Nowemu Audi RS 6 Avant Performance wyostrzono wygląd, by od razu było widać, że właściciel jeździ tym samochodem, a nie „zwykłym” RS-em. Najważniejsze jest jednak w tym aucie to, że czterolitrowy silnik V8 biturbo TFSI ma teraz podwyższoną moc, do aż 630 KM oraz również podwyższony maksymalny moment obrotowy, do 850 Nm.
Audi pisze w komunikacie, że dla marki „performance” oznacza po prostu więcej mocy. Wydaje nam się, że oznacza znacznie więcej, gdyż zwiększenie mocy byłoby zabiegiem zbyt prostym. Inżynierowie popracowali nie tylko nad silnikiem auta, ale i wagą i właściwościami jezdnymi
Wóz ma większe turbosprężarki. Uzyskano wzrost ciśnienia doładowania z 2,4 do 2,6 bara w czterolitrowym silniku V8 biturbo TFSI. To właśnie pozwoliło na zwiększenie mocy silnika o 30 KM i wzrost momentu obrotowego o 50 Nm w porównaniu z wersją podstawową. Nowe Audi RS6 Performance przyspiesza do setki o 0,2 sekundy szybciej niż wersja bazowa RS 6.
Kiedy mniej znaczy więcej
Samochód jest o osiem kilogramów lżejszy od RS-a. Całkowita masa własna modelu RS 6 Avant performance wynosi 2090 kg. To wynik zmniejszonej izolacji pomiędzy komorą silnika a wnętrzem oraz w tyle pojazdu. Bonus: wewnątrz auta jest też głośniej
Moc mocniejszego silnika 4.0 TFSI przekazywana jest do stałego napędu na wszystkie koła Quattro przez standardową, ośmiobiegową automatyczną skrzynię biegów Tiptronic, jednak z krótszymi czasami zmiany biegów.
Auto jest czteronapędową. Za rozdział mocy odpowiada mechaniczny międzyosiowy mechanizm różnicowy. Rozdziela on moc w stosunku 40:60, dając przewagę osi tylnej. Jednak w przypadku wystąpienia poślizgu, wyższy moment obrotowy przekazywany jest automatycznie na oś o lepszej przyczepności – do 70 procent może przepływać na oś przednią i do 85 procent – na oś tylną. Kolejna rzecz, to że samoblokujący międzyosiowy mechanizm różnicowy jest lżejszy i bardziej kompaktowy. To także wyraźnie wpływa na precyzyjniejsze pokonywanie zakrętów, zmniejsza też podsterowność przy limicie przyczepności.
22-calowe koła ze specjalnymi oponami
Nowe Audi RS 6 Avant Performance jest wyposażone standardowo w 21-calowe obręcze kół z odlewanego aluminium. Są stylizowane na 10-ramienne turbiny i obute w opony o rozmiarze 275/35. Dla wymagających więcej jest opcja: obok 22-calowych odlewanych felg aluminiowych, dostępne są również 22-calowe lekkie felgi w polerowanej metalicznej czerni, matowej szarości, matowej czerni lub matowym neodymowym złocie. Konstrukcja ażurowych szprych 5-Y wspomaga chłodzenie hamulców, a lżejsze obręcze są wytwarzane w zaawansowanym technologicznie procesie kucia i frezowania. Lekka felga jest o ok. 5 kilogramów lżejsza od 22-calowej felgi aluminiowej w podstawowym RS 6 Avant.
Auto obuto w specjalne opony Continental „Sport Contact 7” 285/30. Jak twierdzi Audi, odgrywają one kluczową rolę w zmniejszaniu masy. Opony mają lepszą przyczepność na suchej, ale i na mokrej nawierzchni. Podczas pokonywania zakrętów z dużą prędkością zmniejszają podsterowność. Nadto, dzięki nowym oponom, podczas hamowania od 100 do 0 km/h droga hamowania skraca się nawet o dwa metry.
Jak w każdym Audi z wyższej półki, system wyboru dynamiki jazdy Audi Drive Select pozwala kierowcy kontrolować charakter pojazdu. Dostępnych jest sześć profili: Efficiency, Comfort, Auto, Dynamic, a także dwa tryby RS1 i RS2, które można konfigurować samodzielnie.
Pakiet RS Dynamic w standardzie
Pakiet RS Dynamic jest elementem standardowego wyposażenia modelu RS 6 Performance. W jego skład wchodzą: podniesienie prędkości maksymalnej do 280 km/h, dynamiczny układ czterech kół skrętnych oraz sportowy mechanizm różnicowy Quattro na tylnej osi.
Opcjonalnie dostępny jest także pakiet RS Dynamic Plus, który oprócz wszystkich cech pakietu RS Dynamic, podnosi również prędkość maksymalną do 305 km/h i obejmuje ceramiczny układ hamulcowy RS. Zamawiający mogą wybrać zaciski hamulcowe w kolorze szarym, czerwonym lub niebieskim oraz tarcze przednie o średnicy 440 mm i tylne o średnicy 370 mm. Ceramiczny układ hamulcowy RS waży łącznie ok. 34 kg mniej niż jego stalowy odpowiednik.
Nowe kolory nadwozia i pakiety stylizacyjne
Nowe Audi RS 6 Avant Performance jest dostępne łącznie w 16 kolorach nadwozia. Po raz pierwszy w ofercie znalazły się metaliczny i matowy kolor niebieski Ascari Blue oraz matowy kolor srebrny Dew Silver. Modele Performance (RS6 Avant i RS7) wyróżniają się standardowymi elementami nadwozia RS w kolorze matowej szarości, w tym lusterkami zewnętrznymi, przednim spojlerem, przednimi klapami bocznymi, nakładkami na progi, relingami dachowymi oraz wykończeniem szyb bocznych i tylnego dyfuzora. W opcji dostępny jest również pakiet stylistyczny matowy karbon/czerń, w którym relingi dachowe i listwy na szybach bocznych są czarne. Pierścienie Audi i logo modelu są w zależności od wyboru klienta albo chromowane, albo czarne.
Nowe akcenty i funkcje wnętrza
Do wnętrza można wybrać jeden z pakietów stylistycznych RS. Do kolorów szarego i czerwonego dodano kolor niebieski. W tym ostatnim wypadku koło kierownicy z czarnej alcantary ma kontrastujące przeszycia w kolorze niebieskim Mercato, a dywaniki podłogowe, boki konsoli środkowej i gałka dźwigni zmiany biegów również mają kontrastujące niebieskie przeszycia. Pasy bezpieczeństwa są na całej powierzchni utrzymane w kolorze błękitu oceanicznego z dekoracyjnymi wstawkami o strukturze diagonalnej, z opcjonalnymi niebieskimi akcentami. Gałka dźwigni zmiany biegów oraz boki konsoli środkowej są wykonane z mikrofibry Dinamica, która składa się w około 45 procentach z przetworzonych włókien PET, a sportowe fotele pokryto skórzaną tapicerką Valcona perforowaną szwami o strukturze plastra miodu z kontrastującymi przeszyciami w kolorze niebieskim Mercato. Kolejną charakterystyczną cechą modelu jest dioda LED w przednich drzwiach, która po otwarciu drzwi na podłożu obok samochodu wyświetla napis „RS performance”.
Pakiety stylistyczne RS dostępne są w trzech wariantach kolorystycznych z opcjonalnymi dodatkami: dekoracyjnymi wstawkami, podłokietnikami w drzwiach i środkowym podłokietnikiem z mikrofibry Dinamica. Środkowy panel siedzeń jest z szarą, czerwoną lub niebieską wkładką. Przez sportową perforację prześwituje wybrany przez klienta kolor, a na oparciach siedzeń znajdują się wytłoczenia RS w pasującym kolorze. Klienci mogą skorzystać z nowego narzędzia wizualizacyjnego „Audi Exclusive Customizer” umożliwiającego utworzenie tysięcy indywidualnych kombinacji.
Wyświetlacze standardowego 12,3-calowego kokpitu cyfrowego Audi Virtual Cockpit Plus mają nowe funkcje, w tym wskaźnik zmiany biegów w trybie manualnej skrzyni biegów (zmienia kolor od zielonego, przez żółty do czerwonego, migając na obrotomierzu w sposób identyczny jak w sportach motorowych). Funkcja Launch Control sygnalizuje za pomocą nowych ikon najlepszy moment przyspieszenia podczas ruszania.
Czytaj też:
Ceny samochodów używanych znowu rosną. Trudna sytuacja rynkowaCzytaj też:
Co czwarte auto kupowane w Polsce to wóz z wyższej półki. Tesla rośnie bardzo szybko
Audi RS 6 Avant performance