O sztucznej inteligencji (AI) mówi się głównie za sprawą chata GPT oraz premier kolejnych innowacyjnych maszyn i robotów humanoidalnych. Rozwiązania oparte o sztuczną inteligencję znane są jednak od lat – i to w różnych dziedzinach życia i gałęziach gospodarki. Jak udowadnia najnowszy raport specjalny EFL, nie inaczej jest z motoryzacją i transportem, a znaczenie AI ciągle rośnie.
Sztuczna inteligencja w motoryzacji warta miliardy dolarów
Jak podaje Grand View Research, w 2022 r. na całym świecie wartość technologii opartych na AI w branży moto wyniosła 40 mld dolarów. Dla porównania, cały rynek związany z AI wart jest 207 mld dolarów. To potwierdza, jak duże znaczenie ma dziś w motoryzacji sztuczna inteligencja. Technologie wykorzystywane w tym sektorze to przede wszystkim: uczenie maszynowe, przetwarzanie języka naturalnego, rozpoznawanie obrazu i przetwarzanie kontekstowe.
– W motoryzacji obecność sztucznej inteligencji obserwujemy od lat. Inaczej niemożliwe byłoby przeprowadzanie tysięcy testów w wirtualnej rzeczywistości, zanim pojazd trafi do sprzedaży. Byłoby to bardzo kosztowne w tradycyjnych warunkach, a czasami wręcz niemożliwe – mówi Adam Mioduszewski, senior innovation designer w EFL.
Samochody coraz bardziej inteligentne i autonomiczne
W nowoczesnych samochodach wirtualni asystenci zwiększają komfort i bezpieczeństwo podróżowania, a komendy głosowe ułatwiają wiele czynności. Analiza danych pozwala dostosować ustawienia samochodu do indywidualnych potrzeb. W dodatku czujniki sterowane przez AI wykrywają zmęczenie kierowcy i ostrzegają go przed niebezpiecznymi sytuacjami. Przypominają również o konieczności zapięcia pasów, informują o nadchodzących zmianach w pogodzie oraz zachęcają do postoju i odpoczynku od jazdy.
– Szerokie wykorzystanie AI sprzyja szybkiemu i efektywnemu projektowaniu systemów, które poprawiają nasze bezpieczeństwo, komfort jazdy czy estetykę nowych modeli pojazdów. Sztuczna inteligencja obecna jest w coraz większej ilości obszarów branży automotive i również coraz częściej będzie dostrzegalna przez ostatecznego użytkownika samochodu – komentuje Aneta Nowak, market product manager w EFL.
Sztuczna inteligencja zastąpi człowieka? Niekoniecznie
W branży motoryzacyjnej ciągle powstają nowe koncepty oparte o AI. Jednym z nich są samochody autonomiczne, które już mogą poruszać się po niektórych drogach w USA – choć tylko testowo i z ograniczeniami. Sztuczna inteligencja w motoryzacji będzie ewoluować i stawać się coraz bardziej użyteczna. Jednak zdaniem ekspertów nie musimy się obawiać, że z czasem całkowicie nas zastąpi.
– Sztuczna inteligencja wciąż pozostanie technologią wspierającą. Nie zastąpi człowieka, który nie da sobie odebrać subiektywnych wrażeń z użytkowania auta. Potrzeba rozwoju technologii dalej będzie punktem inicjującym kolejne zmiany i udoskonalenia – komentuje Aneta Nowak, market product manager w EFL.
SI to także liczne korzyści dla transportu
Sztuczna inteligencja ma też coraz większe znaczenie w branży transportowej. Z raportu firmy Precedence Research wynika, że do 2030 r. globalna wartość AI w tym sektorze osiągnie blisko 14,8 mld dolarów. Zastosowanie AI przynosi wiele korzyści: optymalizuje procesy logistyczne, zmniejsza liczbę powtarzalnych czynności, kompleksowo zbiera i przetwarza dane (np. dotyczące kosztów i terminów dostaw) oraz pomaga zarządzać ryzykiem. W dodatku transport oparty na AI prowadzi do zmniejszenia liczby wypadków drogowych oraz ograniczenia emisji gazów cieplarnianych.