Elektryczny samolot z pozwoleniem na loty testowe. To inwestycja motoryzacyjnego giganta

Elektryczny samolot z pozwoleniem na loty testowe. To inwestycja motoryzacyjnego giganta

Pionowzlot Joby
Pionowzlot Joby Źródło:Joby Aviation
Elektryczny samolot pionowego startu i lądowania (eVTOL), który jest pierwszym statkiem powietrznym powstającym na linii produkcyjnej, dostał zgodę na loty testowe. Jego rozwój pilotuje Toyota.

Jak się okazuje, Toyota, oprócz produkcji samochodów, inwestuje w cały katalog rozwiązań, które ułatwią przemieszczanie się, także z wykorzystaniem drogi powietrznej. Dlatego już w 2019 roku koncern został strategicznym partnerem i największym inwestorem Joby Aviation, przeznaczając około 400 mln dol.

Joby to lotniczy start-up z Kaliforni, który jest liderem rozwoju samolotów eVTOL. Te maszyny pionowego startu i lądowania, które powstają z myślą o lotach krótkodystansowych typu taxi. Umożliwiają latanie w trudnych warunkach, zabieranie pasażerów z miejsc bez pasów startowych, a zastosowanie elektrycznego napędu gwarantuje cichą pracę oraz niskie koszty utrzymania.

Napędy i System Produkcyjny Toyoty dla Joby

Pionowzlot Joby

Joby od ponad dekady pracuje nad tego typu samolotem. Od 2019 roku intensywnie testowano egzemplarz przedprodukcyjny, który pokonał w powietrzu ponad 48 tys. km. W czerwcu 2023 roku Joby uzyskało pozwolenie na loty testowe wersji produkcyjnej.

– Gratulacje. Osiągnięcie tego etapu to ważny dzień w historii firmy. Liczymy na jeszcze bliższą współpracę w związku ze skalowaniem produkcji i rozpoczęciem działalności – powiedział Tetsuo Ogawa, prezes Toyota Motor North America.

Taśma a'la Toyota

Najważniejszą częścią zaangażowania Toyoty w ten projekt jest wsparcie w zakresie organizacji produkcji, utrzymania jakości i kontroli kosztów podczas ważnego etapu wdrażania samolotu eVTOL do masowej produkcji. W Marina w stanie Kalifornia powstała linia produkcyjna, którą stworzono zgodnie z zasadami Systemu Produkcyjnego Toyoty. Samolot Joby będzie pierwszym statkiem powietrznym powstającym z wykorzystaniem linii produkcyjnej.

Toyota jest również dostawcą kluczowych elementów zespołu napędowego.

Powietrzne taksówki w USA i Japonii

Samolot Joby oprócz pilota na pokładzie będzie miał miejsce dla czterech pasażerów. Samolot będzie w stanie lecieć z prędkością ponad 320 km/h i na jednym ładowaniu ma pokonać blisko 280 km. Egzemplarz dla pierwszego klienta – Edwards Air Force Base, ma być dostarczony w 2024 roku. Od 2025 roku Joby planuje rozpocząć regularne kursy swoich samolotów w ramach współpracy z linią lotniczą Delta Air Line.

W ramach partnerstwa z Joby Toyota planuje wprowadzić usługę powietrznej taksówki na rynek japoński, a w 2025 roku amerykański start-up będzie pełnił taką rolę podczas Wystawy Światowej EXPO 2025, której gospodarzem jest Osaka.

Czytaj też:
Lider polskiego rynku podlicza półrocze. Corolla na czele
Czytaj też:
Startują rezerwacje online nowej Toyoty Yaris. Znamy cennik bestsellera

Źródło: Toyota