Światowa premiera Mitsubishi L200 szóstej generacji. Z twarzy to „amerykanin”

Światowa premiera Mitsubishi L200 szóstej generacji. Z twarzy to „amerykanin”

Mitsubishi L200/Triton
Mitsubishi L200/Triton Źródło:Mitsubishi
Firma Mitsubishi Motors Corporation zaprezentowała w Bangkoku nową generację pickupa o ładowności 1 tony – L200/Tritona. Sprzedaż modelu w Tajlandii już trwa. Jego premierę w Japonii zaplanowano na początek 2024 roku, gdzie będzie dostępny po raz pierwszy od 12 lat.

Firma Mitsubishi Motors wyprodukowała około 5,6 miliona egzemplarzy pięciu generacji pickupa w ciągu 45 lat od premiery w 1978 roku. Zyskał on rangę globalnego modelu strategicznego dla Mitsubishi Motors, dzięki rekordowej sprzedaży w 150 krajach. Teraz Triton/L200 doczekał się zupełnie nowej generacji, po raz pierwszy od dziewięciu lat. Wszystkie elementy modelu Triton/L200, od wnętrza poprzez stylistykę nadwozia, aż po podwozie, ramę i silnik, zostały zaprojektowane od nowa w oparciu o koncepcję produktu "Power for Adventure".

Kluczowe cechy nowego L200/Tritona:

  • Zwiększony rozmiar nadwozia w porównaniu do poprzednika, nowo opracowana rama drabinowa zapewniająca wytrzymałość i niezawodność oraz nowo opracowany silnik, który osiąga zarówno wyższą moc, jak i lepsze parametry środowiskowe.
  • Nowo opracowane zawieszenie, które podnosi komfort jazdy i stabilność prowadzenia, a także system Super Select 4WD-II i ulepszone tryby jazdy, które gwarantują wyższą sprawność na drodze.
  • Przód wyrażający firmową politykę wizerunkową, szeroka sylwetka i styl akcentujący wytrzymałość oraz klasyczne wnętrze, oferujące funkcjonalność i ergonomię.
  • Znacznie poprawione bezpieczeństwo i komfort w szerokim zakresie zastosowań samochodu, od biznesowych po prywatne.

– Główne elementy nowego L200 zostały opracowane wyłącznie przez Mitsubishi Motors. Są wśród nich solidna rama drabinowa i nadwozie, wytrzymałe podwozie, mocny i przyjazny dla kierowcy silnik oraz układ napędu na 4 koła, który zapewnia doskonałe prowadzenie i stabilność na drodze – powiedział Takao Kato, prezes i dyrektor generalny Mitsubishi Motors. – Oczekuje się, że produkcja osiągnie 200 tys. egzemplarzy w ponad 100 krajach, a nowy L200/Triton będzie niezwykle ważnym modelem, który zapewni firmie Mitsubishi Motors solidne wsparcie, a także pierwszym globalnym modelem strategicznym, który zostanie wprowadzony na rynek na początku naszej fazy wzrostu.

Kilka wersji nadwozia

Mitsubishi L200/Triton

Nowy L200/Triton jest dostępny w trzech wersjach nadwozia, w zależności od przeznaczenia – jako double-cab z dwoma rzędami siedzeń, który oferuje zarówno komfort SUV-a, jak i walory użytkowe pickupa, jako wersja bazowa single-cab z jednym rzędem siedzeń oraz jako club-cab z przestrzenią ładunkową za przednimi siedzeniami, która umożliwia również ich odchylenie.

Model dysponuje większym nadwoziem i nowo opracowanym turbodieslem o pojemności 2,4 l, który ma większą moc. Rama drabinowa, zawieszenie i inne główne podzespoły zostały opracowane od podstaw przez Mitsubishi Motors, a osiągi uległy poprawie dzięki takim rozwiązaniom, jak udoskonalone tryby jazdy i elektronicznie sterowana aktywna kontrola znoszenia Active Yaw Control (AYC), współpracująca z układem Super Select 4WD-II.

Dzięki zastosowaniu tempomatu adaptacyjnego (ACC) oraz innych nowych systemów bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy w sytuacjach awaryjnych, opartych na skomunikowaniu samochodu z siecią, bezpieczeństwo i komfort jazdy uległy znacznej poprawie, nie tylko pod względem samego wyposażenia, ale także oprogramowania.

Ramą drabinowa i czysty diesel

Mitsubishi L200/Triton

Nowa rama drabinowa ma o 65 proc. większy przekrój poprzeczny, niż w poprzednim modelu, dzięki czemu jej sztywność na zginanie wzrosła o 40 proc., a sztywność skrętna o 60 proc. Wzrost masy został zminimalizowany poprzez zwiększenie stosunku użytej stali o wysokiej wytrzymałości na rozciąganie. Oprócz znacznie lepszych osiągów na drodze i komfortu jazdy, nowy L200/Triton może pochwalić się również zwiększoną odpornością, osiągniętą dzięki poprawie parametrów związanych z trwałością pod obciążeniem, a także bardziej efektywnej strukturze rozpraszającej energię w przypadku kolizji.

Nadwozie jest również lżejsze niż w poprzednim modelu dzięki zastosowaniu nowej stali o wysokiej wytrzymałości.

Silnik wysokoprężny 4N16 jest dostępny w trzech różnych wariantach mocy, dostosowanych do różnych wymagań klientów. Wersja o wysokiej mocy jest wyposażona w nową turbosprężarkę i nowy system kontroli spalania, zapewniające płaski przebieg wykresu mocy maksymalnej 204 KM i moment obrotowy sięgający 470 Nm od około 1500 obr./min. Dostępne są dwie wersje w standardowej specyfikacji – jedna z silnikiem o maksymalnej mocy 184 KM i maksymalnym momencie obrotowym 430 Nm, a druga z silnikiem o maksymalnej mocy 150 KM i maksymalnym momencie obrotowym 330 Nm. Obie jednostki dysponują turbosprężarką o zmiennej geometrii.

Nowy Triton/L200 jest dostępny z sześciobiegową przekładnią automatyczną z wysoko cenionym trybem sportowym z poprzedniego modelu lub z sześciobiegową manualną skrzynią biegów z funkcją shift-by-wire, która zmniejsza wibracje przenoszone bezpośrednio z silnika i poprawia komfort jazdy.

Lepsze osiągi na asfalcie

Mitsubishi L200/Triton

System 4WD umożliwia kierowcy łatwe przełączenie się w tryb 4WD podczas jazdy za pomocą pokrętła wyboru biegów. Nowy Triton/L200 nadal korzysta z systemów Super Select 4WD-II i Easy Select 4WD firmy Mitsubishi Motors, a Super Select 4WD-II jest wyposażony w centralny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu (LSD), który rozdziela siłę napędową w stosunku 40 proc. na przód i 60 proc. na tył, zapewniając w ten sposób zarówno lepszą przyczepność i lepsze właściwości jezdne w zakrętach.

Modele wyposażone w system Super Select 4WD-II oferują wybór spośród czterech opcji: 2H (napęd na tylne koła), 4H (pełny napęd na cztery koła), 4HLc (blokada centralnego mechanizmu różnicowego) i 4LLc (blokada centralnego mechanizmu różnicowego na niskim przełożeniu), a także siedem trybów jazdy, w tym tryby drogowe, co stanowi postęp w stosunku do czterech trybów terenowych poprzedniego modelu. Oprócz trybu jazdy Normal, który jest dostępny we wszystkich opcjach przeniesienia napędu 4WD (na wszystkie koła), 2H (na tylne koła), dostępny jest tryb Eco, w którym priorytetem jest oszczędność, układ 4H (drogowy napęd na cztery koła) oferuje tryby jazdy po żwirze i śniegu, 4HLc (z blokadą centralnego mechanizmu różnicowego) oferuje tryby jazdy po błocie i piasku, a 4LLc (blokada centralnego mechanizmu różnicowego na niskim przełożeniu) oferuje tryb jazdy po skałach. Tryby 4WD dostępne do wyboru w pojazdach wyposażonych w Easy Select 4WD to 2H (napęd na tylne koła), 4H (zablokowany centralny mechanizm różnicowy) i 4L (niskie przełożenie).

Aktywna Kontrola Znoszenia AYC została niedawno wprowadzona dla modeli wyposażonych w system Super Select 4WD-II. Poprawia zachowanie na łukach drogi poprzez lekkie hamowanie wewnętrznego przedniego koła podczas pokonywania zakrętów. Zarówno modele z napędem na dwa, jak i na cztery koła są wyposażone w aktywny układ LSD (typ sterowania hamulcami). Poprawia on bezpieczeństwo na śliskich nawierzchniach, jednocześnie zapewniając sportowe wrażenia z jazdy, poprzez przyhamowanie obracającego się bez przyczepności koła i rozdzielenie momentu napędowego na koła mające lepszą przyczepność.

System stabilizacji toru jazdy i kontroli trakcji (ASTC), który poprawia stabilność na krętych drogach, jest standardową funkcją wszystkich modeli. Inne systemy to: Kontrola zjazdu ze wzniesienia (HDC), która utrzymuje zadaną prędkość na zjazdach, poprawiając poczucie pewności prowadzenia, oraz Asystent ruszania na wzniesieniu (HSA), który zapobiega staczaniu się samochodu podczas ruszania na podjeździe.

Nowo opracowane zawieszenie zachowuje układ podwójnych wahaczy z przodu i priorytetowo traktuje niezawodność i trwałość. Górne mocowanie zawieszenia zostało przesunięte wyżej, aby zwiększyć skok o 20 mm. Tylne zawieszenie oferuje większy komfort jazdy przy zachowaniu odpowiedniej trwałości i wykorzystuje lżejszy układ resorów piórowych z amortyzatorami o większej średnicy.

Zwiększając rozmiar nadwozia zminimalizowano wzrost promienia skrętu, a prowadzenie pojazdu ułatwiono poprzez projekt maski, który pozwala kierowcy obserwować jej zarys. W modelu z silnikiem o dużej mocy zastosowano elektryczne wspomaganie układu kierowniczego.

Lepsze parametry pick-upa

Mitsubishi L200/Triton

Wysokość skrzyni ładunkowej została obniżona o 45 mm do 820 mm w porównaniu z poprzednim modelem. Jednocześnie górna powierzchnia narożników tylnego zderzaka została powiększona i wzmocniona ramą, dzięki czemu może służyć jako platforma na stopy.

Jeśli chodzi o fotele, to te przednie zapewniają lepsze podparcie dolnej części pleców, a obszary za ramionami nie ograniczają swobody ruchów, dzięki otwartej formie. Punkt biodrowy został również przesunięty o 20 mm w górę w porównaniu do poprzedniego modelu, wymuszono również wyprostowaną pozycję, aby poprawić widoczność z wnętrza pojazdu. Ponadto ułatwiono wsiadanie i wysiadanie, projektując słupek A tak, aby był bardziej pionowy, co poszerzyło otwory drzwiowe. Dodatkowo wydłużono stopnie boczne, nadając im kształt zmniejszający ryzyko poślizgu.

Mitsubishi L200/Triton

Nowy L200/Triton jest obecnie wyposażony w adaptacyjny tempomat (ACC), który monitoruje przyspieszanie, zwalnianie i zatrzymywanie pojazdu poprzedzającego, utrzymując zaprogramowany odstęp. Lista zaawansowanych systemów bezpieczeństwa została wzbogacona m.in. o System łagodzenia kolizji czołowych (FCM), System ostrzegania o obiektach w martwym polu lusterek (BSW), Asystenta zmiany pasa ruchu (LCA) oraz System ostrzegania przed ruchem poprzecznym z tyłu pojazdu (RCTA).

Czytaj też:
Sojusz trzech marek – Renault, Nissana i Mitsubishi – zacznie działać na nowych zasadach
Czytaj też:
Mitsumaniacy zapraszają na swój zlot. Przyjedzie kilkaset aut, w tym prawdziwe perełki

Galeria:
Mitsubishi L200/Triton
Opracował:
Źródło: Mitsubishi