Jeep Wrangler 2024, czyli po liftingu. Terenówka wjeżdża do Europy

Jeep Wrangler 2024, czyli po liftingu. Terenówka wjeżdża do Europy

Jeep Wrangler MY 2024
Jeep Wrangler MY 2024 Źródło:Stellantis
Odmieniony Wrangler, najsłynniejsza terenówka Jeepa, wjeżdża na europejski rynek. Zdolności poza asfaltem to jedno, ale w aucie zmieniono też sporo pod względem elektryfikacji.

Najnowsza ewolucja terenówki przede wszystkim wprowadza nowe technologie i zaawansowane funkcje w zakresie bezpieczeństwa. Z ciekawszych rzeczy: w nowym modelu zastosowano po raz pierwszy odciążoną tylną oś Dana „full-float”. Z kolei we wnętrzu oferowane w standardzie są: fotele przednie, regulowane elektrycznie w 12 kierunkach, system multimedialny Uconnect 5 z 12,3” ekranem dotykowym i kurtyny boczne dla pasażerów pierwszego i drugiego rzędu siedzeń.

Dwie wersje, w terenie obie dadzą radę

W Europie Jeep Wrangler 2024 będzie dostępny w wersji Sahara i Rubicon. Pierwsze samochody w wersji 4xe pojawią się w salonach europejskich dealerów w pierwszej połowie 2024 roku.

Nowy Jeep Wrangler 4xe MY2024 jest wyposażony w dwa zaawansowane systemy 4x4:

  • System napędu Rock-Trac full-time
  • System napędu Selec-Trac full-time
  • Współczynnik pełzania to do 77:1
  • Głębokość brodzenia to do 760 mm przy prędkości 8 km/h
  • Kąt natarcia: do 36,6 stopni
  • Kąt rampowy: do 21,4 stopni
  • Kąt zejścia: do 31,8 stopni
  • Prześwit: do 253mm

Wyposażenie standardowe obejmuje przednie i tylne osie Dana, dwubiegową skrzynię rozdzielczą, system kontroli trakcji, zaczepy holownicze, hamulce tarczowe na wszystkich czterech kołach, cztery osłony podwozia i minimalny rozmiar opon o średnicy 81 cm.

Klienci nowego Wranglera mogą zamówić fabrycznie montowane odciążone osie „full-float” do ciężkich zastosowań typu „heavy-duty”. Dzięki zastosowaniu odciążonej konstrukcji osi typu „full-float” ciężar pojazdu przenoszony jest na rurę półosi, a nie tylko na półoś napędową. Półoś jest zatem poddawana jedynie obciążeniom skrętnym, a jej jedyną funkcją jest przenoszenie napędu na piastę koła. Dzięki temu oś jest mocniejsza i bardziej wytrzymała.

Wyposażenie off-roadowe to m.in:

  • Pierwsza oś tylna Dana 44 HD typu „full-float”
  • System Rock-Trac part-time z reduktorem „4LO" o przełożeniu 4:1
  • Elektronicznie rozłączany stabilizator osi przedniej
  • Elektroniczna blokada przedniej i tylnej osi Tru-Lok
  • 17-calowe felgi aluminiowe z oponami BFGoodrich mud-terrain.

W roku modelowym 2024, Wrangler nadal wykorzystuje konfigurację pięcio-wahaczowego zawieszenia. Przednie zawieszenie Wranglera obejmuje dwa górne i dwa dolne wahacze z wysokowytrzymałej stali oraz poprzeczny drążek reakcyjny. Pięcio-wahaczowe zawieszenie tylne ma podobny układ jak zawieszenie przednie, z dwoma górnymi i dwoma dolnymi wahaczami wykonanymi z wysokiej jakości wytrzymałej stali, zapewniającymi kontrolę nad osią wzdłużną, oraz poprzecznym drążkiem reakcyjnym zapewniającym kontrolę nad osią boczną.

Design Jeepa: nowy grill, wzory kół i opcje

Siedmioszczelinowy grill Wranglera MY2024 ma odświeżony wygląd i wyróżnia się czarnymi, wypukłymi szczelinami z ramką w kolorze szary metalik i obramowaniem w kolorze nadwozia (srebrne platynowe szczeliny i ramki w wersji Sahara). Jest smuklejszy zarówno wizualnie, jak i faktycznie. Nowy grill posiada czarne, wypukłe pionowe szczeliny poprawiające chłodzenie.

Auto dostało do wyboru dwa twarde dachy (w kolorze czarnym i nadwozia), ekskluzywny dach Sky One-Touch, system Sunrider zakładany na twardy dach i zespół podwójnych niepełnych drzwi. Nowy Wrangler jest dostępny w 10 kolorach nadwozia. Są to: nowy Anvil, Earl, Firecracker Red, Granite Crystal, Silver Zynith, High Velocity, Hydro Blue, Sarge, Bright White i Black.

Jeep Wrangler 4xe

Kluczowe elementy układu napędowego Wranglera 4xe (moc 380 KM i moment obrotowy 637 Nm):

  • Dwulitrowy silnik R-4 z turbodoładowaniem
  • Silnik elektryczny z funkcją generatora montowany przy silniku
  • Trakcyjny silnik elektryczny zintegrowany z ośmiostopniową przekładnią automatyczną
  • 400-woltowy, 17-kWh, 96-ogniwowy pakiet akumulatorów litowo-jonowych z technologią NMC (Nikiel, Mangan, Kobalt)

Tryby E Selec (umożliwiają kierowcy dostosowanie hybrydowego układu napędowego do konkretnej podróży)

  • Tryb hybrydowy: tryb domyślny łączy moment obrotowy z benzynowego silnika 2,0-litrowego i silnika elektrycznego. W tym trybie układ napędowy najpierw będzie korzystał z akumulatora, a następnie dodawał napęd z 2,0-litrowego turbodoładowanego silnika R-4, gdy akumulator osiągnie minimalny stan naładowania.
  • Tryb elektryczny: układ napędowy działa przy bezemisyjnym wytwarzaniu energii elektrycznej, dopóki akumulator nie osiągnie minimalnego poziomu naładowania lub kierowca nie potrzebuje większego momentu obrotowego (szeroko otwarta przepustnica), wówczas uruchamia się 2,0- litrowy silnik.
  • Tryb eSave: daje priorytet napędowi z 2,0-litrowego silnika, oszczędzając akumulator do późniejszego wykorzystania, np. do jazdy z napędem elektrycznym w terenie lub w mieście, gdzie napęd spalinowy jest zabroniony.

2,0-litrowy silnik benzynowy R-4 z turbodoładowaniem

Na wybranych rynkach, takich jak Niemcy, Włochy, Polska i Hiszpania, do sprzedaży trafi limitowana partia 350 sztuk Wranglera 2024 z 2,0-litrowym silnikiem benzynowym R-4 z turbodoładowaniem.

2,0-litrowy, turbodoładowany silnik czterocylindrowy z funkcją Engine Stop-Start (ESS) ma moc 272 KM i moment obrotowy 400 Nm. W standardzie jest zestawiony z ośmiobiegową automatyczną skrzynią biegów.

Czytaj też:
Nowe limitowane wersje Jeepa Compassa. Od razu w promocji
Czytaj też:
Jeep kusi klientów specjalną ofertą finansowania Renegade'a

Opracował:
Źródło: Stellantis