Pierwsza produkcyjna łódź motorowa od Porsche. Znamy jej ceny

Pierwsza produkcyjna łódź motorowa od Porsche. Znamy jej ceny

Frauscher x Porsche 850 Fantom Air
Frauscher x Porsche 850 Fantom Air Źródło: Porsche
Porsche i stocznia Frauscher zaprezentowali swój pierwszy wspólny produkcyjny model 850 Fantom Air. Wspólnie opracowana sportowa łódź z techniką napędu z przyszłego w pełni elektrycznego Porsche Macana odbyła pierwsze testowe kursy po jeziorze Garda we Włoszech.

To była spektakularna prezentacja prasowa. Przedstawiciele międzynarodowych mediów mieli okazję po raz pierwszy przetestować we Włoszech nową łódź Frauscher x Porsche 850 Fantom Air. Sportowa jednostka została wyposażona w technikę układu napędowego przyszłego (całkowicie elektrycznego) Porsche Macana.

Napęd E-Performance i cztery tryby pracy

Frauscher x Porsche 850 Fantom Air

Na potrzeby jachtu Porsche dostosowało i rozwinęło technikę swojego samochodowego napędu. W łodzi Frauscher x Porsche 850 Fantom Air zastosowano komponenty platformy Premium Electric (PPE), na której bazuje nowy Macan. Ich lista obejmuje synchroniczny silnik elektryczny z magnesami trwałymi (PSM), którego szczytowa moc w eFantomie została ograniczona do 400 kW.

Wał przenosi siłę napędową z jednostki elektrycznej na charakterystyczny napęd łodzi (typu Z). Silnik znajduje się z tyłu, a elementy sterujące umieszczono w wodoszczelnej skrzynce z logo Porsche. Także akumulator litowo-jonowy o pojemności 100 kWh brutto, również przejęty z nowego Macana, znajduje się z tyłu, pod częścią wypoczynkową. Do zawieszenia w ramie nośnej eksperci Porsche wybrali mocowania ze stalowych lin, które dobrze amortyzują wstrząsy występujące podczas wysokich prędkości i na falach.

Tryby jazdy jak w samochodzie

Frauscher x Porsche 850 Fantom Air

Wstępnie zaprogramowane tryby jazdy, podobnie jak w przypadku samochodów drogowych Porsche, pozwalają na wybór odpowiedniej charakterystyki w zależności od sytuacji. Łódź oferuje następujące ustawienia:

  • Docking (z ang. dokowanie),
  • Range (z ang. zasięg),
  • Sport
  • Sport Plus.

Programy zmieniają charakterystykę reakcji przepustnicy, a jednocześnie obejmują różne ograniczenia prędkości. Na przykład w trybie dokowania, przeznaczonym do pływania w porcie, prędkość zostaje ograniczona do ośmiu węzłów (15 km/h).

Frauscher x Porsche 850 Fantom Air

Optymalna prędkość przelotowa wynosi 41 km/h (22 węzły). Przy tej prędkości energia w akumulatorze pozwala pokonać około 45 km (lub umożliwia godzinną podróż). Podczas pływania z prędkością graniczną można uzyskać zasięg przekraczający 100 km. Prędkość maksymalną osiąga się w trybie Sport Plus – ograniczono ją do 85 km/h (46 węzłów). W przypadku typowych podróży, obejmujących niskie i wysokie prędkości, możliwe jest pływanie trwające od dwóch do trzech godzin, w zależności od profilu jazdy.

Moc ładowania przekraczająca 250 kW

Frauscher x Porsche 850 Fantom Air

Dzięki architekturze 800 V firmy Porsche elektryczną łódź można ładować prądem stałym (DC) z mocą ponad 250 kW. W idealnych warunkach energię w akumulatorze z poziomu 10 do 80 proc. uzupełnia się w niecałe 30 minut. Możliwe jest również ładowanie prądem przemiennym (AC), z konwencjonalnych gniazdek domowych i odpowiednich przyłączy. Na pokładzie standardowo znajduje się ładowarka AC o mocy 11 kW. Porty ładowania zlokalizowano z przodu lewej ławki.

Design sygnowany przez Porsche

Porsche odpowiada nie tylko za napęd nowej elektrycznej łodzi sportowej. Projekt pulpitu sternika przygotowało Studio F.A. Porsche. Czarna i błyszcząca tablica przyrządów znajduje się za bezramkową, przyciemnianą przednią szybą z akrylowego szkła. Boki zaprojektowano w formie „skrzydełek” – stylistycznie nawiązują one do 911. Pięć analogowych wskaźników na górnym poziomie pulpitu odwołuje się do cech Porsche 911. Na pokładzie jest typowa kierownica Porsche, zaprojektowana z materiałów dostosowanych do środowiska wodniackiego. Obręcz obszyta została skórą syntetyczną, bardziej odporną na słoną wodę. Po lewej stronie, typowo dla Porsche, znajduje się przycisk uruchamiania. Również dwa przednie siedzenia zostały zaprojektowane przez zespół Studio F. A. Porsche.

Wyposażenie standardowe

Frauscher x Porsche 850 Fantom Air

Frauscher x Porsche 850 Fantom Air bazuje na daycruiserze Frauscher 858 Fantom Air. Zachowuje niemal niezmieniony kadłub o długości 8,67 m i szerokości 2,49 m (na zewnątrz), dzięki czemu oferuje miejsce dla maksymalnie dziewięciu osób. Platforma z tyłu prowadzi do części wypoczynkowej, z dwoma miejscami do opalania. Centralne przejście łączy tylną część łodzi z wolnostojącym sterem i kokpitem. Do relaksu służą dwie kolejne tapicerowane ławki z przodu. Fotele pokryto skórą syntetyczną. Klienci mogą indywidualnie skonfigurować swoją łódź, korzystając z szerokiej gamy odcieni.

Jednostkę eFantom wyposażono również w dwa składane daszki bimini, które zapewniają cień w słoneczne dni. Ponadto standardowa specyfikacja obejmuje system audio z łącznością Bluetooth i wi-fi. Można go obsługiwać za pomocą 12-calowego wielofunkcyjnego ekranu. Z koncepcją wyświetlania informacji zintegrowano echosondę oraz ploter map. Cumowanie i odejście łodzi ułatwia ster strumieniowy. Seryjne wyposażenie zawiera elektryczną kotwicę z łańcuchem (oba komponenty ze stali nierdzewnej), oświetlenie otoczenia LED, oświetlenie podwodne LED oraz komorę chłodzącą.

Pierwsza edycja 25 łodzi – First Edition – ma już cennik

Frauscher x Porsche 850 Fantom Air będzie świętować swoją oficjalną światową premierę w styczniu 2024 roku, podczas targów w Düsseldorfie. Początkowy plan obejmuje ekskluzywną pierwszą edycję 25 sztuk – First Edition. Łódź można zamówić w firmie Frauscher w cenie od 561 700 euro netto. Dostawy pierwszych egzemplarzy do klientów rozpoczną się w 2024 roku.

Czytaj też:
Nowy Lexus LY 650. I to nie jest samochód...
Czytaj też:
Łódź pasująca do samochodu? Cupra pokazała nową hybrydową wersję jachtu D28 Formentor
Czytaj też:
Tym razem to Cupra na wodzie. Zobacz jacht motorowy D28 Formentor

Galeria:
Frauscher x Porsche 850 Fantom Air
Opracował:
Źródło: Frauscher, Porsche