Choć ma 93 lata, nadal nie odpuszcza. Teraz w hołdzie zbudowano mu rajdówkę

Choć ma 93 lata, nadal nie odpuszcza. Teraz w hołdzie zbudowano mu rajdówkę

Porsche 911 Dakar RED58 Special w hołdzie Sobiesławowi Zasadzie
Porsche 911 Dakar RED58 Special w hołdzie Sobiesławowi Zasadzie Źródło:Porsche
Porsche Polska we współpracy z fabryką w Stuttgarcie-Zuffenhausen zbudowało czerwone Porsche 911 Dakar z numerem 58 na drzwiach. Rajdowe auto powstało w hołdzie legendarnemu Sobiesławowi Zasadzie.

Trzykrotny mistrz Europy w rajdach samochodowych, trzykrotny wicemistrz w tej dyscyplinie, a ponadto 11-krotny rajdowy mistrz Polski w klasyfikacji generalnej, zwycięzca 148 rajdów samochodowych oraz zdobywca 5 złotych medali za wybitne osiągnięcia sportowe, od zawsze ustawiał wysoką poprzeczkę, ale też nigdy nie odpuszczał. W 1997 roku, w wieku 67 lat, wystartował z żoną Ewą jako pilotem w eliminacji rajdowych samochodowych mistrzostw świata, Rajdzie Safari w Kenii, zajmując 2 miejsce za kierownicą Mitsubishi EVO IV. Kilka lat później, w 2021 roku wystartował w Rajdzie Safari, rundzie Rajdowych Mistrzostw Świata i tym samym zapisał się w historii jako najstarszy zawodnik WRC. W czerwcu bieżącego roku, jako 93-latek zasiadł za kierownicą Malucha na trasie 3500 km z Bielska-Białej do Monte Carlo, by wesprzeć akcję charytatywną.

Porsche 911 Dakar RED58 Special w hołdzie Sobiesławowi Zasadzie

Porsche 911 Dakar nawiązuje do kultowego rajdu sprzed 55 lat

Zasada w sporcie rajdowym był kierowcą fabrycznym najlepszych firm samochodowych, taki jak: Steyr Puch, BMW, Mercedes-Benz i Porsche. Ostatnia z wymienionych marek postanowiła uhonorować jego sportowe wyczyny. Konkretnie, legendarny maraton London-Sydney w 1968 r., w którym Sobiesław Zasada i Marek Wachowski wygrali etap australijski. W tym celu Porsche Polska stworzyło w ramach programu Sonderwunsch (z niem. „życzenie specjalne”), indywidualnie skonfigurowany model Porsche 911 Dakar, który swoją specyfikacją nawiązuje do kultowego rajdu sprzed 55 lat. Auto towarzyszy jubileuszowym obchodom 75-lecia sportowych samochodów Porsche. Przypomnijmy, w 1948 r. na drogi wyjechało pierwsze Porsche 356 skonstruowane przez Ferry’ego Porsche.

Porsche 911 Dakar RED58 Special w hołdzie Sobiesławowi Zasadzie

Zasada i Wachowski w 1968 roku dokonali niemożliwego

Maraton Londyn-Sydney liczył ponad 16 tys. km. Pierwsze 10 tysięcy zawodnicy przejechali w 5 dni, praktycznie bez przerw, pokonując Alpy, Bałkany, góry Iranu, Pakistanu i Afganistanu. W Bombaju załadunek na statek i 10 dni rejsu do Zachodniej Australii. W Perth rajdowcy czekał ich najtrudniejszy etap: jadąc non stop, mieli przeciąć cały kontynent, by po trzech dobach dotrzeć na metę na przedmieściach Sydney. Nietypowo jak na rajdy samochodowe, dominują duże, zazwyczaj czterodrzwiowe samochody – aby pomieścić trzyosobowe załogi. Kiedy jeden prowadzi, a drugi pilotuje, trzeci śpi. W mniejszych autach dwuosobowe załogi twardzieli, którzy nie mają komfortu odpoczynku podczas jazdy. Wśród nich trzy załogi w Porsche 911, specjalnie przygotowanych przez fabryczny dział sportu. W owym czasie panowało przekonanie, że model 911 jest zbyt delikatny do rajdów.

Porsche 911 Dakar RED58 Special w hołdzie Sobiesławowi Zasadzie

W maratonie Londyn-Sydney z numerem 58 jadą Polacy: Sobiesław Zasada oraz drugi kierowca, pilot, do tego świetny dziennikarz i fotograf Marek Wachowski. Już na starcie, Polacy byli na straconej pozycji. Podczas gdy zawodnicy z Zachodu bez ograniczeń trenowali każdy kilometr trasy rajdu, Polacy załatwiali wizy, bilety i pozwolenia na zakup walut obcych. Zostało tak mało czasu, że postanowili przetrenować tylko etap australijski. Na etapie australijskim pokazali jednak prawdziwą klasę. Wygrali większość etapów, a Porsche z nr 58 pięło się w górę klasyfikacji. Kolejni konkurenci odpadali, a Zasada z Wachowskim jechali jak natchnieni. Wprawdzie silnik Porsche miał dosyć australijskiego kurzu i pożerał prawie litr oleju na każde 100 kilometrów, tym niemniej dojechali na metę. Zameldowali się na niej na czwartym miejscu i zostali obwołani bohaterami Australii.

„Idea stworzenia specjalnej edycji 911 związanej z Sobiesławem Zasadą sięga 2014 roku, kiedy do polskiej oferty trafiło Porsche 911 Carrera S Martini Racing Edition. Tak zrodziło się nasze marzenie o zaprojektowaniu wyjątkowej, polskiej edycji 911”– powiedział Wojciech Grzegorski, dyrektor marki Porsche w Polsce.

Porsche 911 Dakar RED58 Special w hołdzie Sobiesławowi Zasadzie

Porsche 911 Dakar RED58 Special

Koncepcja stworzenia takiego auta zaczęła krystalizować się w trakcie realizacji filmu dokumentalnego „RED58” o poszukiwaniach historycznego rajdowego 911, którym Sobiesław Zasada z Markiem Wachowskim wystartowali w rajdzie Londyn-Sydney 1968 roku. Konfigurowanie auta rozpoczęło się pod koniec 2022 r. Przedstawiciele Porsche Polska odwiedzili manufakturę Porsche w Stuttgarcie-Zuffenhausen i wspólnie z ekspertami programu Sonderwunsch zastanawiali się na najdrobniejszymi elementami przyszłego samochodu. Chodziło o to, by stworzyć model z jednej strony inspirowany historycznym pojazdem Zasady i Wachowskiego, a z drugiej – zupełnie wyjątkowy i niepowtarzalny.

Porsche 911 Dakar RED58 Special w hołdzie Sobiesławowi Zasadzie

Ponad 50 indywidualnych opcji

Oryginalny samochód rajdowy z 1968 r. pomalowany był na kolor Blood Orange. Można było go odtworzyć w ramach programu Paint to Sample Plus, jednak ze względu na ograniczenia czasowe zdecydowano na ręczne lakierowanie samochodu. Numer startowy 58 na drzwiach oraz napis „Poland” nad grillem tylnej pokrywy także powstały w procesie manualnego malowania. O unikalnym charakterze samochodu stanowią między innymi projektory LED w drzwiach z indywidualną grafiką przedstawiającą logo maratonu Londyn-Sydney. O rajdowej przeszłości przypominają ucha holownicze w kolorze żółtym, klatka bezpieczeństwa oraz w pełni kubełkowe, sportowe fotele z pepitą oraz zagłówkami ze specjalnym haftem.

Porsche 911 Dakar RED58 Special w hołdzie Sobiesławowi Zasadzie

Do dawnych czasów nawiązują też lakierowane oznaczenia modelu i marki w kolorze złotym, a także reflektory przednie z całkowicie chromowanym wykończeniem. Felgi i klamki drzwi lakierowane są na kolor Brilliant Silver. Wisienką na torcie jest spersonalizowana, chromowana plakietka RED58 na słupkach B z autografem Sobiesława Zasady. Podpis legendarnego polskiego rajdowca jest też wytłoczony na pokrywie schowka w konsoli środkowej. W sumie Porsche 911 Dakar RED58 Special ma ponad pół setki indywidualnych opcji – w tym personalizowane dywaniki podłogowe z indywidualną grafiką na skórzanej wstawce – London-Sydney Marathon, krzyżowe przeszycia czarnej, skórzanej tapicerki, a nawet zatyczki wentyli w oponach z numerem 58.

Porsche 911 Dakar RED58 Special w hołdzie Sobiesławowi Zasadzie

Liczne akcesoria

Pojazd wyposażono także w liczne akcesoria Porsche Tequipment, m.in. chlapacze z wytłoczeniem 911 Dakar, kanistry na paliwo i na wodę pitną, składaną łopatę oraz trapy. Akcesoria można umieścić na specjalnie przeznaczonym do tego koszu dachowym, który wyposażony jest w dodatkowe oświetlenie. Do nocowania w terenie przygotowano namiot, który można zainstalować na dachu terenowego 911. W hołdzie legendarnemu kierowcy stworzono także zegarek Porsche Design Chronograph 911 Dakar, limitowany do jednej sztuki o oznaczeniu 058.

Porsche 911 Dakar RED58 Special w hołdzie Sobiesławowi Zasadzie

Wyjątkowa książka „Kronika Porsche. Polskie historie”

Równocześnie z premierą Porsche 911 Dakar RED58 Special zaprezentowano album „Kronika Porsche. Polskie historie” autorstwa dziennikarza motoryzacyjnego Piotra Sielickiego. Książka zawiera 255 czarno-białych oraz kolorowych zdjęć, z których wiele zostało opublikowane po raz pierwszy. Na niemal 200 stronach znajdziemy informacje, jak rodziły się wielkie sukcesy na bezdrożach Ameryki Południowej, Afryki czy Australii. Postacią główną wydania jest oczywiście Sobiesław Zasada, którego chęci, upór i odwaga pozwoliły odnieść Porsche pionierskie sukcesy w rajdach samochodowych.

Czytaj też:
Puryzm z e-osiągami: nowe Porsche Vision 357 Speedster
Czytaj też:
Pół miliona samochodów z polskiej fabryki. Rekord uzyskano po 7 latach od jej otwarcia

Opracował:
Źródło: Porsche