Pierwsza jazda. Nowa BMW M2: zwinna i piekielnie mocna

Pierwsza jazda. Nowa BMW M2: zwinna i piekielnie mocna

Nowa BMW M2
Nowa BMW M2 Źródło:BMW
Czy to najlepsza „eMka” od BMW? Jest stosunkowo lekka, na pewno śliczna, na torze zwinna, a silnikowo bardzo mocna. Wielu, którzy kiedykolwiek mieli do czynienia z M2, przyznaje, że właśnie ten model wciąż pozostaje wierny motorsportowi w cywilnym wydaniu. My się zgadzamy.

Nową BMW M2 przejechaliśmy kilkaset kilometrów po Polsce i kilka na torze Silesia Ring w Kamieniu Opolskim. Po jazdach drogami publicznymi nie mieliśmy niedosytu: wystarczyły. Toru było nam mało. A to dlatego, że właśnie na nim BMW pokazuje, że M2 nadaje się do zabawy.

Na papierze większe wrażenie robią inne auta z kultową literą „M”, chociażby M5, czy M4. Bo mają więcej koni mechanicznych. W przypadku M5 to ponad 600. Tymczasem 460-konne BMW M2 nowej generacji daje najwięcej radości z jazdy. Tak, to hasło reklamowe bawarskiego producenta. I w przypadku tego najmniejszego M BMW pozostaje mu wierne. Nowa BMW M2 jest lekka w prowadzeniu, piekielnie mocna, nie zwalista i przytłaczająca, jak jej większe siostry. Na drogach jest precyzyjna jak skalpel, na torze zwinna w zakrętach. Czysta przyjemność.

Nowa BMW M2

Na dodatek to idealny „daily”, czyli usportowiony samochód do codziennej jazdy. Pod warunkiem, że podróżuje się samemu, niczego BMW M2 nie brakuje. W czasach dominacji SUV-ów, wiozących najczęściej kierowcę i powietrze, właśnie M2 jest dobrym wyborem na codzienne podróże. Oczywiście, że dla zamożnych, mających w garażu więcej niż jedno auto. No ale nikt nie obiecywał, że w życiu wszyscy dostają po równo.

To prawda, że nowa M2 – jak pisze BMW – „oferuje typowe osiągi M w niezwykle skoncentrowanej formie”. Pod maską pracuje kultowy i mający na koncie dziesiątki nagród 6-cylindrowy silnik rzędowy o mocy 460 KM. Standardem w aucie jest automat, ale opcjonalnie można zamówić 6-biegową skrzynię manualną. Tradycyjnie napęd trafia na tył.

Nowa BMW M2

Rozwiązania układu napędowego i jezdnego zaczerpnięto z BMW M3/M4. Dają one nowej edycji tego dwudrzwiowego modelu niesamowitą zwinność i kontrolowane aż do limitu właściwości jezdne.

Kompaktowe wymiary i muskularne proporcje

W kwestii designu zaufajmy tłumaczeniu producenta. Jak czytamy, atletyczny wygląd nowej BMW M2 wynika z kompaktowych wymiarów, muskularnych proporcji i typowych cech stylistycznych M. Rozstaw osi jest krótszy o 110 mm, a długość pojazdu mniejsza o 214 mm niż w modelach BMW M4 Coupé. Jednocześnie szerokość i rozstaw kół są znacznie większe niż w nowej BMW serii 2 Coupé.

Nowa BMW M2

Z przodu duża, bezramkowa atrapa chłodnicy BMW z poziomymi listwami i trzyczęściowy dolny wlot powietrza o niemal prostokątnych konturach tworzy typowy wygląd M. Stylistyka wynika z wymagań technicznych w zakresie doprowadzenia powietrza chłodzącego i równowagi aerodynamicznej. W widoku bocznym uwagę zwracają klarownie zaprojektowane powierzchnie, mocno wystające progi i muskularnie nadkola. Również tył nowej BMW M2 jest potężny i kompaktowy. Charakterystyczna krawędź aerodynamiczna na pokrywie bagażnika i pionowe światła odblaskowe tworzą oryginalne akcenty, podobnie jak purystyczna wstawka dyfuzora i dwie wąsko rozstawione pary końcówek rur wydechowych.

Pięć lakierów oferowanych w nowej BMW M2 obejmuje ekskluzywny wariant niemetalizowany w kolorze niebieskim Zandvoort i metalizowany w kolorze czerwonym Toronto. Opcjonalnie oferowany jest karbonowy dach M, który zmniejsza masę pojazdu o około 6 kg.

6-cylindrowy silnik rzędowy o wysokoobrotowym charakterze

Nowa BMW M2

Sercem auta i tym, co brzmi fantastycznie i daje radość, jest sześciocylindrowy silnik rzędowy. Wyróżnia się typową dla M charakterystyką mocy i wysokoobrotową koncepcją z technologią M TwinPower Turbo. Jednostka o pojemności 3,0 litra różni się tylko w kilku szczegółach od silnika stosowanego w BMW M3/M4. Łatwo wchodzi na obroty i liniowo oddaje moc aż do maksymalnych obciążeń.

Moc 460 KM nowej BMW M2 przewyższa podstawowy silnik poprzedniczki aż o 90 KM. Maksymalny moment obrotowy wynoszący 550 Nm dostępny jest w zakresie od 2650 do 5870 obr./min. Nowy silnik osiąga moc maksymalną przy 6250 obr./min, a jego maksymalna prędkość obrotowa wynosi 7200 obr./min. Dźwięk generowany jest przez układ wydechowy M z elektrycznie sterowanymi klapami. Podobnie jak układ chłodzenia, również układ smarowania opracowany został pod kątem dynamicznej jazdy na torze wyścigowym.

Nowa BMW M2

8-stopniowa skrzynia M Steptronic w standardzie, 6-biegowa manualna jako opcja

Napęd przenoszony jest na tylne koła standardowo przez 8-stopniową skrzynię M Steptronic z Drivelogic. Bezpośrednie połączenie z silnikiem oraz możliwość redukcji o kilka biegów na raz do najniższego możliwego w danej sytuacji pozwalają dynamiczniej przyspieszać. Skrzynię obsługuje się dźwignią biegów w aktualnej stylistyce M oraz łopatkami na kierownicy. Funkcja Drivelogic oferuje możliwość wyboru jednego z trzech programów zmiany biegów.

Opcjonalnie oferowana jest 6-biegowa skrzynia manualna (nie mieliśmy z nią do czynienia) zapewniająca wrażenia z jazdy w klasycznym stylu. Sprzyja ona sportowemu stylowi jazdy nie tylko dzięki precyzyjnym skokom dźwigni, ale także dzięki asystentowi zmiany biegów, który podbija obroty przy redukcji, eliminując poślizg sprzęgła podczas redukowania biegów przed zakrętami. W razie potrzeby asystenta zmiany biegów można wyłączyć w menu M Setup.

Nowa BMW M2

Jak wyglądają osiągi M2? Z 8-stopniową skrzynią M Steptronic nowa BMW M2 przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,1 s. W połączeniu z 6-biegową skrzynią manualną w 4,3 s. Przyspieszenie od 0 do 200 km/h wynosi 13,5 s (skrzynia automatyczna) lub 14,3 s (skrzynia manualna). Prędkość maksymalną nowej BMW M2 można podnieść z 250 do 285 km/h, wybierając opcjonalny pakiet M Driver.

Na torze sprawdziły się: napęd na tylne koła, system M Traction Control oraz aktywny mechanizm różnicowy M. To one zapewniły: zwinność, precyzję i radość z jazdy.

Aktywny mechanizm różnicowy M na tylnej osi optymalizuje na przykład trakcję na nawierzchniach o różnych przyczepnościach na prawym i lewym kole tylnej osi, jak również przenoszenie napędu na drogę podczas dynamicznego przyspieszania na zakrętach.

Zaawansowany układ jezdny

Nowa BMW M2

BMW M2 ma kompaktowe wymiary, krótki rozstaw osi i niemal idealnie wyważony rozkład masy na osie 50:50 oraz zaawansowany układ jezdny. Te elementy sprzyjają łatwemu i precyzyjnemu prowadzeniu. Również duża sztywność skrętna karoserii i punktów mocowania zawieszenia wspomagają zwinność, dynamikę i precyzję prowadzenia.

Zarówno oś przednia z dwuprzegubowymi kolumnami resorującymi, jak i pięciowahaczowa oś tylna mają kinematykę charakterystyczną dla M. Wyposażenie standardowe nowej BMW M2 obejmuje adaptacyjny układ jezdny M z elektronicznie sterowanymi amortyzatorami, układ kierowniczy M Servotronic o zmiennym przełożeniu, układ dynamicznej kontroli stabilności (DSC) z trybem M Dynamic oraz układ hamulcowy M z pływającymi tarczami i sześciotłoczkowymi zaciskami stałymi z przodu i jednotłoczkowymi zaciskami pływającymi z tyłu.

Nowa BMW M2

Zintegrowany układ hamulcowy umożliwia dwie charakterystyki twardości pedału hamulca. Nowa BMW M2 wyposażone jest w 19‑calowe obręcze kół ze stopów lekkich w rozmiarze z przodu i 20‑calowe z tyłu. Są one więc o jeden cal większe niż w modelach BMW M3 i BMW M4 z wyposażeniem standardowym. Opcjonalnie oferowane są również opony torowe.

Zaawansowany sportowy kokpit

Nowa BMW M2 ma kokpit zorientowany na kierowcę z typowymi dla M wskazaniami, elementami obsługi i ustawieniami, a także zakrzywiony wyświetlacz BMW. Informacje istotne dla kierowcy, w tym wskaźnik zmiany biegu, są wyświetlane w nowej formie graficznej na wyświetlaczu informacyjnym o przekątnej 12,3 cala. Wyświetlacz kontrolny o przekątnej 14,9 cala może pokazywać widżety M dotyczące między innymi ustawień pojazdu i stanu opon. Również opcjonalny wyświetlacz BMW Head-Up oferuje typowe wskazania M.

Nowa BMW M2

Zakrzywiony wyświetlacz jest częścią systemu BMW iDrive najnowszej generacji. Bazuje on na systemie operacyjnym BMW 8 i został stworzony z myślą o intuicyjnej interakcji między kierowcą a pojazdem za pośrednictwem obsługi dotykowej i naturalnej mowy. Nowy system BMW iDrive umożliwia personalizację za pomocą profilu BMW ID i aplikacji My BMW oraz korzystanie z karty Personal eSIM w samochodzie. W wyposażeniu standardowym nowej BMW M2 oferowana jest również integracja smartfonów za pośrednictwem Apple CarPlay i Android Auto. Łączność zapewnia system antenowy obsługujący technologię 5G.

Nowa BMW M2

Standardowo kierowca i pasażer obok siedzą w charakterystycznych sportowych fotelach z tapicerką z Sensateku i Alcantary. Alternatywnie dostępne są fotele sportowe M ze zintegrowanymi zagłówkami i perforowaną tapicerką ze skóry Vernasca i Sensateku. Karbonowe fotele kubełkowe M dostępne również jako opcja mają karbonowe elementy konstrukcyjne w siedzisku i oparciu, a także otwory w obszarze podparć bocznych i pod zagłówkiem. Fotele te zmniejszają masę pojazdu o około 10,8 kg.

Opcjonalnie dostępny jest też pakiet M Race Track. Oprócz pakietu M Driver obejmuje on również karbonowy dach M, karbonowe fotele kubełkowe M, listwy ozdobne Carbon Fibre oraz opony torowe.

Czytaj też:
Co czwarte auto kupowane w Polsce to wóz z wyższej półki. Tesla rośnie bardzo szybko
Czytaj też:
Jakie marki samochodów najchętniej wybierają mali i średni przedsiębiorcy?

Galeria:
Nowa BMW M2
Źródło: BMW