To jasne, że sytuacja jest złożona, bo wiele różnych czynników wpływa na to, ile pieniędzy można zażądać za używany samochód. Czasami oczekiwana wartość pojazdu drastycznie spada, a sam pojazd staje się kosztowną pułapką. Wśród czynników na to wpływających jest fakt, ilu poprzednich właścicieli miał używany samochód. Carfax zbadał, jak ryzykowne są pojazdy z dwoma lub więcej poprzednimi właścicielami.
Mało i droższe
Samochody w doskonałym stanie, posiadające tylko jednego właściciela to swego rodzaju jednorożec na polskim rynku samochodów używanych. Niewielka liczba samochodów, które trafiają na rynek, cieszy się naprawdę dużą popularnością, a ceny są wysokie. Dla sprzedających świetna sytuacja, dla kupujących prawdziwe wyzwanie.
Ogólny rozkład (rynek polski) samochodów z...
-
... jednym właścicielem – 15 proc.
-
... 2-4 właścicielami – 75 proc.
-
... 5+ właścicielami – 10 proc.
Polska jest klasycznym rynkiem samochodów używanych, zdecydowana większość z ponad 23 milionów samochodów była w posiadaniu dwóch lub więcej właścicieli, 85 proc. zmieniło właściciela kilka razy. A już od pierwszej zmiany właściciela udział samochodów obarczonych ryzykiem gwałtownie rośnie, jak pokazuje rozkład ryzyka w grupach właścicieli.
Jak wskazują badania, odsetek samochodów z ryzykiem, które:
-
... miały jednego właściciela – 38 proc.
-
... miały dwóch właścicieli – 84 proc.
-
... miały trzech lub więcej właścicieli – 84 proc.
Sam fakt, że samochód miał dwóch właścicieli zamiast jednego, zwiększa ryzyko wejścia w posiadanie samochodu z zagrożeniami o ponad 120 proc. Obejmują one poważne sytuacje, takie jak wypadki, wcześniejsze uszkodzenia i niespójność przebiegu, ale także pojazdy importowane z niepewną historią, wycofane z rynku i alternatywnie zastosowane, np. jako taksówki lub inne pojazdy komercyjne.
Ekstremalne różnice między samochodami z jednym właścicielem, a pojazdami z dwoma lub więcej właścicielami można bardzo dobrze zilustrować ryzykiem wypadków i uszkodzeń. W każdej grupie wiekowej ryzyko złapania samochodu z wcześniejszymi uszkodzeniami jest wielokrotnie wyższe niż w przypadku samochodów, które do tej pory miały tylko jednego właściciela. Oto jak bardzo wzrasta ryzyko w poszczególnych grupach wiekowych:
0-5 lat
-
1 właściciel vs. 2-4 właścicieli – +68 proc.
-
1 właściciel vs. 5+ właścicieli – +97 proc.
5-10 lat
-
1-właściciel vs. 2-4 właścicieli – +53 proc.
-
1-właściciel vs. 5+-właściciel – +63 proc.
10-15 lat
-
1-właściciel vs. 2-4 właścicieli – +67 proc.
-
1-właściciel vs. 5+-właściciel – +65 proc.
15-20 lat
-
1-właściciel vs. 2-4 właścicieli – +163 proc.
-
1-właściciel vs. 5+-właściciel – +193 proc.
20-25 lat
-
1-właściciel vs. 2-4 właścicieli – +281 proc.
-
1 właściciel vs. 5+ właścicieli – +300 proc.
Jak pisze twórca badania, należy zachować szczególną ostrożność w przypadku samochodów z 1 właścicielem w grupach wiekowych 5-10 lat i 10-15 lat. Tutaj mniej więcej co drugi samochód miał już wypadek lub inne uszkodzenie.
Liczby te jasno pokazują jednak, że pojazd, który do tej pory miał tylko jednego właściciela, będzie obarczny znacznie mniejszym ryzykiem niż porównywalne pojazdy z kilkoma poprzednimi właścicielami. Z drugiej strony, może to być również interesujące dla łowców okazji. Profesjonalnie naprawiony pojazd z udokumentowaną naprawą, można kupić w niższej cenie niż średnia rynkowa. A jeśli samochód używany nie jest kupowany w celu dalszej odsprzedaży i zarobku, możne to być dobry interes.
Czytaj też:
Rekordowy w tym roku wzrost importu samochodów używanych. Będzie z czego wybieraćCzytaj też:
Jak odświeżyć wygląd swojego samochodu i przedłużyć jego żywotność?