Czego oczekują od służbowego auta najmniejsi przedsiębiorcy?

Czego oczekują od służbowego auta najmniejsi przedsiębiorcy?

Leasing
Leasing Źródło:Santander Consumer Multirent
Badanie przeprowadzone przez IBRiS odpowiada na podstawowe pytania: jakie są oczekiwania wobec samochodów najmniejszych przedsiębiorców?

Przedstawiciele jednoosobowych, mikro i małych firm w Polsce, stoją obecnie przed trudnymi decyzjami dotyczącymi finansów i rozwoju. Inflacja, decyzje Rady Polityki Pieniężnej czy sytuacja geopolityczna bezpośrednio wpływają na kondycję najmniejszych podmiotów gospodarczych oraz ich zdolność prowadzenia biznesu. W tych okolicznościach, również wybór formy finansowania samochodu służbowego, będzie jednym z ważniejszych dla najmniejszych przedsiębiorców. Na czym im najbardziej zależy jeśli chodzi o auta firmowe i co wpływa na ich decyzje odnośnie wyboru pojazdu?

Przewidywalna pierwsza trójka

Według badania IBRiS głównymi aspektami branymi pod uwagę przy wyborze auta służbowego są cena (44 proc.), koszty eksploatacji (37 proc.) oraz niezawodność (36 proc.).

Najczęściej wybieraną klasą samochodów służbowych jest auto dostawcze (27 proc.), duży SUV (20 proc.) i auto z segmentu D (19 proc.). Najmniej badanych zdecydowałby się na auto sportowe (4 proc.) lub terenowe (5 proc.).

Z badania przeprowadzonego przez IBRiS (na zlecenie Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów) wśród przedstawicieli firm jednoosobowych, mikro- i małych przedsiębiorstw, wynika, że coraz częściej są oni otwarci na inne formy umożliwiające finansowanie samochodu służbowego niż klasyczny leasing, kredyt czy zakup za gotówkę.

Świadomość oferty wynajmu długoterminowego wzrosła o 7 proc. w porównaniu do poprzedniego badania przeprowadzonego w listopadzie 2022 roku. Zauważalny jest także wzrost zainteresowania wynajmem długoterminowym wśród najmniejszych przedsiębiorców – z 17 proc. do 23 proc. zwiększyła się liczba respondentów, którzy zdecydowaliby się na taką formę finansowania.

Prestiż bez większego znaczenia

Najnowsze badanie wykazało, że przy wyborze samochodu służbowego, najmniejsi przedsiębiorcy częściej kierowaliby się aspektami praktycznymi i ekonomią (koszty eksploatacji i spalanie) niż estetyką, prestiżem czy nowoczesnością. Wyniki potwierdzają, że dla przedstawicieli małych biznesów, kwestie finansowe oraz funkcjonalność mają największe znaczenie. Za ceną, kosztami eksploatacji i niezawodnością, na kolejnych miejscach znalazły się takie cechy jak wielkość samochodu (23 proc.), wysokość miesięcznej raty (21 proc.) oraz parametry techniczne, takie jak moc silnika (19 proc.).

Co branża to inne oczekiwania, poza podstawowymi

Oczekiwania zależą też od branży. Na przykład dla przedsiębiorców z branży budowlanej ważna będzie też wielkość auta i pojemność bagażnika, co wskazują jako najważniejsze cechy, zaraz po cenie, ekonomii spalania i kosztach eksploatacji. W branży beauty największą wagę (poza również wskazaną priorytetowo ekonomią spalania, kosztami eksploatacji i niezawodnością), przywiązuje się na równi do ceny oraz dodatkowych udogodnień poprawiających komfort jazdy.

– Świadomość oferty wynajmu długoterminowego oraz jego benefitów stale wzrasta wśród najmniejszych przedsiębiorców w Polsce. Rynek wynajmu długoterminowego urósł na koniec pierwszego półrocza 2023 r. o 10,5 proc. rok do roku i takie wysokie, dwucyfrowe tempo wzrostu utrzymuje się już od dłuższego czasu. To świadczy nie o jednorazowym zwiększeniu zainteresowania, ale o stałym trendzie na polskim rynku – komentuje Robert Antczak, prezes zarządu Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP).

Badanie wykazało również, że preferencje dotyczące klasy i rodzaju samochodu różnią się w zależności od profilu działalności, a także wielkości przedsiębiorstwa. Małe firmy (10-49 pracowników) najczęściej decydują się na auta dostawcze (56 proc.) oraz małe miejskie samochody (segment A lub B), który wskazało 18 proc. badanych. Osoby prowadzące jednoosobowe działalności wybierają (30 proc.) najczęściej segment D (limuzyny, kombi, hatchback klasy średniej) oraz duże SUV-y (26 proc.).

Opracował:
Źródło: PZWLP