Wśród wystawionych na Otomoto kamperów największą część, bo niemal 28 proc. ogłoszeń w tej kategorii, stanowią oferty pojazdów w cenie do 80 tysięcy złotych. Jednak te najnowsze i najlepiej wyposażone samochody kampingowe osiągają ceny nawet powyżej 2 milionów złotych. Otomoto przeanalizowało rynek kamperów, które w czasie pandemii mocno zyskały na popularności.
Popandemiczny rozwój rynku
Rynek kamperów w Polsce dopiero się rozwija, a co za tym idzie, w porównaniu z krajami Europy Zachodniej, nad Wisłą wciąż nie jest ich wiele. Jednak w czasie pandemii wyraźnie można było zaobserwować wzrost zainteresowania mobilnymi mieszkaniami – rok 2021 był rekordowym na rynku samochodów kempingowych i przyczep – w tym czasie przybyło w Polsce ponad 90 proc. kamperów.
Trend podróżowania własnym kamperem pozostał, choć wróciła już możliwość wizyt w hotelach i pensjonatach. Dane z 2023 roku pokazują, że Polacy wciąż rejestrują używane kampery, pochodzące spoza Polski – wg Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, w I kwartale 2023 roku zarejestrowano zaledwie 1,5 proc. mniej używanych kamperów z zagranicy niż w tym czasie w 2022 roku. Większe różnice widać w rejestracji nowych pojazdów w analogicznym okresie – spadek wyniósł ponad 33 proc.
Rośnie wiek i rosną ceny
W kategorii kamperów, w porównaniu do cen z zeszłego roku, widać poważne wzrosty. Samochody w wieku od 15 do 20 lat, za które w zeszłym roku na Otomoto średnio trzeba było zapłacić około 85 tysięcy złotych, dziś kosztują o prawie 30 tysięcy więcej – to wzrost o 34 proc. Mocno podrożały też najstarsze kampery – za pojazdy w wieku 20-30 lat sprzedający oczekują dziś o 26 proc. więcej niż w 2022 roku, a najnowsze samochody, których wiek nie przekroczył jeszcze 2 lat kosztują o około 17 proc. więcej.
Zmienia się także proporcja podaży – ponad połowę ofert stanowią dziś samochody w cenie do 220 tysięcy złotych (w ubiegłym roku stanowiły 45 proc.), a 28 proc. z nich stanowią pojazdy w najniższym przedziale cenowym. Odpowiada to preferencjom kupujących – użytkownicy Otomoto najczęściej wyświetlali kampery w wieku 15-20 lat, najchętniej w cenie do 80 tys. złotych (27,78 proc. wyświetleń ogłoszeń).
Kamperowe podium: Polska, Niemcy, Francja
Zdecydowanie najwięcej, bo 42 proc. używanych kamperów pochodzi z Polski – i to wskaźnik, który wyraźnie rośnie – w ubiegłym roku kampery z Polski stanowiły 35 proc. ofert na platformie. Drugim najpopularniejszym krajem pochodzenia są Niemcy – oferty samochodów do mieszkania sprowadzonych bezpośrednio zza naszej zachodniej granicy stanowią 27 proc. ogłoszeń. Dalej na podium, z wynikiem prawie 17 proc. znalazła się Francja.
Fiat na czele podaży i popularności
Fiat jest najpopularniejszym i najłatwiej dostępnym samochodem kempingowym na Otomoto. Pokrywa się to ze statystykami pierwszych rejestracji kamperów importowanych z zagranicy. W I kwartale 2023 liderem także był Fiat.
Osoby poszukujące w tym roku kampera po Fiacie najczęściej wyświetlały oferty sprzedaży pojazdów marki Citroen i Buerstner, co w przypadku ostatniej marki rozmija się z podażą. Pod względem liczby ogłoszeń, Citroen awansował w Top 10 najczęściej wystawianych marek w porównaniu do zeszłego roku, jednak marka Buerstner nie znalazła się w tym zestawieniu ani w bieżącym, ani w ubiegłym roku.
Kamper jak kilka mieszkań
Wśród oferowanych do sprzedaży najnowszych samochodów kampingowych, można znaleźć takie, których cena przekracza kwotę, którą płaci się za duże mieszkanie w Warszawie. W niemal 9-metrowym kamperze za około 2,5 miliona złotych można znaleźć 4 miejsca do spania, kuchnię, toaletę oraz silnik diesla i automatyczną skrzynię biegów.
Czytaj też:
Czy Joggerem można jeździć jak kamperem? Teraz już takCzytaj też:
Pół miliona samochodów z polskiej fabryki. Rekord uzyskano po 7 latach od jej otwarcia