Nowe Lamborghini Lanzador. To przyszłość według włoskiego producenta

Nowe Lamborghini Lanzador. To przyszłość według włoskiego producenta

Lamborghini Lanzador
Lamborghini Lanzador Źródło:Lamborghini
Automobili Lamborghini zaprezentowało koncepcyjny model Lanzador podczas Monterey Car Week w Kalifornii w Stanach Zjednoczonych. Stanowi on wizję przyszłego, w pełni elektrycznego, czwartego seryjnie produkowanego samochodu włoskiej marki.

Samochód charakteryzują techniczne formy wraz z zupełnie nową koncepcją w zakresie osiągów. Produkcja seryjnego modelu Lamborghini Lanzador rozpocznie się w 2028 roku.

Lanzador to spełnienie ogłoszonej w 2021 roku strategii Direzione Cor Tauri włoskiej firmy, która wskazuje drogę w kierunku dekarbonizacji i elektryfikacji. Pierwszym modelem w pełni wpisującym się w projekt było Lamborghini Revuelto, które miało swoją premierę w marcu tego roku.

– Wraz z czwartym modelem koncepcyjnym uruchamiamy nowy segment samochodów: Ultra GT, który zapewni klientom nowe wrażenia z jazdy Lamborghini dzięki zastosowaniu pionierskich technologii. Koncepcja Lanzador wykorzystuje naszą filozofię supersportowego charakteru w połączeniu z nowymi technologiami i futurystycznym designem, doskonale wpisując się w naszą strategię Direzione Cor Tauri – mówi Stephan Winkelmann, prezes i dyrektor generalny Automobili Lamborghini.

Technologia przyszłości

Lamborghini Lanzador

W nowym koncepcyjnym modelu silnik elektryczny o dużej mocy na każdej osi zapewnia stały, w pełni elektryczny napęd o szczytowej mocy jednego megawata. Jak pisze Lamborghini, sprawdzi się w każdych warunkach, na każdej nawierzchni oraz przy każdym stylu jazdy. Napęd na wszystkie koła oferuje również aktywne wektorowanie momentu obrotowego na tylnej osi. Dzięki temu rozwiązaniu, samochód zapewnia dynamiczne zachowanie na zakrętach. Energia jest dostarczana przez wysokowydajny akumulator nowej generacji. Wysokie osiągi samochodu zapewni również nowoczesne oprogramowanie oraz systemy sterowania.

Systemy sterowania

W modelu koncepcyjnym wprowadzono pilota, który samodzielnie reguluje systemy sterowania podczas jazdy za pomocą elementów znajdujących się na sportowej kierownicy. Kierowca może w ten sposób aktywnie wpływać na zachowanie samochodu, a tym samym stworzyć indywidualny charakter pojazdu. Lamborghini stworzyło trzy kluczowe dla samochodu koncepcyjnego systemy sterowania: kontrolę dynamiki jazdy, aktywną aerodynamikę oraz aktywne zawieszenie.

Lamborghini Lanzador

W nowo opracowanym systemie kontroli dynamiki jazdy Lamborghini Dinamica Veicolo Integrata (LDVI) wykorzystano znacznie więcej zintegrowanych czujników i siłowników, dzięki którym powstaje dokładny algorytm zachowania samochodu. Pozwala to na bardziej precyzyjne dostosowanie charakteru jazdy do kierowcy.

System aktywnej aerodynamiki ALA (Aerodinamica Lamborghini Attiva) zwiększa zasięg na jednym ładowaniu akumulatora, jednocześnie poprawiając osiągi. Wykorzystana siła docisku przy wyższych prędkościach na zakrętach oraz najniższy możliwy opór powietrza przy maksymalnej prędkości mogą być regulowane w Lanzadorze, tak by uzyskać najlepszą wydajność samochodu. Technologia została zastosowana wcześniej w modelach Huracán Performante i Aventador SVJ.

Dzięki systemowi aktywnego zawieszenia, w tym zastosowaniu skrętnej tylnej osi i zawieszenia pneumatycznego, Lanzador w sposób optymalny dostosowuje się do każdej sytuacji na drodze za pomocą elementów sterujących na kierownicy.

Lamborghini Lanzador

W modelu koncepcyjnym, element sterujący oblicza niezbędny bądź pożądany moment obrotowy dla każdej osi indywidualnie w ciągu milisekund, z kolei dwa silniki obsługują lewą i prawą stronę tylnej osi.

Wheelspeed Control

Dzięki systemowi Wheelspeed Control Lamborghini bardzo precyzyjnie reguluje moc i siłę na poszczególnych kołach, zapewniając bardziej precyzyjne wchodzenie w zakręty oraz bezpośrednią i szybką jazdę na szczególnie krętych drogach i przy silnym przyspieszeniu.

Design elektrycznego Lamborghini

Lamborghini Lanzador

Projekt samochodu koncepcyjnego GT jest inspirowany statkami kosmicznymi. Projekt nadwozia to napięte, czyste linie, charakterystyczne dla Lamborghini. Inspiracje czerpano z legendarnych modeli marki, w tym Sesto Elemento, Murciélago i Countacha LPI 800-4.

Smukłe reflektory czerpią inspirację z Countacha LPI 800-4, podczas gdy tylne światła w kształcie sześciokąta zawierają charakterystyczną sygnaturę świetlną z trzema elementami LED po każdej stronie. Typowe elementy stylistyczne, takie jak Y i sześciokąt, które charakteryzują design Lamborghini od samego początku, można znaleźć w całym samochodzie, w tym w tylnych światłach i we wnętrzu.

Samochód koncepcyjny zyskał kolor nadwozia o nazwie Azzurro Abissale specjalnie zaprojektowany i opracowany na potrzeby prezentacji Monterey Car Week.

Eko-materiały we wnętrzu

Wnętrze zostało wykonane niemal w całości z ekologicznych materiałów wyprodukowanych we Włoszech. Wysokiej klasy wełna Merino (od włoskiej firmy z certyfikatem B) stanowi obicie deski rozdzielczej i foteli, a do przeszyć wykorzystano kolorowe nici wytworzone z regenerowanego nylonu pochodzącego z recyklingu. Inne elementy wnętrza, takie jak pianka foteli sportowych, wykonana została z włókien pochodzących z recyklingu i wydrukowanych w 3D.

Czytaj też:
Urus i Huracán napędzają Lamborghini. Firma ma rekordowe zyski
Czytaj też:
Miał tylko odprowadzić Lamborghini szefa do Niemiec. Nie wytrzymał i wypróbował jego osiągi
Czytaj też:
Lamborghini pokazało SC63: hybrydową wyścigówkę na nowe czasy

Opracował:
Źródło: Lamborghini