Sensacyjna wiadomość od Izery. Auta polskie i chińskie będą zjeżdżać z jednej taśmy?

Sensacyjna wiadomość od Izery. Auta polskie i chińskie będą zjeżdżać z jednej taśmy?

Detale Izery, polskiego samochodu elektrycznego
Detale Izery, polskiego samochodu elektrycznegoŹródło:EMP
Sensacyjne informacje płyną z obozu Izery, polskiego elektryka. Wszystko wskazuje na to, że w fabryce Izery w Jaworznie, powstawać będą równolegle auta polskie i chińskie. Geely (właściciel Volvo) jest partnerem EMP (właściciel Izery) jeśli chodzi o platformę. Wszystko ustalił Dziennik.pl.

Dziennik.pl w bardzo długim materiale szczegółowo wyjaśnia zależności między Izerą, a Geely (to jeden z większych chińskich koncernów, którego inwazja na Europę zaczęła się już dawno, od przejęcia Volvo). Gelly będzie dostawcą platformy, na której budowana będzie Izera: najpierw jako SUV, potem sedan klasy kompakt, na końcu także kombi. Oczywiście jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem.

Skupmy się na najważniejszych wątkach ustaleń Dziennika.pl. Otóż medium donosi, że Izera (a konkretnie spółka ElectroMobility Poland, która jest właścicielem marki, a należy do Skarbu Państwa), wybrała właśnie dostawcę baterii.

Geely wejdzie do Jaworzna?

Nowy partner to jedno, ale drugie – dużo ważniejsze – trwają rozmowy w sprawie wspólnego powstawania aut Izery i Geely w budowanej (to znaczy zacznie być budowana) fabryce w Jaworznie. Zresztą ma ona spełniać chińskie standardy obecne w zakładzie marki Zeekr (należy do Geely) w Hangzhou. Produkcja jest niemal całkowicie zautomatyzowana.

Dziennik.pl cytuje rzecznika prasowego EMP, Pawła Tomaszka: – Izera będzie budowana na platformie wykorzystywanej w innych markach grupy Geely. Temat współdzielenia mocy produkcyjnych jest jednym z wątków w rozmowach z naszym partnerem technologicznym – powiedział Paweł Tomaszek z EMP.

Nie ma mowy o „twardym” przejęciu

Co jeszcze zdradził rzecznik EMP medium? – Nie bierzemy pod uwagę przejęcia naszej marki przez Geely. Izera jest i będzie polską marką. Tutaj narodził się pomysł, tutaj podejmowane są decyzje i kontrola procesami i tutaj będzie się odbywać cała produkcja – stwierdził Tomaszek w rozmowie z Dziennikiem.pl.

Dodajmy na koniec, że sprawa jest rozwojowa. Ale gdyby wszystko się potwierdziło, Geely produkowałoby swoje auta, to znaczy swoich marek, w Jaworznie, wespół z Izerą. To oznaczałoby, że Geely zyskałoby przyczółek do ekspansji nie tylko w Polsce, ale w Europie. Można domniemywać, że taki jest główny cel Chińczyków: dać Polakom platformę, a w zamian produkować swoje auta w polskich fabrykach (według własnych surowych standardów), po czym sprzedawać je na całym kontynencie.

Czytaj też:
Izera wciąż w sferze marzeń. NIK wzięła pod lupę spółkę, która ma wyprodukować polskiego elektryka
Czytaj też:
Duże wydatki w ElectroMobility Poland. Kiedy ruszy produkcja Izery?

Opracował:
Źródło: Dziennik.pl