Zderzenie SUV-a z pociągiem. Podróżujący w aucie nie mają szans

Zderzenie SUV-a z pociągiem. Podróżujący w aucie nie mają szans

Zderzenie SUV-a z lokomotywą – symulacja
Zderzenie SUV-a z lokomotywą – symulacja Źródło:PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w ramach ogólnopolskiej kampanii społecznej „Bezpieczny Przejazd” przeprowadziły symulację zderzenia lokomotywy z SUV-em. Pokazujemy nagranie ze zdarzenia oraz przekazujemy instrukcję, co należy zrobić, gdy utkniemy na przejeździe kolejowym.

Podczas efektownej symulacji zderzenia lokomotywy z SUV-em, można przekonać się na własne oczy, do czego doprowadzić może nieodpowiedzialne zachowanie na przejazdach kolejowo-drogowych. Choć lokomotywa poruszała się z prędkością o wiele mniejszą niż zazwyczaj i nie miała doczepionych wagonów, to SUV, który uznawany przez wiele osób jako pojazd bezpieczny po zderzeniu nią zostaje całkowicie zmiażdżony. Po zdarzeniu dziennikarze i zaproszeni goście mogli obserwować pokazowa akcja ratunkowa służb. Strażacy wycinali „pasażerów” ze zniszczonego SUV-a, a ratownicy medyczni pokazali, jak ratuje się życie ofiar wypadków.

twitter

Za pośrednictwem symulacji zderzenia lokomotywy z samochodem chcemy pokazać, jak małe szanse na przeżycie mają pasażerowie w starciu z pędzącym pociągiem. Pamiętajmy, że w kryzysowych sytuacjach należy jak najszybciej opuścić pojazd i ratować swoje życie oraz naszych współpasażerów. Następnie, korzystając z Żółtej Naklejki PLK, na której znajdują się numery telefonów służb ratunkowych oraz indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu, zawiadomić odpowiednie służby o niebezpiecznym zdarzeniu” – powiedział Włodzimierz Kiełczyński, dyrektor Biura Bezpieczeństwa w PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

twitter

Co zrobić, gdy utkniemy między rogatkami?

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A, poza symulacją zderzenia zaprezentowało również, jak należy się zachować, kiedy pojazd utknie między rogatkami. Pierwszy z przedstawionych scenariuszy dotyczył unieruchomienia samochodu na torach w wyniku usterki pojazdu. Rola Żółtej Naklejki PLK w takich sytuacjach okazuje się nieoceniona. Na każdej takiej naklejce znajduje się indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu składający się z 9 cyfr. Pozwala to w precyzyjny sposób zidentyfikować lokalizację przejazdu lub przejścia. Tym razem kaskaderom udało się uniknąć tragedii i dzięki telefonowi pod numer alarmowy 112 powiadomili odpowiednie służby, które w porę zatrzymały pędzący pociąg. Druga inscenizacja to prezentacja wyłamania rogatki. Wciąż niewystarczająca liczba kierowców zdaje sobie z tego sprawę, że nawet małe auto, poruszając się z niewielką prędkością może w łatwy i bezpieczny sposób, tego typu rogatkę wyłamać.

Zderzenie lokomotywy z SUV-em – symulacja akcji ratowniczej

Niechlubne statystyki

Jak informują PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., przyczyny wypadków na przejazdach od lat są te same. Najczęściej dochodzi od nich przez ignorowanie znaku stop, czerwonych świateł, wjeżdżanie pod opadające rogatki i omijanie slalomem zamkniętych półrogatek, to najczęstsze przyczyny tragedii. W pierwszych 5 miesiącach 2023 r. na przejazdach i przejściach kolejowych, doszło do 82 wypadków i kolizji z udziałem pojazdów i pieszych, w których zginęły 24 osoby, a 5 zostało ciężko rannych.

Źródło: Policja / PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.,