Renault ramię w ramię z Chińczykami. Francuzi mają tego samego partnera, co polska Izera

Renault ramię w ramię z Chińczykami. Francuzi mają tego samego partnera, co polska Izera

Renault Rafale
Renault Rafale Źródło:Renault
Dostawcą platformy dla polskiego elektryka Izery będzie chińskie Geely. To ta sama firma, która jest właścicielem Volvo. Teraz Chińczycy ściśle związali się z Grupą Renault i powołali gigantyczną spółkę, by zdominować rynek.

Grupa Renault i Geely podpisały umowę joint venture, w ramach której każda ze stron posiada 50 proc. udziałów w nowej spółce. Jej celem jest osiągnięcie pozycji lidera w zakresie produkcji hybrydowych, spalinowych i niskoemisyjnych zespołów napędowych następnej generacji i sprostanie globalnemu popytowi w nadchodzących latach.

Saudyjczycy rozważają dołączenie

Zgodnie z treścią komunikatu z 2 marca 2023 roku o podpisaniu listu intencyjnego między Aramco, Geely i Grupą Renault, Aramco rozważa strategiczne zaangażowanie się w to nowe przedsięwzięcie.

Nowa spółka będzie posiadać 17 zakładów produkcji silników i układów przeniesienia napędu oraz 5 ośrodków badawczo-rozwojowych na 3 kontynentach. Zatrudni łącznie 19 000 pracowników. Stanie się niezależnym podmiotem zapewniającym dostawy do wielu producentów samochodów i opartym na atrakcyjnym modelu biznesowym otwartym na nowych partnerów. Kontrolę nad nową spółką sprawować będą wspólnie Grupa Renault i Geely. Jej łączną roczną zdolność produkcyjną szacuje się do 5 milionów skrzyń biegów, silników spalinowych, hybrydowych i hybrydowych plug-in. Będzie ona dostarczać wielu producentom na całym świecie kompletne gamy najnowocześniejszych zespołów napędowych. Finalizacja transakcji jest przewidziana na drugą połowę 2023 roku i podlegać będzie zwyczajowym procedurom przewidzianym dla tego typu transakcji, w tym zatwierdzeniu przez urzędy ds. kontroli konkurencji i inwestycji zagranicznych.

Współrządzenie francusko-chińskie

Spółka joint venture będzie zarządzana wspólnie przez Grupę Renault i Geely. Zarząd, złożony w jednakowej liczbie z przedstawicieli każdej ze stron, odpowiedzialny będzie za formułowanie i realizację kluczowych strategii oraz wyznaczanie kierunków działań spółki. Taka początkowa struktura organizacyjna pozwoli zapewnić ciągłość działalności z dwoma centrami operacyjnymi odpowiedzialnymi za poszczególne operacje: Madryt – Grupa Renault i Hangzhou Bay – Geely. Zespół zarządzający będzie ulokowany w siedzibie nowej spółki, która ma zostać założona w Wielkiej Brytanii, w celu konsolidacji poszczególnych operacji, rozwijania efektów synergii i określenia strategicznych kierunków działania.

Globalny gigant

Połączone portfolio produktów Geely i Grupy Renault oraz zasięg geograficzny nowej spółki joint venture powinny zapewnić odpowiednie rozwiązania dla 80 proc. światowego rynku silników spalinowych i hybrydowych zespołów napędowych. Od początku działalności nowa firma będzie zaopatrywać szereg klientów przemysłowych, w tym Grupę Renault, Geely Auto, Volvo Cars, Proton, jak również Nissana, Mitsubishi Motors Company i PUNCH Torino. Firma będzie w stanie dostarczać kompletne rozwiązania w zakresie zespołów napędowych zewnętrznym producentom pojazdów oraz nawiązywać z różnymi podmiotami współpracę partnerską umożliwiającą wzmocnienie łańcucha wartości.

Czytaj też:
Polski elektryk Izera powstanie na chińskiej platformie Geely
Czytaj też:
Chińczycy trzymają się mocno, dlatego Renault łączy z nimi siły

Źródło: Renault