Mercedes-Benz 540 K Special Roadster z 1937 roku najlepszym autem w konkursie elegancji w Pebble Beach

Mercedes-Benz 540 K Special Roadster z 1937 roku najlepszym autem w konkursie elegancji w Pebble Beach

Mercedes-Benz 540 K Special Roadster z nagrodą Best of Show w konkursie elegancji w Pebble Beach
Mercedes-Benz 540 K Special Roadster z nagrodą Best of Show w konkursie elegancji w Pebble Beach Źródło:Mercedes-Benz
Luksusowy i mechanicznie doładowany model Mercedesa-Benza z rzadkim nadwoziem –zbudowany w 1937 r. dla króla Afganistanu i odrestaurowany we współpracy z Mercedes-Benz Heritage – zdobył prestiżowy tytuł Best of Show podczas konkursu elegancji Pebble Beach Concours d’Elegance 2023.

Best of Show podczas konkursu elegancji Pebble Beach Concours d’Elegance 2023 to finałowe wydarzenie motoryzacyjnego tygodnia odbywającego się w Kalifornii w dniach 17-20 sierpnia. Sportowo-luksusowy samochód z gwiazdą zwyciężył w głosowaniu jury, rywalizując z klasycznymi, ekskluzywnymi automobilami najwyższej klasy.
Jego wygrana przyniosła dziesiąty już tytuł Best of Show dla samochodu Mercedesa-Benza od pierwszej edycji Pebble Beach Concours d'Elegance w 1950 r.

Klasyczny wygląd zwycięskiego auta

540 K Special Roadster został zamówiony w maju 1937 r. dla Mohammeda Zahira Shaha, króla Afganistanu,
i dostarczony we wrześniu tego samego roku. Król zdecydował się na Mercedesa-Benza Special Roadster z nadwoziem Sindelfingen. To była wówczas elegancka rzeźba, ale z wysokimi osiągami.

Auto charakteryzują modne wówczas zaokrąglone kontury nadwozia, z cofniętą chłodnicą, wysoko umiejscowione drzwi oraz tył o płynnych liniach, z ukrytym kołem zapasowym. W ciągu siedmiu dekad samochód zmieniał właściciela zaledwie pięć razy. Obecny kupił go na aukcji podczas motoryzacyjnego tygodnia w Pebble Beach w 2022 r. Zapłacił 9,9 mln dolarów.

Renowacja razem z Mercedes-Benz Heritage

W ciągu kilku ostatnich miesięcy 540 K Special Roadster został odrestaurowany przez firmę RM Auto Restoration, zgodnie z surowymi standardami autentyczności i w ścisłej współpracy z centrum renowacji klasyków z gwiazdą – Mercedes-Benz Classic Centre. Istotną rolę odegrała szczegółowa dokumentacja historii królewskiego samochodu, znajdująca się w archiwum Mercedes-Benz Classic w Fellbach.

Know-how obejmuje ekspertyzy Mercedes-Benz Classic, szczególnie cenione w przypadku najrzadszych historycznych aut Mercedesa. Każda z nich stanowi dokument oryginalności i bazuje na badaniach firmowego archiwum oraz na analizie samego pojazdu – m.in. z uwzględnieniem zastosowanych materiałów. Stanowi to podstawę do stworzenia szczegółowej historii samochodu i dokładnej oceny jego autentyczności.

Historia zwycięskiego samochodu

540 K Special Roadster został zamówiony przez afgański dwór królewski w 1937 r. W połowie lat 40 XX wieku wykształcony we Francji monarcha sprowadził wóz do ambasady Afganistanu w Paryżu. W 1950 r. doładowany samochód przybył do Wielkiej Brytanii jako prezent dla królewskiego zięcia, a trzy lata później został sprzedany kolekcjonerowi z USA. Na przestrzeni kolejnych dekad 540 K Special Roadster był starannie konserwowany
i zachował się w autentycznym stanie. Do chwili obecnej ma na liczniku niewiele przejechanych kilometrów.

Właściciel-kolekcjoner triumfował kolejny raz

Obecnym właścicielem automobilu jest Jim Patterson. Z jego kolekcji pochodzą także inni zwycięzcy Best of Show w Pebble Beach Concours d'Elegance:

  • z 2015 r. – Isotta Fraschini Tipo 8A Worblaufen Cabriolet, rok produkcji 1924,
  • z 2010 r. – Delage D8 S de Villars Roadster, rocznik 1933.

Ostatnie samochody Mercedesa-Benza, które zdobyły nagrodę Best of Show, to Mercedes-Benz 540 K Autobahnkurier Arturo (właścicielka: Deborah Keller, 2021 r.) oraz Mercedes-Benz Type S Touring Car z nadwoziem Barker (właściciel: Bruce McCawa, 2017 r.).

Od lutego 1934 do listopada 1939 r. fabryka w Untertürkheim wyprodukowała łącznie 760 podwozi dla modeli 500 K i 540 K serii W 29. 354 z nich miało silnik o pojemności 5,0 l, a 406 – jednostkę 5,4 l, stosowaną od 1936 r. Do wyboru było dziewięć wariantów nadwozia; powstawały one w warsztacie pojazdów specjalnych w fabryce w Sindelfingen. Z nadwoziem roadster zbudowano 60 egzemplarzy modelu.

Opracował:
Źródło: Mercedes-Benz Heritage