Czytaj też:
Opel Corsa po modernizacji. Dużo rewolucyjnych zmian w miejskim wozie

Źródło: InsightOut Lab, Volkswagen