Najbardziej „odjechany” van świata? Pojedzie na legendarnym Pikes Peak

Najbardziej „odjechany” van świata? Pojedzie na legendarnym Pikes Peak

Ford SuperVan 4.2
Ford SuperVan 4.2 Źródło:Ford
Ford Performance wystartuje w legendarnym wyścigu Pikes Peak International Hill Climb w pełni elektrycznym demo-carem SuperVan 4.2, będącym wersją modelu SuperVan 4 przeprojektowaną pod kątem uzyskania maksymalnej przewagi na podjazdach.

Ford Performance przygotowuje się do 101 edycji wyścigu Broadmoor Pikes Peak International Hill Climb, współorganizowanego przez Gran Turismo, stawiając na starcie elektrycznego, udoskonalonego Forda SuperVana 4.2. Wyczekiwane w sportowym świecie wydarzenie zaprezentuje innowacyjną koncepcję elektrycznego modelu demonstracyjnego, zaawansowane systemy i wyjątkowe rozwiązania techniczne, które zwiększają osiągi samochodu podczas trudnych podjazdów.

Ford SuperVan 4.2

Historia startów samochodów Forda w legendarnym wyścigu sięga udziału Forda Model T w sezonie 1916, który zainaugurował Pikes Peak International Hill Climb. W tym roku za kierownicą SuperVana 4.2 zasiądzie legenda sportów motorowych Romain Dumas, który już po raz ósmy weźmie udział w tym wydarzeniu.

Ford SuperVan 4.2

Ford Performance i eksperci z STARD Advanced Research and Development ponownie połączyli siły, aby stworzyć SuperVana 4.2 zaprojektowanego specjalnie do podboju amerykańskich gór, który zademonstruje ekstremalne możliwości napędu elektrycznego. SuperVan 4.2 ma za zadanie zademonstrować potencjał pojazdów elektrycznych w sportach motorowych. A to dzięki zmienionej aerodynamice i zaprojektowanemu specjalnie pod kątem pokonywania wzniesień układowi napędowemu.

– Opracowaliśmy E-Transita SuperVana 4.2, jako maszynę naprawdę zdolną do walki, przed którą jest jeden cel – jak najszybsze dotarcie na szczyt – powiedział Mark Rushbrook, dyrektor globalny Ford Performance Motorsports. – Pikes Peak Hill Climb stanowi doskonałą okazję do zaprezentowania technologii wykorzystywanych w pojazdach elektrycznych Forda i zwrócenia uwagi na ich osiągi.

Warunki są tam specyficzne

Ford SuperVan 4.2

Udoskonalony SuperVan 4.2 został poddany gruntownej modernizacji aerodynamki, która została zaprojektowana z myślą o specyficznych parametrach rozrzedzonego powietrza wysokogórskiego na poziomie Pikes Peak, a także o jednoczesnym zwiększeniu siły docisku – o ponad 4400 funtów przy prędkości 150 mil na godzinę (1995 kg przy 241 km/godz.).

Kluczowe elementy aerodynamiki obejmują lekki tylny spojler z włókna węglowego i przedni splitter, które pomagają maszynie utrzymać przyczepność na krętych górskich drogach. Podwozie SuperVana 4.2 również poddano redukcji masy, aby poprawić ogólną równowagę i zapewnić zwinność na krętych górskich drogach.

Udoskonalony układ napędowy

Ford SuperVan 4.2

Liczbę czterech 6-fazowych silników STARD UHP zredukowano do trzech i wykorzystano akumulator z ogniwami litowo-polimerowymi typu NMC firmy STARD, dzięki czemu van osiągnął optymalny stosunek mocy do masy, zachowując przy tym napęd na wszystkie koła z jednym silnikiem napędzającym przednią oś i dwoma dla osi tylnej. Przy łącznej mocy rozładowania wynoszącej ponad 1050 kW (1400 KM), SuperVan 4.2 może uwolnić swój pełny potencjał, korzystając jednocześnie z osiągów systemu regeneracji, dodającego 600 kW.

Ford SuperVan 4.2

Ford Performance i STARD zastosowały w konstrukcji podwozia SuperVana 4.2 zmodyfikowany układ hamowania regeneracyjnego z karbonowo-ceramicznymi tarczami, kute magnezowe felgi z wyścigowymi oponami Pirelli P Zero i zmodernizowane półosie napędowe. Przednia szyba została wykonana z tworzywa sztucznego, a minimalistyczne, wnętrze ogołocono z wszelkich zbędnych elementów, które mogłyby przeszkodzić w osiągnięciu przez SuperVana 4.2 najlepszego czasu w górach.

Pikes Peak International Hill Climb odbędzie się w niedzielę 25 czerwca 2023 roku. Transmisja wyścigu na żywo na YouTube.

Źródło: Ford