Fałszerze wzięli na cel Mercedesa-Benza. To walka z wiatrakami, ale nie wolni składać broni

Fałszerze wzięli na cel Mercedesa-Benza. To walka z wiatrakami, ale nie wolni składać broni

Podrabiane elementy są niebezpieczne
Podrabiane elementy są niebezpieczne Źródło:Mercedes-Benz
Wyjątkowo chętnie fałszerze podrabiają części Mercedesa-Benza. Jeszcze nie całe samochody (pewnie by mogli), ale i tak problem jest ogromny.

Jak czytamy, tylko W 2022 r., w wyniku ponad 620 nalotów służb celnych oraz organów ścigania, przechwycono ponad 1,6 miliona podrobionych produktów Mercedes-Benz. Niemiecka firma ma z tego powodu specjalny zespół ds. ochrony marki, który koncentruje się na podróbkach istotnych dla bezpieczeństwa.

Skala problemu jest ogromna. Światowy handel podrabianymi produktami Mercedesa-Benza stale rośnie, szczególnie w internecie. W 2022 r. odnotowano kolejny znaczący wzrost aktywności w temacie podróbek. Głównie dotyczyło to mediów społecznościowych i platform handlowych.

Ogromny wzrost fałszerstw

W porównaniu z rokiem 2021 liczba usuniętych ofert zawierających podróbki w odpowiednich serwisach internetowych wzrosła o ponad 23 proc. do przeszło 155 000 przypadków. W 2022 r. przejęto łącznie ponad 1,6 mln podrobionych produktów.

Czy to wyłącznie problem biznesowy? Czy tylko wyłącznie złodziejstwo? Otóż nie, bo jakość podróbek zazwyczaj jest słaba i nie spełnia minimalnych wymogów w zakresie bezpieczeństwa. W istocie podrabianie stanowi poważne ryzyko dla zdrowia oraz bezpieczeństwa użytkowników dróg.

Mercedes-Benz przeszedł od wiedzy, do czynów. Aby położyć kres fałszerstwom, powołano globalny zespół w centrum kompetencji Mercedesa-Benza ds. własności intelektualnej. Ściśle współpracuje on ze służbami celnymi i organami ścigania na całym świecie.

Jak się dowiadujemy, zorganizowane gangi fałszerzy zazwyczaj produkują towary niskiej jakości i często niebezpieczne, w dodatku w nieludzkich warunkach, bez poszanowania praw człowieka, norm środowiskowych oraz bezpieczeństwa i higieny pracy. – Walczymy z tym masowo, ponieważ szkodzą one nie tylko konsumentom, ale także lokalnym pracownikom i całemu społeczeństwu. Fałszerze są bardzo aktywni i stale poszerzają swoją ofertę – mówi Renata Jungo Brüngger, członek zarządu Mercedes-Benz Group AG ds. uczciwości, zarządzania i zrównoważonego rozwoju.

Co podrabiają?

Typowe cele piratów to tarcze hamulcowe, obręcze oraz części nadwozia i układu kierowniczego. Mercedes-Benz przyznaje, że podrabiane produkty często trudno wizualnie odróżnić od oryginalnych części. Jednak trzeba próbować.

– W zeszłym roku skala handlu podrobionymi produktami za pośrednictwem platform internetowych i mediów społecznościowych gwałtownie wzrosła. Osoby odpowiadające za ochronę naszej marki skupiają się na podróbkach istotnych dla bezpieczeństwa, ponieważ stanowią one zagrożenie dla ludzi. Śledzimy jednak również rozwijający się model biznesowy branży podróbek w obszarze towarów cyfrowych. W 2022 r. z platform internetowych usunięto łącznie ponad 155 000 ofert podrabianych produktów – mówi Florian Adt, dyrektor operacyjny i główny radca prawny w Mercedes-Benz Intellectual Property GmbH & Co.

Co zrobić, by nie paść ofiarą fałszerzy? Mercedes-Benz radzi, by podczas zakupów konsumenci zastosowali się do kilku prostych reguł. Trzeba zacząć od skrupulatnego przeanalizowania wyróżnionych ofert – typowymi sygnałami alarmowymi w przypadku podrabianych produktów są: znacząco niska cena, widoczna dyskusyjna jakość produktu lub sprzedaż za pośrednictwem wątpliwych źródeł internetowych. Bywa, że już na podstawie zdjęć lub oznaczeń produktów widać, że nie mogą one być oryginalne, ponieważ Mercedes-Benz w ogóle nie wytwarza takich artykułów.

Opracował:
Źródło: Mercedes-Benz