Jazda na suwak. Czy wiesz, jak ją stosować?

Jazda na suwak. Czy wiesz, jak ją stosować?

Jazda na suwak – zasady
Jazda na suwak – zasady Źródło:Policja / Policja Lubuska
Od grudnia 2019 roku jazda na suwak to nie tylko zwykła uprzejmość, ale także obowiązek. Przypominamy przepisy oraz doradzamy, jak uniknąć błędu podczas wykonywania tego manewru.

Choć od wprowadzenia przepisów ustawy Prawo o ruchu drogowym dotyczących jazdy na suwak minie niedługo cztery lata, nie wszyscy wiedzą, jak prawidłowo stosować tę metodę i często, zamiast upłynniać przejazd, powodują korki. Są też tacy kierowcy, którzy specjalnie blokują pas ruchu, aby uniemożliwić innym przejazd. A to kosztowne wykroczenie...

Jazda na suwak – zasady

Stosowanie jazdy na suwak ma na celu sprawne pokonanie zwężającego się odcinka drogi. To już nie tylko uprzejmość, ale także obowiązek wszystkich kierujących, dzięki któremu możemy szybciej rozładować korek.

Jazda na suwak – zasady

Jak prawidłowo stosować jazdę na suwak?

Zasady jazdy na suwak stosujemy nie tylko wtedy gdy pas się kończy, ale także gdy jest on z jakiegoś powodu zablokowany. Poniżej krok po kroku wskazujemy jak prawidłowo wykonać ten manewr:

  • kierowca znajdujący się na pasie kończącym powinien dojechać do jego końca i dopiero wówczas włączyć się na pas sąsiedni,
  • zamiar włączenia na inny pas należy bezwzględnie zasygnalizować, włączając kierunkowskaz,
  • jadąc pasem, który ma kontynuację, obowiązkowo należy wpuścić jeden pojazd włączający się na pas.

Jazda na suwak

Gdy jezdnia będzie miała trzy pasy ruchu w tym samym kierunku, kiedy jadący środkowym pasem ruchu musi wpuścić auta z dwóch skrajnych pasów (prawego i lewego). Wówczas przepuszcza po jednym samochodzie najpierw z prawego pasa, następnie z lewego pasa ruchu.

Błędy popełniane przez kierowców

Podstawowym błędem niektórych kierowców jest blokowanie pasa ruchu tak, aby inni kierowcy nie mogli przejechać do końca pasa, na którym nie możliwości kontynuacji ruchu. Poza tym pamiętajmy, by:

  • nie ustawiać się tylko na jednym pasie, w przeciwnym razie wydłuża to korek i zwiększa zator,
  • nie uniemożliwiać włączenie się do ruchu pojazdowi z pasa kończącego,
  • nie blokować sąsiedniego pasa, aby inni kierujący nie mogli przejechać nim do końca,
  • nie wpuszczać kilku pojazdów, co powoduje zmianę tempa jazdy innych i wydłużenie korka.
„Nie można korzystać z przywileju jazdy na suwak, kiedy normalna jazda jest możliwa, czyli nie ma znacznego zmniejszenia prędkości na wszystkich pasach ruchu. Jeśli wolniej trzeba jechać wyłącznie na pasie kończącym się, to jazda na suwak nie obowiązuje” – przestrzega podinspektor Małgorzata Stanisławska z KMP w Zielonej Górze.

Niestosowanie się do obowiązujących przepisów jazdy na suwak może skończyć się mandatem do 500 złotych oraz otrzymaniem 5 punktów karnych.

Czytaj też:
Pierwsi kierowcy wjechali na nowy odcinek S11. Obwodnica Olesna oddana do użytku
Czytaj też:
Tymczasowe mPrawo jazdy. Znamy datę wprowadzenia nowej funkcjonalności

Opracował:
Źródło: Policja / Kodeks Drogowy