Droga ekspresowa S74 w przyszłości połączy województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie. Największym miastem, przez które ma przebiegać ta ekspresówka, są Kielce. Łączna długość trasy S74 wyniesie 206 km. Po jej oddaniu skorzystają z niej zarówno kierowcy poruszający się w obrębie Gór Świętokrzyskich, jak i potrzebujący szybko przedostać się z Kielc do węzłów autostradowych w Łodzi lub przejść granicznych na Podkarpaciu. Aktualnie trwa realizacja czterech odcinków S74 w województwie świętokrzyskim o łącznej długości przekraczającej 55 km.
Powstaną 32 obiekty inżynierskie
Podpisana właśnie umowa dotyczy zaprojektowania i wybudowania nowego odcinka drogi ekspresowej S74 od granicy województw łódzkiego i świętokrzyskiego do Mniowa. Będzie miał ok. 27,5 km i połączy się z fragmentem realizowanej obecnie drogi ekspresowej od Mniowa do węzła Kielce Zachód.
Na terenie powiatu koneckiego i kieleckiego wybudowana zostanie dwujezdniowa droga ekspresowa, poprowadzona częściowo po nowym śladzie m.in. jako obwodnica miejscowości Smyków. W ramach inwestycji planowana jest budowa trzech węzłów drogowych, powstanie 12 wiaduktów dla zwierząt dużych i średnich, przejście górne dla zwierząt średnich, 6 mostów zintegrowanych z przejściami dla zwierząt, a także 10 wiaduktów w ciągach dróg (ekspresowej i poprzecznych).
Najdroższa inwestycja drogowa w woj. świętokrzyskim
Wykonawcą nowego odcinka S74 jest firma Stecol Corporation, a koszt realizacji inwestycji to ok. 1 mld zł. 27,5-kilometrowy fragment ekspresówki w woj. świętokrzyskim ma zostać wybudowany w ciągu 39 miesięcy od podpisania umowy z wyłączeniem okresów zimowych.
Pozostałe odcinki S74 w woj. świętokrzyskim
Aktualnie trwa realizacja czterech odcinków S74 w województwie świętokrzyskim o łącznej długości przekraczającej 55 km. Poniżej stan zaawansowania działań na poszczególnych fragmentach:
- Przełom/Mniów – węzeł Kielce Zachód (ok.16,4 km) – wniosek o wydanie decyzji ZRID, planowane zakończenie prac budowalnych w II połowie 2025 r.
- węzeł Kielce Zachód – Kielce (5 km) – w styczniu podpisano umowę na zaprojektowanie odcinka. Inwestycja powinna zakończyć się w II połowie 2026 r.
- obwodnica Opatowa w ciągu DK9 (ok. 5 km) i S74 (ok. 7 km) – w marcu rozpoczęły się roboty budowalne. Zakończenie inwestycji planowane jest pod koniec 2024 r.
- S74 Łagów – Opatów (ok. 18 km) – wyłoniony wykonawca. Trwa kontrola uprzednia postępowania prowadzona przez PUZP.
- S74 od Cedzyny do Łagowa (ok. 30 km) – niedługo drogowcy wyłonią ofertę w przetargu na realizację odcinka.
Droga ekspresowa S74 w przyszłości połączy autostradę A1 w okolicy Piotrkowa Trybunalskiego z drogą ekspresową S19 w pobliżu Niska (woj. podkarpackim). Droga powstanie w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r.
Czytaj też:
Ekspresówka S19. Niedługo ruszy rozbudowa drogi w woj. podkarpackimCzytaj też:
Budowa drogi ekspresowej S12. Powstanie drugi fragment w woj. mazowieckim