Oto Mustang GTD. Najmocniejszy w historii rodziny, 800-konny, na publiczne drogi

Oto Mustang GTD. Najmocniejszy w historii rodziny, 800-konny, na publiczne drogi

Ford Mustang GTD
Ford Mustang GTD Źródło:Ford
Limitowana edycja dopuszczonego do ruchu ulicznego samochodu wyczynowego, zaprojektowanego równolegle z wyścigowym Mustangiem GT3, wkracza na rynek. Nazywa się Mustang GTD. Ma 800 koni i będzie kosztować ponad 300 tys. dolarów za sztukę.

Został zaprojektowany, by rozwijać ekstremalne prędkości. Zastosowano dużo włókna węglowego w nadwoziu, specjalne zawieszenie, które dostosowuje ustawienia sprężyn i prześwitu do warunków na torze lub na ulicy, aktywne elementy aerodynamiczne, doładowany mechanicznie silnik V8 z jedynym w swoim rodzaju układem smarowania z suchą miską olejową, 8-biegową, dwusprzęgłową przekładnię, przenoszącą napęd na tylną oś i wał napędowy z włókna węglowego dla niemal idealnego wyważenia masy, felgi magnezowe, opcjonalny, tytanowy układ wydechowy oraz węglowo-ceramiczne hamulce.

Rozwiązania pod maską Mustanga GTD pozwalają uzyskać ponad 800 KM i pokonać tor Nürburgring w czasie poniżej 7 minut.

Skąd się wziął Mustang GTD?

Ford Mustang GTD

Niewielka grupa członków zespołu Forda zbierała się w 2021 roku w blaszanym garażu, ukrytym za tunelem aerodynamicznym w Allen Park w stanie Michigan, aby po godzinach wykonać nową misję. Mieli zaprojektować Mustanga, który zmierzy się z najlepszymi europejskimi samochodami sportowymi. Rezultatem jest limitowana edycja ultra-wyczynowego, dopuszczonego do ruchu ulicznego samochodu.

Nowy Ford Mustang GTD w roczniku modelowym 2025 to technologiczny top. Jest inspirowany Mustangiem GT3, który w przyszłym roku weźmie udział w wyścigu Le Mans. Żaden Mustang nie był jeszcze tak mocny.

Każda część Mustanga GTD została zaprojektowana z myślą o konkretnym przeznaczeniu. Zaprojektowano go po to, by jeździł szybciej po torze, wykorzystując więcej zaawansowanych rozwiązań technicznych, niż samochody wyścigowe, na których bazuje. Mustang GTD został opracowany przez osoby stojące za samochodami wyścigowymi Forda – Mustangiem i zwycięskim modelem GT Le Mans. Jest to najszybszy Mustang w historii.

Aktywna aerodynamika

Ford Mustang GTD

Mustang GTD docisk zawdzięcza aktywnym elementom aerodynamicznym i przyczepności szerokich opon oraz zaawansowanemu zawieszeniu o podwójnej wysokości pracy – z przodu korzystającemu z krótkich wahaczy, z tyłu z układu wielowahaczowego. Samochód ma karbonowo-ceramiczne hamulce, a moc jest przenoszona poprzez zamontowaną z tyłu 8-biegową dwusprzęgłową skrzynię biegów i lekki wał napędowy z włókna węglowego, co zapewnia rozkład masy niemal 50/50. Sercem maszyny jest doładowany mechanicznie silnik V8 o pojemności 5,2 litra i mocy sięgającej 800 koni mechanicznych.

Mustang GTD został zaprojektowany i skonstruowany we współpracy Forda z firmą Multimatic, która opracowała Mustanga GT3, GT4 i Forda GT, zwycięzcę wyścigów Le Mans. Stylistyka GTD w pełni podporządkowana jest jego przeznaczeniu. Każda linia poprawia parametry aerodynamiczne podczas szybkiej jazdy na torze, poczynając od przedniego splittera, maski i błotników z otworami wentylacyjnymi, a kończąc na opcjonalnym, montowanym na słupku C, aktywnym tylnym spojlerze, unoszonym i opuszczanym hydraulicznie.

Ford Mustang GTD

W Mustangu GTD wykorzystano panele poszycia nadwozia z włókna węglowego, co znacznie zmniejsza masę, obniża środek ciężkości i poprawia szybkość reakcji na działania kierowcy. Błotniki, maska, pokrywa zastępująca klapę bagażnika, progi drzwi, przedni splitter, tylny dyfuzor i dach są wykonane z włókna węglowego, podobnie jak opcjonalne przednie i tylne dolne spojlery.

Opcjonalny jest pakiet aerodynamiczny, na który składa się m.in. obszerna osłona aerodynamiczna podwozia. Również został wykonany z włókna węglowego i obejmuje elementy będące nowością w sportach motorowych, a także pewne rozwiązania niedozwolone w wyścigach, jak hydraulicznie sterowane przednie owiewki, które w połączeniu z aktywnym tylnym spojlerem zarządzają przepływem powietrza zapewniając równowagę aerodynamiczną.

Tam, gdzie był bagażnik, znajduje się półaktywne zawieszenie, z hydraulicznym systemem sterowania i układ chłodzenia osi, który wykorzystuje charakterystyczną dla stylu pojazdów wyścigowych pokrywę z dwoma nawiewami, kierującymi powietrze z tylnej szyby do wnętrza i do wymienników oddających temperaturę.

Silnik najmocniejszy w historii

Ford Mustang GTD

Model wykorzystuje specjalnie opracowany doładowany mechanicznie silnik V8 o pojemności 5,2 litra z podwójnymi kolektorem dolotowym i pierwszym układem smarowania z suchą miską olejową, zamontowaną w Mustangu dopuszczonym do ruchu drogowego. Układ pomaga utrzymać smarowanie długotrwale forsowanego silnika na torze pełnym zakrętów. Jednostka napędowa, przekraczając 7500 obrotów na minutę generuje brutalne dźwięki za sprawą opcjonalnego, tytanowego układu wydechowego z aktywnymi zaworami.

Mustanga GTD obuto w przednie opony o szerokości 325 milimetrów – tak szerokie, jak tylne opony Forda GT – natomiast tylne opony o szerokości 345 milimetrów montowane są na 20-calowych, kutych felgach aluminiowych lub oferowanych w opcji kutych felgach magnezowych. Felgi magnezowe konstrukcją przypominają obręcze znane z wyścigowego Mustanga GT3.

Ford Mustang GTD

Mustang GTD jest wyposażony w nową wśród systemów Forda funkcję zmiennej kontroli trakcji w trybie torowym. Pozwala ona kierowcy przekraczać granice możliwości samochodu poprzez modulowanie mocy silnika i ograniczenie ingerencji układu kontroli trakcji. Zmian charakterystyki można dokonywać bez odrywania rąk od kierownicy, co pozwala kierowcy na dopasowanie parametrów wynikających z warunków na torze do swoich umiejętności.

Mustang GTD będzie sprzedawany w limitowanej liczbie egzemplarzy, a sugerowana przez producenta cena detaliczna zaczynać się będzie od około 300 tys. dolarów. Wóz będzie dostępny pod koniec 2024 lub na początku 2025 roku.

Galeria:
Ford Mustang GTD
Opracował:
Źródło: Ford