Renault, jak Toyota, także inwestuje w wodór. Gigant nie ma wątpliwości, że to przyszłość

Renault, jak Toyota, także inwestuje w wodór. Gigant nie ma wątpliwości, że to przyszłość

Renault i wodór
Renault i wodór Źródło: Renault
Renault zamierza uzupełnić auta w pełni elektryczne, samochodami w 100 proc. na wodór. To zupełnie zaskakująca wiadomość, dotąd głównie Toyota i Hyundai inwestowały w rozwój tej technologii przyszłości.

Jak czytamy, w ramach swojej Strategii Zrównoważonego Rozwoju, Grupa Renault wyznaczyła sobie za cel osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2040 roku w Europie i do 2050 roku na świecie. Cel ten Grupa zamierza osiągnąć poprzez rozwój napędu wodorowego jako uzupełnienia dla aut z napędem w 100 proc. elektrycznym.

Dostawcze Renault z napędem wodorowym jest już faktem. Grupa Renault zamierza do 2030 roku osiągnąć wspólnie z firmą joint venture HYVIA 30 proc. udziałów w rynku europejskim samochodów dostawczych. W przypadku marek Renault i Alpine samochód napędzany wodorem jest obecnie w fazie projektowania.

Renault i wodór

Jakie plany ma Grupa Renault? Istnieją dwie technologie zespołów napędowych umożliwiające wykorzystanie wodoru jako nośnika energii: spalinowy silnik wodorowy i wodorowe ogniwa paliwowe. Nad obiema pracuje Grupa Renault.

Wodorowy silnik spalinowy wykorzystuje gaz jako paliwo, spalane w obecności tlenu w komorze spalania. Określenie „samochód wodorowy” używane jest dzisiaj w odniesieniu do wodorowego samochodu elektrycznego wyposażonego w wodorowe ogniwo paliwowe i silnik elektryczny.

Zasada działania wodorowego ogniwa paliwowego

Nazwa „ogniwo paliwowe” jest tutaj myląca, ponieważ w tej technologii energia elektryczna jest wytwarzana bez procesu spalania. W ogniwie paliwowym zachodzi reakcja elektrochemiczna między wodorem ze zbiornika a tlenem zawartym w powietrzu, w efekcie której powstaje prąd elektryczny, ciepło i para wodna. Wytworzona w tym procesie energia elektryczna jest magazynowana w akumulatorze zasilającym silnik elektryczny napędzający pojazd. Do układu wydechowego trafia jedynie para wodna.

Zasięg samochodów zasilanych wodorem

W celu optymalizacji zarządzania energią wodorowe ogniwo paliwowe jest połączone z akumulatorem trakcyjnym, którego pojemność w połączeniu z pojemnością zbiornika wodoru decyduje o całkowitym zasięgu wodorowego pojazdu elektrycznego. W wodorowych samochodach elektrycznych wodorowe ogniwo paliwowe pełni rolę układu zwiększającego zasięg (ang. range extender) elektrycznego zespołu napędowego. Samochód napędzany wodorem ma wiele zalet: brak emisji CO2 podczas jazdy, duży zasięg i krótki czas, poniżej 5 minut, napełniania zbiornika, jak w pojazdach zasilanych paliwami kopalnymi.

Samochód dostawczy Renault z napędem wodorowym: Renault Master Van H2-Tech

Pierwszy seryjny dostawczy samochód Renault z napędem wodorowym, Renault Master Van H2-Tech, został zaprezentowany na ostatnim Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Paryżu. Model, wprowadzony na rynek pod koniec 2022 roku, ma zasięg 400 km dzięki zbiornikom zawierającym łącznie 6,4 kg wodoru (4 zbiorniki po 1,6 kg).

Renault i wodór

W przypadku Grupy Renault pojazdy z napędem wodorowym zaspokajają obecnie potrzeby w zakresie flot firmowych i biznesowych. Wspólnie ze swoją spółką joint venture HYVIA, Grupa Renault zwraca się z tą technologią przede wszystkim do kierowców pokonujących długie trasy, mających do czynienia z obecnie obowiązującymi przepisami ograniczającymi dostęp do centrów miast oraz często poruszających się na tych samych trasach i wyruszających z tego samego miejsca (magazyn) usytuowanego w pobliżu stacji tankowania wodoru.

Renault i wodór

Jak czytamy, firma HYVIA (spółka joint venture Renault i Plug Power) opracowuje na potrzeby klientów biznesowych i samorządów lokalnych gamę lekkich samochodów dostawczych Renault napędzanych wodorem, opartych na koncepcji „dual power”, obejmującej: akumulator o mocy 33 kWh, ogniwo paliwowe o mocy 30 kW i zbiorniki zawierające w zależności od wersji od 3 do 7 kg wodoru.

Wybór tej technologii pozwala na uzyskanie dużego zasięgu, wynoszącego nawet 400 km, jak również krótkiego czasu tankowania wodoru (3 minuty).

Wodorowy samochód Renault: koncepcyjny Renault Scenic Vision

Renault i wodór

Renault Scenic Vision zostało publicznie zaprezentowane w maju bieżącego roku. Ten koncepcyjny samochód osobowy Renault z napędem wodorowym jest wyposażony w hybrydowy elektryczny zespół napędowy, oparty na technologii H2-Tech Hyvia, zastosowanej w modelu Master Van H2-TECH.

Renault i wodór

Silnik elektryczny jest tutaj połączony z wodorowym ogniwem paliwowym o mocy 16 kW, pełniącym rolę „przedłużacza” zasięgu akumulatora trakcyjnego. To technologiczne rozwiązanie pozwala – bez zmniejszania zasięgu – na montaż dwukrotnie mniejszego akumulatora trakcyjnego. To istotny plus z punktu widzenia dekarbonizacji.

Renault i wodór

Zdaniem Grupy Renault technologia napędu wodorowego będzie odpowiednia do stosowania w samochodach osobowych w ciągu najbliższych dziesięciu lat.

Sportowy samochód Alpine z napędem wodorowym

Renault i wodór

Alpine Alpenglow jest koncepcyjnym modelem samochodu sportowego, wyposażonym w silnik spalinowy zasilany wodorem. Formuła 1 dla Alpine jest swoistym laboratorium, w którym opracowywane są najnowocześniejsze technologie Grupy Renault.

Alpine inwestuje w prace badawczo-rozwojowe nad napędem wodorowym do samochodów sportowych przyszłości, a być może również do – niewykluczonej w przyszłości – wodorowej Formuły 1.

Renault i wodór

Na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Paryżu marka Alpine zaprezentowała swój model koncepcyjny Alpine Alpenglow. To sportowy samochód wyposażony w wodorowy silnik spalinowy o osiągach i lekkości bolidów wyścigowych w stylu supercar. W ramach prac nad możliwością wykorzystania napędu wodorowego w sportach motorowych model Alpenglow wskazał na jego możliwe przyszłe zastosowanie w seryjnych samochodach sportowych.

Renault i wodórCzytaj też:
Ranking aut dostawczych dla firm. Ile kosztuje furgon?
Czytaj też:
Sojusz trzech marek – Renault, Nissana i Mitsubishi – zacznie działać na nowych zasadach